Testy

Seat Leon 1.4 TSI FR: Útok ze zadních řad

Na test Seatu Leon s motorem 1.4 TSI (90 kW) jsem byl obzvlášť zvědavý. Tento Španěl je v naší části Evropy hodně přehlížený, prim zde hraje Golf a Octavia. Což je poněkud nepochopitelné, protože Leon je velmi dobrý a v mnohém své sourozence dokonce překonává.

Test_Seat_Leon_TSI_2013_43

Španěl každým coulem

Seat byl vždy o designu a ani nový Leon není výjimkou. Rozhodně je atraktivnější než Volkswagen Golf nebo Škoda Octavia, kteří hrají především na praktickou a konzervativní notu. Koncern nechává popustit uzdu designérům a na křivkách Leonu je to perfektně vidět. Seat také ukazuje jak skvěle mohou vypadat zpětná zrcátka, která navíc nejsou klasicky zapuštěna u předních oken jako u Golfu, ale jsou přímo na dveřích, podobně jako u Citroënu DS3.

Ostré dynamické hrany nebo linky na kapotě směřující k novému logu vypadají jednoduše fantasticky. Leonu také sluší přední LEDkové svítilny, které jsou standardem od výbavy Style. Bez nich vůz vypadá celkem smutně a obyčejně. LED technika nechybí ani na světlometech vzadu.

test_seat_leon_tsi_2013_5

My jsme k testu měli Seata Leon s paketem FR. Ten vozu navíc dodává krásná osmnáctipalcová kola a nebo třeba chromovanou koncovku výfuku. Samozřejmě na modrém Leonu nechyběli typické emblémy „FR“. Zamrzela mě přílišná podobnost s Ibizou, pokud vozy moc neznáte, tak je mezi sebou skoro nerozeznáte.

Uvnitř starší Audi

Interiér Seatu Leon my asi nejvíce připomínal starší Audi A3. Což samozřejmě vůbec není na škodu. Zpracování je díky tomu příkladné a nechybí ani měkčené plasty. Bohužel měkčení se moc nedostalo do části na středovém tunelu, která se nejčastěji potkává s vašim kolenem.

Přední sedadla patří k šedému průměru, ničím nevynikají, ale zároveň jsem u nich nenašel žádný závažnější problém. Ideální polohu za volantem jsem nemusel hledat dlouho. Jenom mi vadila mírná stísněnost interiéru a to především u nohou. Vzadu Seat Leon také nenabízí nejvíce místa v segmentu a to především v oblasti hlavy. Zavazadlový prostor pojme na chlup stejně jako Golf, tedy 380 litrů.

test_seat_leon_tsi_2013_29

Ovládání multimediálního systému je celkem intuitivní a připomíná začátky smartphonů. – jde to, ale stále to má své mouchy. I budíky se nejvíce podobají na Audi, ale řekl bych že v Seatu jsou trochu hezčí. Musím také pochválit výborný volant, který skvěle padne do rukou.

Rozdíl 22 000 Kč nepoznáte

Pod kapotou testovaného Leonu se ukrýval přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 90 kW (122 koní) a točivém momentu rovných 200 Nm. V nabídce je ještě silnější verze, která nabízí výkon vyšší o 13 kW (18 koní), tu jsem měl možnost otestovat právě v Golfu a rovnou vám prozradím, že v běžném provozu nemáte naladění řídící jednotky na vyšší výkon prakticky jak poznat. Raději bych ten rozdíl v ceně (22 000 Kč) vložil do navigačního systému. Navíc obě motorizace nabízejí šestistupňový manuál, takže Seat zájemce o slabší motorizaci nijak netrestá tím, že by jim dál pouze pětistupňovou skříň.

test_seat_leon_tsi_2013_44

Motor s Leonem nemá příliš práce. Díky točivému momentu 200 Nm ani nemusíte moc řadit. Leon nabízí čtyři módy nastavení vozu – Eco,Normal,Sport a Individual. Opět nemá cenu jezdit na nic jiného než na Normal. Při ekonomickém režimu je příšerná odezva na plyn a při režimu sport je plyn zase moc horlivý.

