Články

Kompletní historie amerického Chevroletu Camaro

Věděli jste, že americký vůz Chevrolet Camaro je s námi už od roku 1966? Pro všechny milovníky a nadšence tohoto skvostu jsme si připravili průřez celou historií vozu s názvem Chevrolet Camaro od počátku až do dnes.

Camaro

Chevrolet Camaro a Ford Mustang jsou dva odvěcí rivalové, víte který vůz jezdil po silnicích dříve? První zmíňky o Chevroletu Camaro přišly v roce 1965, kdy z automobilky vyšly informace, že chystá konkurenta pro právě již známý Ford Mustang. V následujícím roce, tedy v roce 1966 na konferenci v Detroitu, kterou pořádal mateřský koncern General Motors, odhalil tehdejší generální ředitel Chevroletu Pete Estes nový sériově vyráběný automobil – Chevrolet Camaro. Jeden z novinářů měl zvýdavou otázku, co znamená právě označení Camaro, odpověď Estese byla: „Camaro je malé, zlé zvířátko, které pojídá Mustangy“. Pojďme si tedy představit všechny modely Chevroletu Camaro a to rok po roku.

První generace (1967-1969)

1967

chevrolet-camaro_1967 První Chevrolet Camaro byl oficiálně představen 28. června 1966. Hned na první pohled bylo jasné, že se jedná o přímou odpověď na Mustang z dílny Fordu. Camaro bylo třídvéřové s možností volby další dvojice dveří, mělo dlouho kapotu a krátký „zadek“.  Startovní model nesl přídomek Sport Coupé a startoval s nižší cenou než konkurenční Mustang. Chevrolet Camaro s označením Rally Sport (RS) a Super Sport (SS) přišel následně. Základní Camaro mělo pod kapotou šestiválec se 140 koňmi, zatímco RS dostalo vidlicový osmiválec o objemu 5,7 litru s model SS ještě silnější V8 s objemem 6,2 litru. Později se objevilo i Camaro s označení Z/28, což byl závodní speciál s menším motorem, konkretně 4,9 litrovým osmiválcem, který ale nabízel celou řadu převodovek a to dvoustupňový automat, třístupňovou a čtyřstupňovou manuální převodovku. Hned v prvním roce existence mělo Camaro Z/28 tu čest závodit na Indianapolisu 500.

1968

1968 Chevrolet Camaro Druhý ročník Chevroletu Camaro přinesl pár estetických změn, kterými bylo například přenesení směrových světel na přední a zadní nárazníky, což bylo nutné podle vládního nařízení. Tím se musela lehce upravit i přední maska, která doznala rozšířenější mřížky chladiče, zatímco na zádi vozu se jednalo o modifikaci světel. V roce 1968 zaznamenal Chevrolet velký úspěch s prodejem tohoto vozu a dokonce Camaro objevili zase na závodním okruhu konkrétně při Trans Am. Z roku 1968 pochází také výraz BumbleBee (čmelák), který znázorňuje žlutou barvu vozu s černými pruhy.

 

 

1969

chevrolet-camaro_1969 Chevrolet Camaro ročník ´69 byl ještě prodávanějším vozem a číslo 243 085 prodaných vozů tomu nasvědčuje. Úspěch pobral hlavně nový upravený vzhled, který působil více uhlazenějším, svěžejším dojmem a jak přední tak i zadní světla se dočkala opětovné modifikace. Nově byly přepracovány i panely karosérie. Pokud zákazník zatoužil po Rally Sport, RS chcete-li, dostal Camaro disponující trojitě rozdělenými předními světlomety. Varianta SS se nabízela s osmiválcem naladěným na 300 a 375 koní.  Chevy Camaro ´69 je do dnes považováno za jedno z nejkrásnějších vozidel všech dob.

