Testy

Test Citroën C5 Tourer 2.0 HDi: Jako na houpačce

S testováním vozů značky Citroën je to jako na houpačce. Dobrý, špatný, výborný a zase špatný. Tentokrát jsme si na paškál vzali model C5 Tourer s dvoulitrovým motorem. Ikdyž se řadí spíše mezi manažerské vozy, my ho strčili do šuplíku s cedulkou průměr. Společnost hlásá, jaké mílové kroky ušla díky novému faceliftem, přitom ale při usednutí za volant nepocítíte změnu téměř žádnou.

Test_Citroen_C5_HDi_3

Žádná hitparáda

Devízou nové C5 by mělo být „vznešenost“, to jestli jím opravdu je nechám na vás. Na první pohled působí Tourer trochu robustně, ale jeho osobitost vyhlazují celkem ladné křivky směřující kamsi dozadu. V pořadí druhý facelift modelové řady z roku 2008 s sebou přináší jen nepatrné změny. Asi tou nejvýraznější je ale přední maska, ke které přilnulo nové logo společnosti, které doprovází dvojitá linie chromovaných lišt až k lampám. Ty od prvního faceliftu nosí LED diodové pásky ve tvaru ležatého L. Ovšem tady rozhraní nového faceliftu z čelního pohledu končí. Nutno podotknout, že i nová maska postačila k tomu, aby vozu propůjčila drzejší a inteligentnější vzhled.

Na obhlídce vozu je toho pramálo co by mohlo upoutat pozornost potencionálního zákazníka. Sem tam se vyskytne nějaká ta imitace chromovaných lišt a komponentů, což není ničím novým a nás to nutí přejít k zadní části vozu. Co naplat, chtělo by to novou generaci a ne sérii drobných faceliftů. Bohužel, ale ani v zadních partiích se neobjevují žádné extra rozdíly oproti vozu z roku 2010 a jediné, co zde můžeme konstatovat je, že v rámci ražení „Créative Technologie“ přibylo opět pouze nové logo. Jedno se ale musí nechat. Už zvenčí láká svým přívětivě velkým prostorem.

test_citroen_c5_hdi_24

Vesmírný kokpit

První myšlenky po usednutí do Citroënu C5 vedou k tomu, jak se cítíte. A nutno podotknout, že komfort na vás dýchá z každého rohu. Robustní, krásně vypolstrované sedačky s příplatkovou masážní funkcí spíše připomínají kabinu vesmírného stroje. Jak se tak ale rozhlížíte kolem sebe, spadne vám brada ze středové konzole. Jestli nechutí či naopak úžasem, je věc vlastního vkusu. Za celou dobu, kdy jsem vůz testoval, jsem nepřišel, kvůli čemu spadla mně. Nakonec jsem, ale přeci jen dospěl k závěru. Lehká lekce retro stylu a neobyčejný vzhled konzoly, který je k vidění spíše u luxusních vozů, utváří vyvážený mix.

Testovaná C5 Tourer se chlubila pevným středem volantu, ale zpracování je celkem nepraktické. Vzhledem k tomu, že si na tuto pozici volantu musíte chvíli zvykat, nepřidá vám ani množství knoflíků umístěných na něm. U Citroënu C5 je prostě všechno naopak. Zatroubit na spícího řidiče kamionu stojícího v koloně můžete pouze knoflíkem, který pomalu musíte hledat. Na odezvu ostatních čudlíků na volantu si je třeba nějakou tu vteřinku počkat, což taktéž není příjemné. Nedokonalost a nepromyšlenost podtrhují kovová madla na věnci, která zejména zmrzlíci „ocení“.

A v nešvarech pokračujeme. Přípojka USB je již celkem zavedeným standardem v takto specifikovaných vozech. Nám jeho hledání trvalo déle, než je zdrávo a nebýt hrubé síly kolegy, zůstal by ztracen v prostorách pod loketní opěrkou. Je toto manažerské? Je to luxus? Místa na zbytku středového panelu je opravdu fůra, proto nevím proč Francouzi zvolili hru na schovávanou. Podobného rázu je i ovládání navigace. Místo dotykové obrazovky se musíte spokojit s ovládacími knoflíky někde v oblasti rádia, taktéž nepraktické.

test_citroen_c5_hdi_17

Ale abychom jen nekritizovali myšlenky inženýrů, zaměříme se i na klady. Kabina C5 Tourer vás totiž obklopí dostatkem prostoru ve všech směrech. Vy tak nemusíte přemýšlet nad počtem osob, které povezete. Po otevření pátých dveří na vás taktéž zívá obrovská propast – přesněji 505 litrů. A nelze taktéž opomenout možnost úplně zhasnout budíky, tedy kromě toho hlavního, ukazatele rychlosti.

