Testy

TEST: Škoda Octavia GreenLine: Pohodlně, elegatně a hlavně levně

Celý týden jsme mohli testovat kvality nejúspornější Škodovky všech dob. Škoda Octavia GreenLine je automobil několika kompromisů, který vás odmění opravdu skvělou spotřebou. Jaké jsou naše jízdní dojmy a především, zda se dá reálně jezdit za udávaných 3,3 litrů si povíme v následujících řádcích.

UF

Na první pohled k nerozeznání

Při prvním očním kontaktu jen těžko rozeznáte Octavii GreenLine od běžné verze. Nejúspornější verze se odlišuje nápisem na přední masce a víku zavazadlového prostoru. Samozřejmě se nejedná o jedinou změnu, ale ty další už snad ani nepoznáte. Například maska chladiče je zaslepená více než u běžných Octavii. Důvod? Lepší aerodynamika. Námi testovaná verze se nesla ve znamení laku s názvem Candy White, který vozu slušel. Celkový design je povedený, ničím výrazným vás neohromí, ale na druhou stranu ani po jednom týdnu testování se mi auto neokoukalo.

Jednoduchost a přehlednost v hlavní roli

Interiér vozu je navržen velmi jednoduchou až intuitivní formou. Středovému panelu vévodí, překvapivě velký, osmipalcový dotykový displej, s jehož pomocí se ovládá celý multimediální a informační systém. Právě velikost displeje se mi líbila, na displeji je vše dobře vidět a i ta nejmenší tlačítka jsou natolik velká, že se do nich bez problému trefíte. O kousek níže je trojce kulatých tlačítek pro ovládání klimatizačních podmínek. Pod nimi je schránka, kterou Škoda Auto nazýva jako Phonebox. Již z názvu víte, že schránka slouží na odložení vašeho mobilního telefonu. Celý prostor je z neklouzavé gumy, po které telefon necestuje ani při ostřejší jízdě plné ostrých zatáček. Jednou z dalších poznávacích znaků oproti standardní Octavii je řadící páka. Samozřejmostí je nápis GreenLine na její hlavici, ale spíše jsem měl namysli, že se jedná o šestistupňovou manuální převodovku.

dsc_0278

 

Celkově se mi líbila prostornost, která Škodě Octavii nechybí. Pochválit musím také sedačky, ve kterých se sedí opravdu velmi pohodlně. Naopak středový panel v místě, kde si opíráte své pravé koleno, je z tvrdého plastu, což na delších cestách není příjemné. Potěší takové maličkosti jako jsou například odpadkové koše, které jsou umístěny v zadních dveřích, vyhřívaná zadní sedadla nebo například věta, která se vám ukáže v případě, že máte váš telefon spárovaný s autem. Po vypnutí motoru se na displeji rozsvítí:“ Nezapomeňte si vzít váš telefon.“ Jednoduché, ale velmi účelné. Jednou z posledních možností jak poznáte, že se jedná o Octavii GreenLine je sedadlo spolujezdce, které jednoduše nejde výškově nastavit. Posledním znakem je absence rezervního kola, které do žádné výbavy Škody Octavie GreenLine prostě nedostanete.

Praktický šetřílek

Pod kapotou Škody Octavie GreenLine je motor TDI s obsahem 1,6 litrů. Výkon je oproti stejné motorizaci pod kapotou standardní Octavie zvýšený na konečných 110 koní. To vše v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. Automobil prošel dietou a oproti standardní Octavii je o 42 kilogramů lehčí. Opravdu zvládne tato kombinace jezdit za 3,3 litrů na sto?

Jeden velký cestovní kufr, tříčlenná posádka a směr Hradec Králové po dálnici D11. Tempomat nastavený na 130 km/h a motor točí 2 100 otáček. Palubní počítač ukazuje spotřebu 4,8 litru. V půlce dálnice D11 resetuji palubní počítač a nastavuji na tempomatu 110 km/h. Otáčky klesání na 1 800 a spotřeba na 3,8 litru. Po sjezdu z dálnice nás čekalo ještě okolo padesáti kilometrů cesty. Kousek po okresních silnicích a část po rychlostní komunikaci. Tato cesta nám posloužila jako test ekonomické jízdy. A výsledek? Trasa dlouhá 51 kilometrů, průměrná rychlost 58 km/h a spotřeba? Spotřeba činila 3,7 litru. Nedalo mi to a stejnou trasu jsem si střihl v průběhu týdne ještě jednou. Jel jsem zcela sám, žádná zavazadla a spotřeba spadla na 3,4 litru. Ukazuje se, že s opravdu lehkou nohou se dá jezdit za papírových 3,3 litru. Při běžné jízdě počítejte se spotřebou okolo čtyř litrů a to se nemusíte zrovna loudat.

Celkově je Škoda Octavia GreenLine velmi pohodlným vozem. Ačkoliv stojí na sportovním podvozku, který je o 15 mm blíže k silnice, sportovní ambice nemá. Při velmi ostré jízdě svítilo na palubním displeji spotřeba okolo deseti litrů, ale to zde není vůbec podstatné. V každé, jen lehce ostřejší, zatáčce byl zvuk motoru doprovázen i pískáním gum. Daleko lépe se GreenLine cítí na rychlostních komunikacích, okresním silnicím se nebrání, ale rozhodně ne sportovním tempem.

Dynamika motoru je velmi dobrá. Ač nepatrně, tak zvýšený výkon oproti standardní verzi dělá své, stejné jako nižší hmotnost. Celkové kouzlo za dosažením nízké spotřeby Škoda Auto zvládla. Základem je nízká hmotnost, zlepšená aerodynamika a ten poslední díl skládačky je na vás. Pokud umíte jezdit s lehkou nohou, pak se skutečné dá jezdit okolo 3,5 litrů nafty na sto kilometrů.

Verdikt

Škoda Auto svou práci odvedla více než impozantně. Minimálně co se udávané spotřeby týká. Pokud chcete prakticky zaměřené auto, kterému nechybí dynamika, prostornost, pohodlný podvozek, a které stále dává přednost standardním palivům, v tomto případě naftě, a dokáže jezdit opravdu za pár korun, pak je Škoda Octavia GreenLine jedinou možnou variantou ve své třídě.

 

Moje hodnocení:

90%

 

Klady:

+ kultivovaný projev

+ dynamika

+ spotřeba

+ převodovka

 

Zápory:

- vibrace motoru při řazení podle rádce

- nepříjemné vibrace při systému start/stop

 

Technické údaje: 

Motor:

přeplňovaný zážehový čtyřválec

Zdvihový objem 1 589 ccm3

Největší výkon 81 kW (110 k) při 3 250 1/min

Největší točivý moment 250 Nm při 1 500 – 3 000 1/min

Palivo: Nafta

Převodovka: šestistupňová manuální

 

Výkony:

Maximální rychlost: 204 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 3,9 l / 3,1 l / 3,3 l/100 km

Objem palivové nádrže: 50 l

 

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4 659 mm

Šířka: 1 814 mm

Výška: 1 450 mm

Rozvor náprav: 2 686 mm

Pohotovostní hmotnost: 1 280 kg

Objem zavazadlového prostoru: 610 litrů / 1 740 litrů

 

Cena:

Cena v základního výbavě: 498 900 ,- Kč vč. DPH


Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...