 

 

 

Druhá generace (1970-1981)

1970

chevrolet-camaro_1970 Po třech letech kdy byl představem první model Chevroletu Camaro se inženýři americké automobilky rozhodli celkem razantně přepracovat design vozu. První vůz druhé generace dostal vzhled více podobný tomu evropskému, lehkou podobnost můžeme vidět u  Ferrari 250GT Berlinetta Lusso. Přední světlomety byly odděleny od mřížky chladiče a posazeny více do popředí. Camaro ročníku ´70 se dočkalo poprvé přítlaku, kterému napomáhala jakási „brada“ pod přední maskou a zadní přítlačný spoiler. Nově byla nabízena i verze kabriolet a nejsilnější varianta Z28 vypustila lomítko v označení. Vzhled Chevroletu Camaro z roku 1970 byl v té době velmi obdivovaný.

 

 

1971

1971 Chevrolet Camaro Chevy Camaro ročník ´71 dostal standardní komponenty jako kotoučové brzdy, rozmrazovací systém čelního skla a vinylová úprava povrchu vozu. Výkonnostně šlo Camaro dolů, konkrétně u klasického šestiválce o 10 koní, slabší osmiválec s označením Z28 o 30 koní a ten silnější dokonce o 50 koní. Důvodem mělo být vysoké pojištění vozu. Chevrolet se dokonce dočkal i dvouměsíční podnikové stávky a vedení se rozhodovalo zda s Camarem pokračovat.

 

 

 

 

1972

chevrolet-camaro_1972 V roce 1972 přišla další podniková stávka, tentokrát ve fabrice v Norwoodu a po dobu šesti měsíců. Chevrolet byl nucen zastavit výrobu, což mělo za následek zrušit tisíce rozestavěných vozů, protože nové vládní nařízení nedovolovalo od následujícího roku některé prvky vozu. V tomto roce bylo usnesení ukončit výrobu Camara na spadnutí, ale americký musle car byl nakonec udržen „při životě“. Vládní nařízení opět utáhlo Camaru opratě a výkony motorů převážně modelu SS musely opět zeslábnout.

 

 

 

 

1973

chevrolet-camaro_1973 Ročník 1973 dostal masivní mřížku předního chladiče, dvojité přední světlomety pod kterými byl i rozdělený chromový lem. Nárazníky nové měly s lehkostí zvládnou kolizi v rychlosti okolo 10 km/h. Osmiválec o objemu 6,5 litru byl v tomto roce vyřazen, nejsilnější motor k dostání byl v podobě osmiválce 5,7 litru z modelu Z28, který disponoval výkonem 245 koní.

 

 

 

 

 

1974

chevrolet-camaro_1974 Nový ročník Chevroletu Camaro dostalo nový vzhled. Celkově se vůz zbavil zakulacených tvarů a vsadil spíše na ty hranaté a špičaté. Přední maska dostala chromový lem a mřížka chladiče byla taktéž modifikována. Varianta LT (Luxury Touring) byla představena v tomto roce, což nabízelo zákazníkům jiný luxus než na který byli doposud zvyklí.

 

 

 

 

 

1975

chevrolet-camaro_1975 V roce ´75 byla vyřazena varianta Z28 z nabídky. Nové Chevy Camaro dostalo katalyzátor a upravené zadní okno a celkový vzhled, kterým již nepůsobil tak neohrabaným dojmem. Ve stejném roce Ford snížil počet vyráběných Mustangů a Chrysler se zbavil modelů Barracuda a Challenger, tím se Chevrolet vyhoupl, protože modely Camaro a Firebird byly nabízeny jako jedny z mála tradičních pony vozů.

 

 

 

 

1976

chevrolet-camaro_1976 Inženýři amerického Chevroletu dělali vše co bylo v jejich silách, ale vládním předpisům se uniknout nedá. Camaro tak muselo utáhnout opratě svým koním kvůli emisím. Nová V8 pro verzi LT dostala 140 koní a nejsilnější nabízený osmiválcový motor disponoval tak 165 koňmi. Camaro navíc nabízelo nové možnosti, jako například 10 různých barev karosérie a vinylovou střechu.

