Články

Lehký pohled do historie automobilky Opel

Automobilek je po celém světě opravdu spousta. Však můžeme počítat společně. Porsche, Audi, Škoda, Seat, Toyota, Ford, BMW a spousta dalších, jež se každý den, každý měsíc, každý rok bijí o vedoucí pozice v žebříčku prodejnosti. Ale víte vůbec, jak vaše oblíbená značka vznikla? Skutečně jako svůj první produkt vyráběla vozidla? Kdepak. Ani automobilka Opel, které se dnes budeme věnovat, takto nezačínala.

Opel_logo_TY_DE_4C

Automobilová společnost Opel je německá továrna, která se nyní zabývá výrobou automobilů. Rozhodně tomu tak nebylo i v minulosti. Firma byla založena 21. ledna 1862, kdy se Adam Opel rozhodl rozjet podnik zabývající se výrobou jízdních kol a šicích strojů. Tento směr firma držela až do samé smrti zakladatele. V době svého největšího rozmachu se společnosti po dvou letech od vzniku podařilo vyšvihnout mezi největší výrobce jízdních kol v celém Německu. V roce 1895 Adam Opel umírá a do vedení společnosti se dostává hned pět synů, které Adam Opel měl. Právě Carl, Wilhelm, Heinrich, Friedrich a Ludwig Opelovi měli největší zásluhu na tom, že společnost nesoucí jejich příjmení začala vyrábět automobily.

Výroba automobilů však nezačala ihned po smrti jejich otce, nýbrž o několik let později. Konkrétně v roce 1898, tři roky po smrti otce se všech pět synů dohodlo na tom, že jejich společnost bude vyrábět automobily.

„Z této zapáchající krabice nebude nikdy víc, než jenom hračka pro milionáře, kteří nevědí, jak svoje peníze utratit!“ řekl těsně před svou smrtí Adam Opel.

Psal se podzim roku 1902 a bratři Opelové na autosalonu v Hamburku představili svůj první model známý pod názvem Opel 10/12 PS. Prvním důležitým milníkem z hlediska ekonomiky se stal rok 1906. Právě tento rok se dostala výroba za hranice 1 000 automobilů. Expanze se stále zvyšovala a bratři Opelové už tušili, že se vydali správným směrem.

Automobilka šlapala poměrně dobře. Až rok 1929, období ekonomické krize, donutil bratry Opelovi, aby se porozhlédli po silném partnerovi. Po dlouhém pátraní a domlouvání padla volba na největšího výrobce automobilů té doby, Generals Motors. Ta se později stala většinovým vlastníkem automobilky Opel, jímž je dodnes.

Od poloviny třicátých let byl Opel třetí největší výrobce automobilů v celé Evropě. Konkrétně v roce 1935 Opel poprvé v historii dokázal vyrobit za jeden jediný rok více jak sto tisíc vozidel. Po válečném období se Opel poměrně rychle vzpamatoval a již v roce 1946 vyjel z továrny nákladní, 1,5 tunový Opel Blitz. Po kompletní modernizaci továrny stačila automobilce pouze tři léta, aby se produkce vozů dostala opět nad sto tisíc kusů ročně. V šedesátých a sedmdesátých letech byl Opel, s tržním podílem okolo 20%, třetím největším výrobcem automobilů v Německu.

Od let devadesátých klade Opel důraz na ekologii a bezpečnost. Co nejmenší dopad na životní prostředí a co nejmenší spotřeba. To je nyní velký hit v automobilovém světě a to se snaží prosadit i Opel. Například motorizací ECOTEC, která slibuje velmi malou spotřebu paliva a dlouhou trvanlivost. Velká obměna je i na poli bezpečnosti, kde Opel, stejně jako další automobilky, klade důraz a vysokou bezpečnost svých vozů. Vozy tak jsou vybaveny mimo jiné nejmodernější bezpečností technologií.

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...