Testy

Citroën Berlingo 1.6 HDi: Doba plastová

Faceliftem neuběhl mílové kroky, kterými by zvýšil svou popularitu, i tak ale zůstává velmi oblíbeným modelem s dvojitým šípem ve znaku. Řeč je o Citroënu Berlingo, jenž se řadí mezi skupinu tzv. rodinných pracantů. Obsadit jej můžete členy rodiny, ale i žebříky a nářadím. S přídomkem Multispace navíc nabídne variabilní prostorové řešení pro obě skupiny.

DSCN3348

Robustní

Pokud byste vedle sebe postavili obě verze, tedy faceliftovanou i před proměnou, nedoznali byste přílišných rozdílů. Dalo by se říci, že se jedná o tutéž pohádku někdy z roku 2009. Samozřejmě se i zde najdou drobnější detaily, které jsou nové nebo inovované. První změnou, ostatně jako u všech modelů francouzského výrobce, je nové logo. Tolik známý dvojitý šíp už není tak ostrý co býval. Vypadá mnohem elegantněji a spolu s lištami vytváří celistvý útvar zdobící masku vozu. Malých úprav se dočkaly i světlomety a přidány byly LED pásky pro denní svícení. Francouzi si svůj pracovní skvost i patřičně ozdobily, což dokládají chromované doplňky třeba u mlhových lamp.

Celkový dojem z exteriéru je i přes pramálo změn výrazně lepší. Není to již takový bedňák jako dříve. Dá se s ním vyjet i na nějakou tu túru aniž byste se museli stydět za to, že máte pracovní vůz. A možná je to křivkami, které byly přidány a jež celý vůz pěkně obměkčují. I v zadní části lze jen těžko hledat nějaké změny.

Souboj plastů

U žádného jiného vozu, alespoň tak je v mém případě, jsem nezažil tak silný pocit, že je v kabině až příliš mnoho plastu. Všude kam se podíváte, na vás zírá ta tupá hmota. Možná tomu tak je i kvůli tomu, že jsou plasty barevně odlišeny a vy si jich tak všimnete na první pohled. Pokud bych měl procentuálně vyjádřit podíl plastu použitého na voze, nebál bych se použít číslo 75. Možná někoho z vás plasty přitahují, mě ale rozhodně ne. Na palubní desce kromě drobností není nic nového. Vše zůstalo při starém, stejně funkční, stejně jednoduché. Čím Berlingo vyčnívá a co už má tak trochu předurčeno v názvu je prostor. Nyní mám na mysli odkládací plochy. Těch přihrádek, kapes i boxů je více než dost a nejsou ani prostorově nijak diskriminovány. Samozřejmě nechybí ani přihrádka nad hlavou, kam se rovněž vejde spousta věcí.

Když pomineme to, že se nacházíme v době plastové a vrhneme se na stránku funkčnosti a komfortu, ani tam nikterak Berlingo nevyniká. Interiér je tak jednoduchý, že snad ani není nic, co by nemělo šlapat tak, jak má. Pohodlí na palubě už je na tom hůře. Sedačky nejsou ani tak nepohodlné, ale nejsou ale nikterak komfortní. Rozhodně si nedovedu představit v něm odjezdit pracovní cesty či podobné výlety, kdy musíte v autě trávit více jak polovinu dne. Právě polovina dne vám bude stačit na to, aby vám pomalu začalo lézt na nervy to, že auto není pro vás.

Pokud se rozhodnete svézt další čtyři lidi, to znamená, že auto plně obsadíte, troufám si tvrdit, že si hlavně pasažéry vzadu značně znepřátelíte. Vyčnívající, vyboulené sloupky obou zadních dveří dopřávají nežádoucí masáž v kdesi v oblasti žeber. Navíc ani nedávají na výběr. Ruku mít svisle podél těla není možné a tak na promasírování přijde tak jako tak. Prostoru nabídne celkem dostatek. Nad hlavou, okolo sebe ano, ale v oblasti kolen ne. Alespoň pro osoby kolem 190 cm jakou jsem i já. Vzadu jsem se necítil opravdu pohodlně ani chvíli. Pro přepravu nákladu je ovšem prostor dostatečně veliký. Zavazadelník tomu určený nabízí 675 litrů v základu po roletku, přičemž celkový objem prostoru se sklopenými sedadly činí až 3 000 litrů. Slušný stěhovák.

