Testy

Dacia Duster 1.5 dCi 4×4: Omlazený puberťák

Model Duster rumunské značky Dacia prošel faceliftem. Vypadá mnohem vyspěleji a rozhodně ne tak lacině. Vždyť jsme si na paškál vzali nejdražší verzi začínající číslem čtyři. A co vám za tu částku poskytne? Lepší naladění podvozku ale i větší míru komfortu uvnitř.

IMG_9289

Rumunská značka Dacia, která zapadá do koncernu Renaultu, je momentální jedničkou, co se týče dynamiky meziročního růstu. Však jen vloni dokázala na pomyslném žebříčku povyskočit o úctyhodných 21 procent, což ji i nadále nutí dělat kroky kupředu a dále vylepšovat svou techniku. Do jisté míry se jí to prozatím daří skvěle, ale stále jsou tu pozůstatky nízkonákladové výroby, které se odráží v drobných minelách inženýrů na které jsme narazili i testovaném Dusteru.

Před pár lety patřila Dacia k automobilkám, které byly jen pro pobavení. Ikdyž se i dnes mnozí baví, vysílá automobilka společnosti jasný vzkaz: Jsme tu a půjdeme po vás. Minimálně do té míry, že vám ztuhne úsměv na rtech.

Omlazovací kúra prospěla

Vzpomínáte si na minulou generaci Dustera? Tehdy v roce 2010 vyrazil na svou první štaci, na takový průzkum trhu, jenže neměl pořádnou výzbroj. Auto bez přílišných křivek, záhybů lákalo pouze hrstky zájemců a zvědavců. O tři roky je tu zpět a s pořádným faceliftem. Vpředu zmizela tak nudná a všemi propíraná maska. Tedy přibylo na ní jen osm pochromovaných lichoběžníků, ale svou práci ale odvedly skvěle. Rozbily velkou prázdnou plochu a navodily v nás pocit obrovského technického pokroku.

Špetky pozornosti si obstaraly i světlomety u nichž sice zůstal zachován tvar, nicméně uvnitř lampy jsou vidět jednotlivá členění a jedno místo si zarezervovaly i konvenční žárovky, které nahrazují moderní LEDky pro denní svícení. Zmizely i některé černé plasty z předního nárazníku. Na střeše zase zmohutněly hagusy, s nimiž se ale nemusí kamarádit všechny druhy střešních nosičů, čímž Dacia míří na zákazníky, aby implementovali ty interní. Vzadu je to víceméně ta samá píseň.

img_9162

 

Metoda pokus omyl

Interiér nikdy nezapře původ ve Francii. Dacia se na interiér soustředila zřejmě nejvíce a je to znát, výrazně prokoukl. Všechno jakoby vypadalo mnohem vyspěleji, počínaje volantem a konče celou palubní deskou z měkčeného plastu, díky čemuž se Duster může chlubit, nevrže. Pokud se nebudete zaměřovat na rozpočet, s jakým Duster musel být stvořen, pak interiér je to, co vás velmi mile překvapí.

Mě osobně nejvíce zaujal jednoduchý volant, příjemně se drží, opravdu padne do ruky, není na něm přehršel tlačítek a zafungoval i designově. Dalším povedeným prvkem interiéru je přístrojová deska, z níž vyniká nejeden prvek. Obzvláště vykousnutý štít dodává pocit terénního SUV. Již zmiňované měkčené plasty pak jen doplňují komfortní zónu, ale zároveň vyčnívají svou originalitou. Do tohoto konceptu už ale nezapadá středová konzola, které se budeme věnovat o chvilinku později. Co se místa týče, citelný problém se nevyskytl nikde. Obavy vzbuzovaly sedadla, nicméně i těm ale v podstatě není co vytýkat. Rumuni dokonce část jejich polstrování zkoncipovali i do dveřních výplní, což zejména designově interiéru přidává na celistvosti.

Největším mínusem a to dosti závažným, je umístění informačně-navigačního systému. Ten je umístěn až příliš dole, velmi atypicky. Je možné jej ovládat přímo z dlouhé řadicí páky, nicméně i tak vás to bude stát pohled směrem dolů a to příliš nezvyšuje bezpečnost při jízdě. Jediné doporučení v tomto případě zní: Jezděte bez navigace. Je ale nutné připomenout, že tyto systémy, tedy ty od Renaultu, řadíme mezi ty lepší, které může současný trh nabídnout v porovnání kvality podávaných služeb a ceny. Pod velkou obrazovkou se nachází dvojice tlačítek. Jedno slouží k aktivaci čidel a druhé k zapnutí tempomatu. Stále tak chybí na volantu. Co už ale zmizelo z prostoru středové konzole, jsou tlačítka elektricky ovládaných oken. I zde se ale dostáváme do problémů. Ačkoliv se, již čtveřice knoflíků, dostala na panel na dveřích, stalo se tak ale na poslední chvíli. Z toho důvodu tyto panely vyčnívají ze dveří, což zrovna nepolichotí vašim kolenům. Dalším nedostatkem je absence teploměru. Stále se totiž budete muset spoléhat na kontrolku.