Příjemným překvapením pro mě byla spotřeba. Ta se při dálničních 130 km/h vyhoupla na 6,8 litru, zrychlení na 150 km/h znamenalo zvýšení spotřeby přesně o litr. Při ostré jízdě si Leon nikdy neřekl více než o 10 litrů Naturalu. Ve městě se dá jezdit pod sedm litrů. Při ekonomické jízdě se podíváte i pod hranici 5,5 litrů na sto.

Jede, ale nekouše

Seat Leon je docela střízlík. Na váze ukáže jenom 1224 kilogramů, což vypadá vcelku nadějně. Bohužel, podobně jako Octavia, tak se musí spokojit s jednoduchou vlečenou nápravou. Multi-link je k dispozici pro verze od 110 kW, dokonce ani výbava FR vám v tomto nepomůže. Je to docela škoda, že koncern zachoval stejnou politiku i u Seatu, protože ten je přeci jenom více určen pro jízdní zážitky než zmiňovaná Octavia.

test_seat_leon_tsi_2013_38

Podvozek se ale podařilo naladit vcelku příjemně a na klikaté silnici s „českým povrchem“ drží velmi dobře. Díky vlečné nápravě si ale neodpustí nějaké to uskočení a to trochu kazí celkový dojem z jinak velmi schopného celku.

Dalším problémem pro rychlejší jídzu jsou pekelně dlouhé převody, kdyby je Leon měl kratší, tak by člověk měl hned pocit, že jede jako z praku. Takhle je to trochu nuda. Motor 1.4 TSI sice nedává moc předpokladů pro sportovní zvuk, ale pokud motor držíte nad 4000 ot./min, tak se odmění vcelku příjemným projevem.

Pochválit musím výborné brzdy, které mají výborný nástup. Změřili jsme si i zrychlení z 0-100 km/h a přiblížili jsme se na dostřel „papírovým“ údajům, které uvádí 9,3 sekund – my jsme to zvládli za 9,38 sekund.

Jinak v jízdě s Leonem neshledávám žádné zásadní problémy. Na kvalitním povrchu jede velmi slušně a občas se budete divit jakou rychlost máte na tachometru v ostře řezané zatáčce.

Verdikt

Seat Leon je bez debat nejhezčím hatchbackem na našem trhu. Přičtěte k tomu velmi slušné jízdní vlastnosti nebo docela pěkný interiér a rázem máte adepta na vůz do vaší garáže. Motorizace 1.4 TSI 90 kW (122 koní) se mi jeví jako ideální volba k tomuto typu vozu. Ti náročnější sáhnou po 1.8 TSI, která nabízí multi-link. Pokud uvažujete o rodinném hatchbacku, tak zkuste do svého výběru zahrnout i Seat Leon, určitě nebudete litovat.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Intercar - půjčovně koncernových vozidel.

 

Hodnocení:

87%

 

Klady:

+ design

+ dostačující motor

+ zpracování interiéru

+ LED světla

Zápory:

- vlečná náprava

- dlouhé převody

- stístěný interiér

Technické údaje:

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec

Největší výkon: 90 kW (122 koní) při 5 000 otáčkách

Největší točivý moment: 200 Nm od 1400 ot./min.

Palivo: Natural 95,98

Převodovka: šestistupňová manuální

Výkony:

Max. rychlost: 202 km/h

Zrychlení z 0 – 100 km/h: 9,3 sekundy

„Papírová“ spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 6,5 / 4,4 / 5,2

Objem palivové nádrže: 50 litrů

Rozměry a hmotnost:

délka: 4 263 mm

šířka: 1 816 mm

výška: 1 459 mm

rozvor náprav: 2 636 mm

objem zavazadlového prostoru: 380 litrů

pohotovostní hmotnost: 1 224 kilogramů

Cena:

Základní cena: 299 900,- Kč vč. DPH (Basis 1.2 TSI)

Cena testovaného modelu: 433 900,- Kč vč. DPH (1.4 TSI 90kW FR)

Cena pronájmu: 720 Kč bez DPH

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...