Testy

Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC 2WD Intense LPG: Přestavba, která má smysl

Japonské vozy značky Mitsubishi jsme v redakci už několikrát otestovali. Pod lupou už byl i Outlander a nyní ho tu máme znovu. Tentokrát v ekonomičtějším provedení, které zajišťuje přestavba na alternativní palivo LPG. Po dlouhé době se nám tak u Mitsubishi podařilo najít zpět ztracený potenciál.

DSCN3455

Americky svalnatý

Přesně tak se Mitsubishi tváří. Jako drsný Rocky Balboa na plakátu, který visí na zdi v dětském pokoji a je snem každého malého kluka. To jen odráží dobrou marketingovou práci manažerů japonské společnosti. Ale samotný vzhled nestačí k tomu, aby vzniklo dobré auto. Osobně si myslím, že předchozí generace Outlanderu na tom byla lépe. Alespoň, co se týče vzhledu. Žádná přehnaná touha přiblížit se Americe z toho netryskala.

Z přední části zmizela tak přitažlivá přední maska s obrovským sáním, která dodávala osobitost, kterou nyní Outlander třetí generace postrádá. Možná, že se až příliš podobali druhá generace Outlanderu s modelem ASX a proto přišel rychlý zákrok. Osobně si občas při čelním pohledu oba vozy spletu. To ale neplatilo o zádi vozu. Ta si, nemůžu si pomoci, výrazně polepšila a naopak se velmi povedla. Nelze tak jednoznačně určit, jestli se facelift vyvedl či ne. Zatím tedy tak padesát na padesát.

dscn3535

Interiér jednoduše přehledný

Pokud poprvé sednete do tohoto vozu, tak i přes tento handicap víte, co máte dělat. To značí jediné. Interiér je účelný a vyznačuje se jednoduchostí zpracování. Ovšem pokud to vezmeme v kontrastu s vnějškem, pak mi toto spojení úplně nesedí. Ale tak už to bývá. Potkáte chlapa jako horu a uvnitř je to malá dušička, co se hned rozklepe. To samozřejmě Outlander neudělal, ale tu malou, citlivou duši v sobě pod tou mohutnou karoserií skrývá. Rozhodně to není na škodu, ale zase byste čekali něco originálnějšího. Jenomže to by to nesmělo být Mitsubishi, kde se za všechno platí tvrdé money.

Jak už ale z předchozích řádků vyplývá, své si interiér odpracuje spolehlivě. Máte takřka jistotu, že se nic nevysype. Ve výbavě Intense dostanete 7 airbagů, dvouzónovou klimatizaci, tempomat či disky z lehkých slitin. To, jakým stylem jezdíte, vám zase ukáže Eco Drive Assistent, který monitoruje to, jak se za volantem chováte. Má osobní zkušenost mi ale říká, že je to prakticky k ničemu. A kdo si rád užije trochu té techniky, ten si zde moc nesmlsne. Ačkoliv nechybí bluetooth handsfree, USB vstup či audiosystém. Zvukem z něho linoucím se ale neoslníte ani hudebního analfabeta.

dscn3504

Jak již napovídá vnější vzhled, s místem nebude problém a to ani po přestavbě na LPG. Jako oběť ale padla rezerva, kam se místo ní usadila nádrž pro plyn. Za to si ale budete moci kufr naložit plnými 667 litry bagáže. Což je vskutku příjemný handicap, a pakliže byste po cestě píchli, měl by vám pomoct balíček první pomoci, ve kterém je obsažena sada pro lepení a kompresor.

Zaměřeno na levný provoz

Pokud si někdo stěžoval na neekonomickou jízdu s Outlanderem, pak by měl číst následující řádky. Asi sami Japonci cítí, že na svět seslali peněženku nešetřící jednotky a o nás je známo, že si raději vybíráme úsporné vozy. Proto je tu verze LPG. A úspora je to opravdu velká. Outlander disponuje 63 litrovou nádrží na benzín a 60 litrovou nádrží na LPG. Plynem lze ale naplnit nádrž zhruba 85 procenty svého objemu, tudíž máte k dispozici o nějakých 10 litrů méně. I tak ale není problém ujet až 600 kilometrů. Spotřeba plynu se tak pohybuje kolem 11 litrů na 100 kilometrů a kilometr vás tak vyjde na 1,5 koruny. To je jiná písnička že?

Proto ani nemusíme porovnávat s benzínem, ale pro ty, co se rádi přehrabují v číslech to tu přesto uvedu. S 63 litry Naturalu si vystačíte na nějakých 750 km, záleží na stylu, my bereme průměr. Při jízdě na benzín se dostáváme na hodnotu kolem osmi litrů, což už je pěkný počin. Kilometr už ale nepojedete za korunu a půl ale téměř za dvojnásobek. Návratnost přestavby na LPG, která vychází na 33 900 Kč je tak za zhruba za stejnou sumu kilometrů. Tudíž za nějakých 35 000 kilometrů máte investici doma a pak už jezdíte levněji než ostatní.

