Články

Formule 1 bez obalu – natvrdo a rovnou k věci

Že závody Formule 1 už nejsou tím, co bývaly, ani netřeba dlouze rozebírat. Vliv finanční moci je natolik silný, že devalvuje hodnotu toho, co bychom bývali měli rádi. Odpoutat naši pozornost od tohoto prohnilého světa má na starosti nastupující „eko“ éra obklopená sáhodlouhými aférami počínaje u Bernieho Ecclestona. Nutno podotknout, že si vede opravdu dobře.

F1-Fansite.com HD Wallpaper 2011 Hungary F1 GP_02

V problémech, v jakých se současná Formule 1 nachází, nabývají obrovských rozměrů. Možná si mnozí ani neuvědomují, ale opravdu je nutné o tomto tématu hovořit, jinak přijde soudný den. Zatím funguje F1 na heslo oslíku otřes se, to ale brzy může přestat platit a dostaneme se do situace, která již nebude udržitelná. Lidé, na jejichž bedrech celý byznys stojí, si mohou říct dost a všechno se sesype jako domeček z karet. Žijeme v době korupcí, kde peníze vládnou všemu. Nezvykejme si na to, nenechme to jen tak ležet ladem.

Třeba my Češi bereme Formuli 1 jako samozřejmost. Nadáváme na komentáře pana Richtera a Fabryho, ale skutečná pointa problému nám uniká. Z toho nás už ale velmi brzo může vyvést TV Nova, která jako jediná v naší malé zemi má finanční prostředky na to, aby si vysílací práva zaplatila. Ikdyž to už také není pravda. Adrian Sarbu, coby bývalý šéf CET 21, zruinoval jednu z nejvýnosnějších TV stanic této skupiny během pár let. Jako výsledek logicky z toho vyplývající může být jen to, že přenosy F1 zmizí a prozatím tomu vše nasvědčuje. Ale to jen lokální ukázka globálního problému.

Podobně to chodí i na samotném velitelství, tedy FIA. Ikdyž znovu je třeba připomenout, že se Bernie Ecclestone zasadil o zásadní růst zájmu královny motorsportu, v tuto chvíli se svými pravidly a rozhodnutími zasazuje o zásadní nezájem příznivců. Budu jmenovat jen jeden z mnoha problémů současné situace. Tím je přerozdělování finančních prostředků jednotlivým týmům z prodaných vysílacích práv. Rozdíl mezi Red Bullem či Ferrari a takovým Lotusem, který neustále shání prostředky na udržení se v kalendáři, je propastných 60 miliónů liber. A jak dochází k tomuto rozdělování? Podle velmi složitého klíče. Prim zde hraje stáří týmu, předchozí ale i současné výsledky. Takový Caterham dostal v loňském roce pouhých 6 miliónů liber, což je o 94 miliónů liber méně než zmiňovaný Red Bull a Ferrari. Uvedl jsem tento problém záměrně a považuji ho za jeden z nejzásadnějších. Až se odstraní, jestli vůbec někdy na to ty vyspělé mozky přijdou, pak se opět začne závodit a spravedlivě rozdělovat body. Do té doby budeme svědky víceméně nudných závodů s předem jasným závěrem. Představte si, že jdete do kina na film, o kterém víte, jak dopadne. Zaplatili byste si vstupenku? Asi ne.

Nejčernější dny v dějinách Formule 1 se pojí k závodnímu víkendu 29. – 1.5.1994. To když před dvaceti lety na trati v Imole došlo k úmrtí dvou velkých závodníků – Roland Ratzenberg a Ayrton Senna. I dnes se na ně vzpomíná jako na obrovské osobnosti tohoto sportu. Pokud bychom měli vybrat pilota ze současného startovního pole, na kterého lidé jen tak nezapomenou, pak je výběr velmi složitý a navíc se spoustou otazníků a ale. Z let nedávno minulých můžeme jmenovat třeba Davida Coultharda, Rubense Barichela či Michaela Schumachera a to nemyslím nikterak sarkasticky. Bohužel i na něho dopadá tíha osudu. To ale nikdo netušil, že ty opravdové dny zkázy teprve přicházejí.

S problémy, jaké u fanoušků Formule 1 má, pak jde ruku v ruce i to, že spousta pilotů nemá předpoklady na to být oblíbenými. Peníze hýbou světem a tím formulovým obzvláště. Piloti mají příjmy, o kterých se nám ani nesní. Už to nejsou závody o osobní cti. Jak ale k tomu přijde samotný fanoušek, který to i skrz obrazovky cítí? I proto zažila F1 v posledních letech divácký odliv. Druhým faktorem jsou nudné závody, zejména v těch případech, kdy se celého seriálu ujme jeden tým, jeden pilot. Třetí a jistě ne poslední kapkou, která naplňuje tento kalich hořkosti, jsou časté aféry a to až na těch nejvyšších postech. I ty diváci vnímají jako negativa a přispívají k tomu, že i nadále Formule 1 ztrácí půdu pod nohama a to doslova.

Je nejvyšší čas na změny, než se Titanic potopí nadobro. Spustit záchranné čluny může i výsledek soudu s Berniem Ecclestonem. V případě jeho odnětí svobody se bude muset vzdát všech funkcí a předat svou pozici. Otazníky ale visí už nyní. Je-li vůbec někdo kompetentní, kdo by jej nahradil. Je totiž možné, že si Ecclestone bude moci svého nástupce vybrat a to už zavání dalším problémem. Věta I have a dream Martina Luthera Kinga mi proto na mysli vyvstává prakticky neustále. Mám sen, aby se Formule 1 vrátila ke své původní koncepci. Závodění, aby bylo na prvním místě. Fanoušci, aby měli zase chuť se na Formuli 1 dívat.

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...