 

 

 

 

 

1977

chevrolet-camaro_1977 Po dvouleté absenci verze Z28 byla tato závodní varianta přivedena zpět. Model dostal nové tužší odpružení, kola v rally stylu, více citlivější řízení, širší pneumatiky, spoiler, grafický design karosérie a dvojitý výfukový systém. Pod kapotou Chevy Camaro ´77 Z28 pracoval osmiválec o výkonu 185 koňských sil. Většina aut v tomto roce už byla nabízena s klimatizací a automatickou převodovkou, zatímco Chevrolet se držel stále čtyřstupňové manuální převodovky Borg-Warner Super T-10.

 

 

 

 

1978

chevrolet-camaro_1978 Vůz dostal v tomto roce nové přední a zadní nárazníky, které barevně splývaly s tělem vozu, následně i sání na kapotě doznalo lehkých změn. Chevrolet Camaro byl stále nabízen ve variantách LT, RS a Z28 s tím, že tento rok byl do dnes nejúspěšnější v historii prodeje modelů Camaro ročně se totiž prodalo 272 631 vozů.

 

 

 

 

 

 

1979

chevrolet-camaro_1979 Název LT jakožto luxusní variantu Camara nahradil název, který je stoprocentně evropský – Berlinetta. Nové označení luxusních verzí Camara se použivalo až do roku 1986. Přístrojová deska byla nově přepracována, aby dostala hezčí a plošší vzhled. Camaro Z28 se dočkalo jakéhosi „jazzovějšího stylu“.

 

 

 

 

 

 

1980

chevrolet-camaro_1980 V roce 1980 se Chevrolet rozloučil se starými motory, nově se nabízel vidlicový šestiválec o objemu 3,8 litru a exkluzivní model Z28 dostal upravený osmiválec o objemu 5,7 litru s výkonem 190 koní. Vzhled Camara doznal lehkých změn v podobě nové grafiky a ráfků kol.

 

 

 

 

 

1981

chevrolet-camaro_1981  V letech 1980 a 1981 Chevrolet zaznamena pokles prodeje a už vedení střádalo síly na novou generaci Camara. Chevy Camaro byl v tomto roce nabízen pouze ve standardním provedení, ve verzi Berlinetta a Z28. Nicméně Camaro Z28 dostalo zase slabší motor o výkonu 165 koňských sil.

 

 

 

 

 

Třetí  generace (1982-1993)

1982

chevrolet-camaro_1982 S přelomovým rokem 1982 přichází na scénu nová generace Chevroletu Camaro. Inženýři Chevroletu upustili od evropského stylingu a postavilo zase mohutný a silný vůz tentokrát s hranatými křivkami.  Nové Camaro se zbavilo kulatých, vypoulených světlometů, které byly nahrazeny zapuštěnými, hranatými a dvojitě rozdělenými světlomety. Zadek vozu nedoznal tolik výrazných změn, ale zadní světlomety byly nově objemnější a vyšší. Chevy Camaro dostalo nové zavěšení podvozku a odpružení, zadní náprava už nepracovala s listovými pružinami. Tělo Camara obstálo na aerodynamické kontrole s výsledkem 0,368 koeficientu odporu vzduchu. Standardní model Camara nabízel čtyřválec o objemu 2,5 litru s výkonem 90 koní.

 

1983

chevrolet-camaro_1983 Tento rok přinesl revoluční změnu pod kapotou Camara. Vedení představilo zbrusu nový pětilitrový osmiválec s označením L69, který produkoval 190 koní. Nový motor byl dodáván pouze s pětistupňovou manuální převodovkou, která nahradila čtyřstupňovou. Čtyřstupňový automat byl nahrazen pouze třístupňovým.

 

 

 

 

 

1984

chevrolet-camaro_1984 Další Chevy Camaro bylo modernizováno v oblasti přístrojové desky a dalších dílů. Na oko bylo Camaro více čistší a modernější.