Benevolentní tahoun

Dvoulitrový agregát, který byl osazen v námi testovaném Toureru, je absolutně vyhovující řešení. Nejen, že 160 koní zajišťuje dostatek výkonu, ale i 340 Nm točivého momentu rozloženého mezi 2 000 – 3 000 otáčkami, který je přenášen na přední kola, je absolutně dostačující. Důležitým kritériem je to, jak dokáže akcelerovat při nižších otáčkách a právě zde je převedeno do praxe vhodně umístěných 340 Nm. Jedná se tedy o pohotového ledoborce.

Jestli se nyní ptáte, jestli dokáže také tak rychle zahýbat s jednasedmdesátilitrovou nádrží, přijdou uklidňující slova. Úplně v pohodě se totiž vejde do šesti litrů. Pak byste podle propočtů měli ujet více jak 1000 kilometrů, nám se povedlo nějakých 900 kilometrů.

Na první pohled neohrabanost tohoto Citroënu vám ale nemusí připadat tak tristní. Akcelerovat z klidu na sto totiž dokáže za velmi slušných 9,3 sekundy. Slušně dokáže jít až na hranici 160 km/h, pak už jen stěží lapá po dechu a je zbytečné jej v těchto výšinách trápit.

test_citroen_c5_hdi_7

Co dodat, těžko budete na trhu hledat komfortnější vůz, který vás poveze jako v bavlnce. Ovšem, není nic těžkého najít nějakou tu skulinu, chcete-li slabší stránku. Na naších silnicích jsou na to podmínky jedny z nejlepších. Stačí první větší výmol a hned poznáte, kde vůz zaostává. Tlumit takové rázy by taktéž měl s přehledem, nicméně zpod korábu se občas linou zvuky, které vám rozhodně úsměv na tváři nevyčarují. Nehledě na to, že se pak musíte vypořádat se změnou trajektorie, tedy že vám auto uskočí a vás to zaskočí. Jako plavidlo ve vlnách se auto chová v zatáčkách, kde se snaží z posledních sil vyrovnat nepříznivý vývoj fyzikálních zákonů. Občas se to povede, občas ne. Zaměřit už se tak můžeme snad jen za hluk v kabině. Kromě šepotu motoru a přijatelné míry obtékajícího vzduchu kolem není slyšet prakticky nic, což míru komfortu podtrhuje.

Oceněný luxus

Francouzi sice dokázali vytvořit automobil, který se může pyšnit přemírou luxusu, jaký můžeme čekat třeba u Audi. Jenomže stále se jedná o vůz s dvojitým šípem na „čele“ a to prostě za cenu téměř 900 000 korun je málo. Co dodat, C5 rozhodně není špatné auto, ale stále chybí poslední díl skládanky a Francouzi to sami dobře vědí. Vidí to i na prodejích a proto se stále snaží o nové vylepšení. Požadované ovoce to ale stále nepřináší. Prostě už by to chtělo novou generaci. Na aktuální C5 Tourer se totiž již podepsal zub času.

Moje hodnocení:

75 %

 

Klady:

+ výbava

+ komfort

+ vlastnosti motoru

+ nevšední design

Zápory:

- cena

- málo odkládacích prostor

- mizerné řízení

 

Technické údaje:

Motor:

vznětový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem 1997 cm3
Největší výkon 120 kW (163k) při 3750 1/min
Největší točivý moment 340 Nm při 2000 – 3000 ot./min.
Palivo: Diesel
Převodovka: šestistupňová manuální převodovka

Výkony:

Max. rychlost: 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 s

„Papírová“ spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 6,6 l/ 4,3 l/ 5,1 l/100km

Objem palivové nádrže: 71 litrů

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4829 mm
Šířka: 1860 mm
Výška: 1491 mm
Rozvor náprav: 2815 mm
Pohotovostní hmotnost: 1779 kilogramů

Objem zavazadlového prostoru: 505 litrů

Cena:

Základní cena: 479 900  Kč vč. DPH

Testovaného modelu: 871 900 Kč vč. DPH (2.0 HDi Exclusive)

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...