Nehybný motor

Teď přichází na řadu ta odvrácená stránka přestavby na LPG. Právě zde nemůžete počítat s kdovíjakým výkonem. Při absenci turbodmychadla a s pouhými 110 kW výkonu dostupného až při 6000 otáčkách za minutu toho moc nepředvedete. Navíc o točivém momentu 195 Nm takřka nevíte a tak nezbývá než se raději držet v koloně kamionů. Na druhou stranu je třeba podotknout, že sílu motor má, ale chybí mu šťáva. Zdravý odpich chcete-li.

dscn3517

Pokud je ovšem auto rozjeté, není problém přidat trochu plynu a vymáčknout z něho více. Právě ve vyšších rychlostech už vám nabízí onen zmiňovaný výkon, ale jak naschvál zde chybí 6 rychlostní stupeň, kvůli kterému si jízdu ve vyšších otáčkách opravdu neužijete. Odhlučnění je problém a již při 100 km/h o sobě dává motor hodně znát. Ani řízení není takové, jaké bychom si ho představovali. Nikterak výrazný zážitek to není. Otáčení volantem je tak jednoduché, jako když ponoříte nůž do másla. Je příliš neposilované, což má za následek, že vám volant při jízdě přes výmoly škube.

Verdikt

Auto mě mile překvapilo, a proto je výsledek spíše kladný. Pár chyb se najde, jako například absence šestého stupně, ztráta výkonu či nepřirozené řízení, ale tento test byl zaměřen spíše na účelnost v provozu, kde Outlander obstál. Možná vás odrazuje od přechodu na LPG to, jak se s tím moderní odlehčené motory popasují. Pokud se pro tuto investici rozhodnete, rozhodně bych zapřemýšlel na prodloužené záruce, kterou vám Mitsubishi nabídne. Ta stojí 15 000 korun, nicméně máte zajištěnou záruku 5 let a za tu dobu můžete najezdit klidně 150 000 kilometrů. A ač se vám možná nelíbí nálepka na zadním okně značící přítomnost LPG, vy se můžete těšit levnému provozu, můžete se smát, když ceny benzínu porostou. A to se vyplatí.

Hodnocení:

77 %

Klady:

+ nízká spotřeba

+ prostor

+ cena

Zápory:

- ovladatelnost

- strohý interiér

- vlastnosti motoru

- absence 6. rychlostního stupně a odhlučnění

 

Technické údaje:

Motor:

zážehový čtyřválec
Zdvihový objem 1998 cm3
Největší výkon 110 kW (150 koní) při 6000 1/min
Největší točivý moment 195 Nm 4200 1/min.
Palivo: Natural 95 a LPG
Převodovka: pětistupňová manuální

Výkony:

Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,6 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 10,5 l/ 8,2 l/ 9,2 l/100km

Objem palivové nádrže: 63 litrů + 60 litrů LPG (využitelných pouze 85% objemu)

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4655 mm
Šířka: 1800 mm
Výška: 1680 mm
Rozvor náprav: 2670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1630 kilogramů

Cena:

Základní cena: 605 000  Kč vč. DPH

Testovaného modelu: 657 490 Kč vč. DPH (ve výbavě Intense)

Komentáře k článku (2)

 
  1. V benzinovej verzii noveho Outlandera jazdim priemerne za sedem, palubak klame asi o tri deci, takze dajme tomu realne za 7,3. Rekord medzimesto bol 5,8. Vy ste aj na benzin jazdili za 11 (??). Takto je umenie :) Prevadzkova hmotnost je 1455kg, teda cca musia vaha medzi SUV. Tych 150 koni pri takej vahe s autom pekne mava, samozrejme, treba radit pakou a nie sa radit za kamiony ako radite ostatnym :) Motor ma v sebe obdobu valvematicu, je linearny a s dobrou spotrebou. Ak ho chce clovek v zdravi uzivat dlhodobejsie, je podla mna LPG prestavba skor risk ako zisk.

    • Dobrý den,

      Spotřeba paliva, která byla uvedena v testu je složena z výpočtu a z dat palubního počítače. Výsledkem je průměr, který je uveden v technických parametrech. Dojít ke správnému výsledku je ale v tomto případě obtížnější. Zvláště poté, když palubní počítač míchá hodnoty obou spotřeb dohromady. Je také pravdou, že dobrá třetina testu probíhala na dálnici a spotřeba tudíž rostla, nicméně i to je účelem testu.
      Co se týče toho, jak vše bylo popsáno v testu, bylo opravdu trochu zmatené. Za to se omlouváme, chybu jsme napravili. Ohledně výkonu samotného auta. Síly má opravdu dostatek, o tom není pochyb, nicméně jde o schopnost motoru reagovat na sešlápnutí plynu a právě tam mu chybí ona pružnost a ta vás nutí počkat si na delší mezeru k tomu, abyste bezpečně předjeli.