img_9209

 

Trefa do černého

Záplava pocitu blaha nastane v momentu otočení klíčkem. Poté si dieselový agregát od Renaultu příjemně přede. Zasloužilá, přesto velmi účinná a také velmi oblíbená pohonná jednotka, je asi tím nejlepším, co může Dacia ve svém Dusteru nabídnout. V případě čtyřkolky je i základem pro překonávání složitějšího terénu. Samotné vlastnosti motoru jsou léty prověřeny. Spolupráci pro přenášení točivého momentu obstarává šestistupňová manuální převodovka. Je až s podivem jak rychle tam lze šestý rychlostní stupeň dostat. Téměř můžete vypustit první stupeň, a pokud nestojíte v kopci, v pohodě se rozjedete na dvojku. Pak už to jde ráz na ráz a šestku řadíte již při šedesátikilometrové rychlosti. Tento výše zmíněný jev ale nenahrává jízdě po dálnici či rychlostní komunikaci. Přesáhnutím rychlosti nad 120 km/h se vytrácí i komfort. Na vině je slabší odhlučnění motoru, nicméně jsou i horší případy.

Překvapivě velmi dobrým chováním na silnici se může pochlubit omlazený Duster. Řízení není přeposilované, ikdyž na druhou stranu není ani zase tak tuhé. Jedná se prostě o přesně trefený střed. Opomenout nesmíme přítomnost pohonu všech čtyř kol. Ten lze přepínat na otočném knoflíku dole před řadicí pákou. Tam ale narazíte na tři polohy, kde první je 2WD, dále Auto a Lock. 2WD značí pohon pouze předních kol, režim Auto připojuje pomoc pohonu zadních kol při detekci prokluzu zadní nápravy a při režimu Lock, již máte k dispozici poháněná všechny čtyři kola. Je ale třeba brát na zřetel, že při tomto režimu, lze jet nejvýše 80 km/h. Vymlouvat se tedy na to, že auto v zatáčkách nedrží nebo snad dokonce, že jde zadkem napřed, nemá smysl. Je prostě jen na vás, jak chcete s autem pracovat.

Verdikt

Ačkoliv nejsem velkým nadšencem značky Dacia, nelze před ní smeknout klobouk dolů. Ikdyž se s tímto testovaným modelem blížíme k ceně půl milionu korun, což už není zrovna málo, stále se jedná o nejlevnější SUV s pohonem čtyř kol. A jako rodinné SUV obstálo velmi dobře. Všechny předpoklady splňuje s přehledem. Tlumení je na jedna mínus, řízení velmi dobré, spotřeba dobrá, jízdní vlastnosti jsou na lepším průměru. Na Dusteru je ale zajímavé i to, že prakticky ničím nevyčnívá. Není to tak, že přijdete k autu a víte, že se vám líbí. Duster si vás stejně postupně získá a vy ani nevíte čím. Řekl bych, že je to snad tím, že Rumuni do toho přidávají kus sebe. Díru s ním tedy do světa krásy rozhodně neuděláte, ale není nadanějšího auta než je právě Duster.

Klady:

+ nízká spotřeba

+ cena

+ ovladatelnost

+ vlastnosti motoru

Zápory:

- některé prvky interiéru

- odhlučnění

- vyšší spotřeba při vyšších rychlostech

 

Moje Hodnocení:

80 %

 

Technické údaje:

Motor:

zážehový čtyřválec
Zdvihový objem 1461 cm3
Největší výkon 80 kW (110 koní) při 4000 1/min
Největší točivý moment 245 Nm 1750 1/min.
Palivo: Diesel
Převodovka: šestistupňová manuální

Výkony:

Max. rychlost: 168 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,9 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 5,8 l/ 5,0 l/ 5,3 l/100km

Objem palivové nádrže: 50 litrů

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4315 mm
Šířka: 1821 mm
Výška: 1695 mm
Rozvor náprav: 2674 mm
Pohotovostní hmotnost: 1320 kilogramů

Cena:

Základní cena: 394 900  Kč vč. DPH

Testovaného modelu: 430 300 Kč vč. DPH (Exception)

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...