 

 

 

 

 

 

 

1985

chevrolet-camaro_1985 V roce ´85 se zrodila verze IROC-Z, která byla předním speciálem pro mezinárodní závody „Race of Champions“ . Chevy Camaro IROC-Z disponoval 5,7 litrovým osmiválcem o výkonu 217 koní. Nový Chevy dostal upravený vzhled s širšími boky a šestnácti palcovými litými koly. Do dnes jsou modely IROC-Z jedním z nejvyhledávanějších z celé modelové řady Camaro.

 

 

 

 

 

1986

chevrolet-camaro_1986 Chevy Camaro ročníku ´86 dostalo unikátní horní brzdnou lištu, která zdobila vršek dveří kufru. Standardní modely dostaly také modifikované výfukové systémy.

 

 

 

 

 

 

1987

chevrolet-camaro_1987 Chevrolet stále pracovalo na nově představeném modelu IROC-Z a v tomto roce vytáhli z motoru ještě více. Osmiválec disponoval výkonem 225 koní a zvládl zrychlit nuly na 100 km/h pod 6,5 sekundy. Vedení Chevroletu dostalo skvělý nápad a to takový, že z verze Berlinetta udělali kabriolet, který nebyl dostupný u žádného Camara od roku 1969. V roce 1987 americký automobilový výrobce slavil 20. výročí a tak kabrio bylo jakousi speciální „narozeninovou“ edicí.

 

 

 

 

1988

chevrolet-camaro_1988 Vzhledem k tomu, že Camaro IROC-Z se přestěhovalo ze závodních okruhů na silnice, tak Chevrolet přestal nabízet verzi Z28. IROC-Z dostal patnácti palcová litá kola, které převzal od Z28. Nové Camaro IROC-Z dostalo silničně závodní balíček s označením 1LE, který disponoval silnými kotoučovými brzdami, hliníkovou hřídelí a speciálně naladěným odpružením, což byl v kombinaci s pětilitrovým a 5,7 litrovým silným motorem jistě veliký zážitek.

 

 

 

 

1989

chevrolet-camaro_1989 V tomto roce Chevrolet nabízel v modelu Camaro RS buďto vidlicový šestiválec nebo osmiválec o objemu 5,0 litru s přímým vstřikováním. Po stránce výbavy bylo RS prakticky kopie stále poměrně mladé a populární varianty IROC-Z. Inženýři Chevroletu pro Camaro nově použili pár bezpečnostních systémů z Corvetty.

 

 

 

 

 

1990

chevrolet-camaro_1990

Tento rok byl pro všechny fanoušky Chevyho smutným rokem, vedení mezinárodních závodů „Race of Champions“ nahradilo Camaro IROC-Z a novým předním závodním speciálem pro tyto závody se stal Dodge Daytona. To znamenalo, poslední rok pro označením IROC-Z, protože na základě smlouvy Chevrolet nemohl více používat toto označení. Šestiválcový motor dostal vyšší objem. Z původních 2,8 bylo 3,1 litru (výkonnostní nárůst o pět koňských sil). Nově se v modelech Camaro objevily i boční airbagy v oblasti řidičova sedadla.

 

 

 

1991

chevrolet-camaro_1991

Z odchodem verze IROC-Z se objevila zpátky na scéně staronová verze Z28. Nejsilnější sportovní verze Camara nabízela 245 koní, které produkoval motor v podobě 5,7 litrového osmiválce TPI. „Zetdvacetosmička“ dostala větší křídlo, širší boky a pětipaprsková litá kola. V tomto roce se objevilo i Camaro s označením B4C, které bylo určeno pro policejní jednotky.

 

 

 

 

 

1992

chevrolet-camaro_1992

Jako poslední ročník třetí generace slavil Chevrolet 25 let výročí Camara. Vozidla vyrobená v tomto roce dostávala nálepku, která oslavovala 25. výročí. Chevy Camaro bylo představeno s novým grafickým designem a rychlopruhy. Rok 1992 byl posledním, kdy se Camaro vyrábělo pouze v rodné fabrice v USA.

