Testy

Dacia Duster 1.5 dCi 4×4: Facelift prospěl

Dacia Duster prodělala facelift a proto jsme se vydali na národní prezentaci, abychom vůz mohli otestovat. Představení Dusteru probíhalo v Hummer Centru Praha, což je asi nejlepší místo pro vyzkoušení všech terénních schopností jednoho z nejlevnějších SUV na trhu.

Test_Dacia_Duster_2013_facelift_9

Nečekejte příliš mnoho změn

Změn v exteriéru Dacie Duster opravdu není mnoho, ale zato jsou patrné na první pohled. Největší modernizaci prodělala přední část vozu. Novinkou je snížená mřížka vstupu vzduchu a nové světlomety s dvojí optikou světel pro denní svícení. Na střeše zase zaujmou střešní nosiče s označením „DUSTER“ a děrovanými podpěrami.

Do příplatkové nabídky přibyly šestnáctipalcová litá kola v odstínu Dark Metal, která je možné mít ve výbavě Arctica za 9000 Kč, v případě nejvyšší výbavy Exception se jedná o standard. Nová je také šedá barva Gris Comète.

V zadní části poznají rozdíly opravdu jen znalci. Lampy dostaly podobnou optiku, jako světlomety vpředu a verze s pohonem 4×4 se dočkala nového označení. Přibyla i chromovaná koncovka výfuku.

test_dacia_duster_2013_facelift_10

Interiér zažil menší revoluci

Interiér předfaceliftovaného Dusteru působil v jakékoli verzi dost spartánským dojmem. Uvnitř Dusteru jsem se ale nyní cítil daleko příjemněji a to především díky zcela přepracované palubní desce. Středová konzola je navíc lemována dvěma vertikálními sloupky, které vypadají celkem dobře.

Rádio na CD, MP3 a Bluetooth lze mít již od druhé základní výbavy Cool za 5000 Kč. Osobně bych doporučil investovat do multimediálního systému s navigací, který vás i s mapovými podklady vyjde na skvělých 9500 Kč a jeho kvality nás přesvědčily již v Sanderu. Dacii Duster lze nyní mít i v kůži u dvou nejvyšších výbav za 13 000 Kč.

test_dacia_duster_2013_facelift_4

Nový motor TCe

Pod kapotou se prvně objevuje motorizace 1.2 TCe. Ta v Dusteru disponuje výkonem 92 kW (125 koní) a točivým momentem 205 Nm. Nový motor lze mít výlučně s pohonem přední nápravy a šestistupňovou manuální převodovkou. Lze ho pořídit za 314 900 Kč od výbavy Arctica.

Základem tak stále zůstává šestnáctistovka o výkonu 77 kW (105 koní), kterou lze mít i verzi na LPG. V základní výbavě Acces a s motorem 1.6 pořídíte Duster za 249 900 Kč. Standardem je pak pětistupňový manuál. Pokud zatoužíte po pohonu 4×4, tak nejlevnější spojení vychází právě se zážehovou 1.6kou na 314 900 Kč. Jestliže zvolíte u základní motorizace pohon všech kol, tak dostanete o jeden převodový stupeň navíc.

V nabídce i nadále zůstává naftová jednotka 1.5 dCi, kterou lze mít buď s výkonem 66 kW (90 koní) nebo 81 kW (110 koní), obě jsou standardně vybaveny šestistupňovým manuálem. Motor dCi lze pořídit již za 299 900 Kč ve slabší verzi. Silnější verze vyjde na 329 900 Kč s pohonem přední nápravy a pokud chcete čtyřkolku, tak si připravte 384 900 Kč.

Náročná zkouška

Při národní prezentaci v Hummer Centru byla k dispozici pouze naftová motorizace 1.5 dCi o výkonu 81 kW (110 koní) a točivém momentu 240 Nm ve spojení s pohonem 4×4 – tedy to nejlepší do náročného terénu.

test_dacia_duster_2013_facelift_16

Hned na začátku putuje volič pohonu do pozice Lock a v něm systém elektronicky nastaví režim 4×4 a trvale přenášení 50 % točivého momentu na zadní nápravu. Pro terén je také důležitá jízdní pozice, ale bohužel stále je u Dusteru možné nastavit volant pouze výškově. První stoupání a klesání zvládl Duster bravurně a díky dostatku výkonu neměl problém ani s opravdu strmým kopcem. Jenom pro sjíždění svahů je jednička příliš dlouhá a tak jsem musel občas použít brzdy. Dacie ani po faceliftu nenadělila Dusteru na zadní nápravu kotouče, ale klasické bubnové brzdy. Což vzhledem k přítomnosti bláta oceňuji.

Světlá výška 210 milimetrů je pro takový terén dostatečná, ale občas si vůz ťukl o spodek ve vysokých vyjetých kolejích, které byly evidentně od větších Hummerů. Jinak si se všemi zlomy poradil bez ztráty kytičky.

test_dacia_duster_2013_facelift_23

Dokonce jsme se dočkali i zkoušky brodivosti u které se Dusteru dostalo bláto až na kapotu, ale rumunský pracant pokračoval dál, jakoby se nic nedělo. Pak ale přišlo stoupání a zablácené pneumatiky měly trochu problém s vyjetím prudšího kopce, navíc mi do řízení zasahovalo standardně dodávané ESP. Tak jsem ho okamžitě vypnul rychlým stisknutím tlačítka a Duster se pod plným plynem dohrabal až k vytouženému vrcholu.

Mé velmi neoblíbené boční náklony zvládla Dacia Duster opět bez problémů. Až jsem si připadal, že jestli Dustera tak trochu nešetřím. Zkusil jsem si tedy celý okruh znovu a nastal ten samý problém, neměl jsem šanci se ani v takto těžkém terénu dostat na hranu schopností Dusteru. Možná kdyby bylo víc bláta a do toho pršelo, tak by to mohlo být krapet složitější, ale myslím si, že ani to by Dustera nepoložilo. Nutno také dodat, že spotřeba se při takovém dovádění ustálila kolem 15-ti litrů, což je velmi slušná hodnota.

Zkrátka a dobře. Dacia Duster je stále to výborné SUV za skvělé peníze a to se v dnešní době cení dvojnásob. Automobilka navíc dodala Dusteru koukatelnější exteriér a především hezčí interiér. V poměru cena/výkon bude stále Duster velmi obtížně hledat konkurenta.

Oficiální ceník

Komentáře k článku (2)

 
  1. Opět moc hezké fotky. Dustík se mi vždycky moc líbil že si na nic nehral a ještě byl za supr prachy. Po tom faceliftu vypadá ještě líp. Přemýšlím, že asi v lednu do něj půjdu, doporučili byste mi tu 1.6 nebo mám jit do dieselu? Chci 4×4. Děkuji

    • Dobrý den,
      předně děkujeme na pochvalu. Na fotografiích se snažíme neustále pracovat. Také se nám Duster zamlouvá výrazně více po faceliftu. Pokud jsou finance, tak bych jednoznačně zvolil motorizaci 1.5 dCi o výkonu 81 kW. Je to léty prověřený motor a odmění vás skvělou spotřebou. Jednašestka už je výkonově slabší a v terénu je určitě lepší diesel. Ale rozhodně nešlápnete vedle ani jedním z nich.