dscn3355

Rodinný slušňák

Citroën Berlingo, ať již chcete nebo ne, vždy jej dostanete v jednašestkovém provedení, ať již vznětovou či zážehovou. Výkonové rozpětí ale nabízí dost široké. Nejslabší dieselové HDi disponuje 75 koňmi, což není nikterak ohromující číslo v závislosti na váze vozu. Vrchol pak patří benzínovému agregátu 1.6 VTi se 120 koňmi. My jsme si do testu přizvali nejsilnější diesel o výkonu 115 koní. Žádná špička to ale není. Až příliš vágní mi přišlo jeho chování. Výkonová pauza mezi prvním a druhým stupněm, je jakousi propastí a není příjemná ani na rovině, natož pak do stoupání. Celkově než se rozjedete do té oblasti otáček, kde už stačí motor jen tak lechtat, musíte si na plyn přišlápnout. Vyzrát na to můžete s motorem 1.6 e-HDi a 90 koňmi, který nabízí šestistupňovou automatickou převodovku. To je ale poněkud přepych a zároveň se toto spojení ani nenabízí jako příliš logické.

Se spotřebou už na tom tak zle samozřejmě není. Průměrných šest litrů vám noční můry rozhodně představovat nebudou. Na diesel dost. Na dálnici si řekne litrů 8 a více a v podobných číslech se pohybuje i ve městě. Co mě zarazilo, byla spolupráce s řadicí pákou nebo spíše nespolupráce. Žádný požitek, rozkoš, ani nic podobného. Tvrdá práce je to. V celkovém součtu motor a práce s jeho ovládáním tedy nečiní z jízdy žádnou radost.

Stejně jako se mu říká malá dodávka, přesně tak je to i s pocity z jízdy. Ty jsou ale vesměs smíšené. Jako by Berlingo stál někde na pomezí obou a nemohl si vybrat, k jaké skupině tíhne více. Já osobně ho beru stále mezi osobní vozy. Někdy dokáže uskočit, také se umí naklánět a cizí mu nejsou ani jiné disciplíny. Francouzi ale zapracovali na odhlučnění, aby odfiltrovali všechny nepříznivé zvuky. Zesílili izolaci na motoru, přidali kryt podlahy a zdokonalili spoje vnějších dílů. Výsledkem je celkem přijatelná porce decibelů i při 130 km/h na dálnici. Co se týče samotného řízení, pak plně nenavazuje na ostatní body a je mírně nad očekáváním.

Žádná francouzská averze

Ačkoliv z tohoto textu vyplývají především negativa, dle mého názoru je to právě o tom. Vypíchnout a upozornit na nedostatky. To by mělo být účelem každého testu. Rozhodně to není tak, že bych tu chtěl jakkoliv Berlingu uškodit. Nejedná se o špatné auto se špatnými vlastnostmi, ale zdá se mi, že by za ta léta, co brázdí po světových trzích a podporuje ekonomiku společnosti, mohl být o něco výjimečnějším autem než doposud je. Mohly by být odstraněny mouchy, které se na něho lepí jako na registrační značku. Dokážu si ho představit jako firemní auto, ale ne jako společníka při nedělních výletech.

Klady:

+ relativně slušná spotřeba

+ dostatek prostoru

+ cena

 

Zápory:

- řazení

- komfort

- vlastnosti motoru

- plastový interiér

 

Moje Hodnocení:

73 %

 

Technické údaje:

Motor:

vznětový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem 1560 cm3
Největší výkon 85 kW (115k) při 3750 1/min
Největší točivý moment 340 Nm 2000 1/min.
Palivo: Diesel
Převodovka: šestistupňová manuální převodovka

Výkony:

Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,5 s

„Papírová“ spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 7,4 l 4,9 l 6,0 l/100km

Objem palivové nádrže: 60 litrů

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4380 mm
Šířka: 1810 mm
Výška: 1862 mm
Rozvor náprav: 2728 mm
Pohotovostní hmotnost: 1450 kilogramů

Objem zavazadlového prostoru: XXX

Cena:

Základní cena: 364 900 Kč vč. DPH

Testovaného modelu: 529 900 Kč vč. DPH (XTR)

 

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...