 

 

 

 

 

 

Čtvrtá generace (1993-2002)

1993

chevrolet-camaro_1993

S novou generací přišel taky velmi předělaný vzhled. Přední zapuštěné a hranaté světlomety zůstaly, ale zadní světlomety byly kompletně přepracovány. Vůz dostal více hladší a čistší nádech. Už nedisponoval hranatýma křivkama, ale nové Camaro se nám začalo „zakulacovat“.  Camaro ´93 se vyrábělo pouze jako coupé a verze Z28 ze svého 5,7 litrového osmiválce vyžďímalo 275 koní. Tohoto roku se stalo také čtvrtým vozem této modelové řady, které se podívalo na závod Indianapolis 500. Nový systém řízení byl považován za veliky upgrade, avšak vůz byl celkové větší a o dost těžší než předchozí generace.

 

 

1994

1994 Chevrolet Camaro

Po roce prodeje pouze coupé vozů přišel Chevrolet znovu s variantou kabrioletu. V tomto roce na základě posílení „kupéčka“ kabrioletem zaznamenal ztrojnásobení prodeje. Budoucnost Camara zase vzkvétala.

 

 

 

 

 

 

1995

chevrolet-camaro_1995

V roce 1995 byly přisněji omezené emise, což znamenalo, že už Camaro nedostávalo šestiválec o objemu 3,4 litru, ale samozřejmě nižší. Koncern General Motors přesunul výrobu Chevroletu do městečka poblíž Montrealu v Kanadě. Druhým rokem Camaro procházelo přísnějšíma kontrolama kvality, což mělo za následek, že se Camaro stávalo známým nejen vysokým výkonem, ale také pevnou a kvalitní strukturou vozu. V roce ´95 Chevrolet prodal 122 738 vozů Camaro.

 

 

 

 

1996

chevrolet-camaro_1996

Tento rok byl ve znamení vylepšování nového Camara. Chevy dostal nové přední spoiler a pod kapotou se taktéž odehrálo pár změn. Nový šestiválec, který míval 3,4 litrový objem najednou dostal objem o velikosti 3,8 litru a produkoval rovných 200 koní. Speciální edice Z28 dostala koní 300, které troufla ještě varianta SS se svými 305 koňmi. Camaro SS se objevilo po dlouhé době na scéně, však naposledy bylo Camaro takto označeno na konci 70. let.

 

 

 

 

1997

chevrolet-camaro_1997

30. let výročí modelové řady Camaro přineslo speciální edici nazvanou Brickyard 400. Bílo-oranžový balíček s černou střechou se promítl i do Z28 a SS variant. Nově se objevily na zádi vozu tříbarevná světla, která zůstala až do roku 2002.

 

 

 

 

 

 

1998

1998 Chevrolet Camaro

V roce 1998 se inženýři Chevroletu rozhodli kompletně přepracovat přední masku vozu, což se týkalo i světlometů. Směrová světla a mlhovky byly zasazeny do nárazníku pod nové omlazené světlomety, což vypadalo dobře. Celý vůz seděl na pětipaprskových litých kolech. Pod kapotou se pyšnil 305 koňový LSI osmiválec z Corvetty a Camaro SS dostalo silnější osmiválec o výkonu 320 koní.

 

 

 

 

1999

chevrolet-camaro_1999

Chevrolet Camaro v tomto roce doznal jen menších změn, dostal širší paletu barev a palivová nádrž byla navýšena na 63,5 litru. Pro vozy s šestiválcem si mohl kupující pořídit i kontrolu trakce.

 

 

 

 

 

 

 

2000

chevrolet-camaro_2000

Vozy Camaro už byly dlouho bez jakékoliv změny, což se zákazníkům moc nelíbilo a také se to podepsalo na prodejnosti těchto vozů. Vedení Chevroletu už muselo začít přemýšlet o nové injekci pro tuto modelovou řadu.

 

 

 

 

 

 

2001

chevrolet-camaro_2001

V tomto roce Chevrolet postavil pouze 29 009 vozů, což bylo historicky nejméně. Modely Z28 a SS dostaly nové sací potrubí a upravenou vačkovou hřídel. Z28 nově disponovala 310 koni a varianta SS dostala pět koní navíc a to na konečných 325 koňských sil. Výroba byla na krátkou část roku pozastavena z důvodu přípravy vyrobení vozu na nadcházející 35. výročí modelové řady.

 

 

 

 

2002

chevrolet-camaro_2002

Vrcholem čtvrté řady Chevroletu Camaro se stává výroční kabriolet k oslavě 35ti let od vzniku tohoto krasavce. Camaro dostala výraznou červenou barvu s bílými pruhy a šachovnicí.

 

 

 

 

 

 

 

Pátá generace (2003-2014)

 

2003-2009

chevrolet-camaro_2003-2009

Oslavou 35. výročí se v roce 2002 ukončila výroba, což trvalo až do roku 2006. Důvodem byla malá poptávka. V roce 2006 přišel Chevrolet s novým konceptem, který byl opět úplně něco jiného něž předchozí generace. Dvoudvéřové coupé pro čtyři cestující dostalo pod kapotu šestilitrový osmiválec LS2, který poháněl zadní nápravu a produkoval 400 koní. Motor doprovázela šestistupňová manuální převodovka T-56. O rok později Chevrolet představil Camaro v kabriolet verzi s upraveným interiérem a sytou oranžovou barvu na karosérii, kterou doplňovaly šedé rychlo pruhy.

 

 

2010

2010 Chevrolet Camaro RS

Americký konkurent Ford se svým Mustangem za nepřitomnosti Camara stále lákal zákazníky, což pro Chevrolet bylo nutné zarazit. V srpnu roku 2010 se spustila výroba produkčního vozu, který byl velmi podobný představeným konceptům a odrážel vzhled Camara z roku 1969.

Chevy Camaro dostalo nevý design, širší boky, což mělo za následek optické snížení vozu a také nově lehce schované přední světlomety, které byly součástí mřížky chladiče a kapota dostala lehce vypouklý tvar. Chevrolet Camaro ročníku 2010 bylo nabízeno se stupněmi výbavy LS, 1LT, 2LT, 1SS a 2SS, které byly nabízeny buďto s 3,6 litrovým šestiválcem nebo 6,2 litrovým osmiválcovým motorem. Poprvé v historii Camaro dostalo nezavislé zavěšené všech čtyř kol.

2011

2011 Chevrolet Camaro SS with an RS appearance package

Druhý ročník nové generace se nesl v duchu kabrioletu. Kabriolet Camaro šel do výroby v lednu a následně do showroomů. Nabízen byl ve standardu nebo ve verzi SS. Coupé Camara dostalo pod kapotu šestiválce s pár koňmi navíc, konkrétně jich bylo 312.

 

 

 

 

 

2012

2012 Chevrolet Camaro 45th Anniversary Special Edition

V modelové roce 2012 se dočkali fanoušci tohoto krasavce nové varianty ZL1, která dostala 6,2 litrový motor s výkonem úctyhodných 580 koní, což dělalo z Camara nejsilnější vůz této řady. Dále inženýři dodali adaptivní odpružení podvozku, brzdy Brembo, přepracovanou přistrojovou desku a dvojitý výfuk. V6ková varianta dostala vyšší výkon 323 koní. Camaro SS dostalo sportovněji laděný podvozek a odpružení a RSka byly laděny do černého stylu s chromovými doplňky.

 

 

 

 

2013

2013 Chevrolet Camaro ZL1 Convertible

Tento rok nepřinesl žádné velké změny snad jen MyLink dotykový displej audio systému, který byl dodáván do LT, SS a ZL1 modelů. V tomto roce bylo představeno i na SEMA Show nové modelové auto „Hot Wheels“ Camaro, což představovalo variantu ZL1 s vinylovými plameny na těle auta.

 

 

 

 

 

2014

2014 Chevrolet Camaro Z28

Události, které se kolem modelu Camaro odehrály tento rok vám shrneme do samostatného článku.

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...