Testy

Nissan Qashqai 1.6 dCi: Japonská dokonalost

Větší, lehčí, s výraznější konstrukcí, plný energie a asistentů. Jaký to rozdíl oproti roku 2007 a jeho staršímu bratříčkovi z prvního vrhu. Nového Qashqaie jsme si vzali s jistým potěšením a úsměvem na tváři. Již první generace byla dobrá, očekávání od té druhé tedy byly velké. Ta ale všechna předčil a posunul hranici o stupeň výše. I nyní tak lze předpokládat, že se bude starat o nemalé příjmy z celkových prodejů Nissanu.

DSCN4779

Ano, ano. Nový Nissan Qashqai je opravdu tak dobrý jak se tváří. A proč začít s lichotkami hned na začátku? Jednoduše si to zaslouží. Jak ukazují statistiky prodejů na evropském trhu z let 2007 až 2011, mohl se Nissan těšit nepřetržitému růstu. To jsou plná čtyři léta, za která našlo majitele 256 129 těchto SUV. A kdo se v poslední době může pochlubit takovou statistikou? Není tedy divu, že očekávání japonského výrobce jsou tak velká. A již nyní lze říci, že byla všechna naplněna. Od zahájení prodeje se prodalo již více jak 2 miliony kusů tohoto sympaťáka. A v prvé řadě je třeba zmínit, že největší podíl na tom má znovu starý kontinent.

V první řadě Renault

Poslední dobou nejskloňovanější jméno v automobilovém světě. Díky dobré reklamě ve Formuli 1 z minulých let a také výkonům rumunské Dacie, která patří do skupiny Renault, je z otloukánka král. Není tomu tak dávno, kdy na jméno Renault nemohla přijít spousta z nás. Jenže časy se mění a Francouzi odvádí natolik dobrou práci, že si je na pomoc přivádějí i ostatní výrobci. Dalším důkazem tohoto jevu je i Nissan. Ten spolu s nimi vyvinul novou výrobní platformu nazvanou CMF. Jejími přednostmi je zejména větší rozvor náprav, nižší hmotnost, větší šířka vozu a celková výška klesla o nějaký ten centimetr. V tomto případě se nebavíme o malých číslech. Rozvor vzrostl o 16 mm, rozchod vpředu dokonce o 20 mm, vzadu je to pak 10 mm. Navíc celková délka vozu se vyšplhala až na hodnotu, která je oproti minulé generaci větší o 47 mm. Naopak z výšky inženýři ukrojili hodnotu 15 mm a z váhy ubrali od 40 kg výše. No to jsou pěkné proporce nebo ne?

dscn4741

Pakliže vedle sebe postavíte obě generace, asi vám dojde, že o designu moc mluvit nemusíme. Je tak výrazný, že si každý udělá velmi snadno svůj obrázek. Snížením výšky Nissan zapracoval na redukci aerodynamického odporu. Proto asi nikomu neunikne fakt, že Qashqai druhé generace už není na pohled ten trochu „nemotorný“ crossover, ale pořádně dynamicky vybavené SUV. Už pohledem na kapotu, která je mimochodem velmi pěkně profilovaná, začíná okrasná pouť všelijakých zákoutí, křivek a oblinek, které je potřeba prozkoumat. V zájmu současných trendů si Nissan nedovolil vynechat jakékoliv LED prvky. Samozřejmostí jsou LEDky pro denní svícení, nicméně z diod nejsou zpracovány jen tyto pásky, ale rovnou celé lampy. Šperkem jsou pak 19palcová litá kola, které dodávají autu výsledný designový šmrnc.

Interiér na jedna mínus 

Když už jsme nakousli ty proporce, je určitě vhodné zmínit to, co se v tomto ohledu změnilo na samotné palubě vozu. Z benefitu nových měr těží nejvíce cestující na zadních sedadlech. Těm přibylo zhruba 10 mm nad hlavami a místo pro kolena se zvětšilo o 15 mm oproti minulé generaci. Ale pozor, je třeba jednat s rozmyslem, zda „Kášu“ dovybavit panoramatickým oknem. To na druhou stranu místo nad hlavami zmenšuje. Naopak zavazadlový prostor zůstal stejně průměrný, ba dokonce se vlivem větší rezervy o nějaký litr zmenšil. Ovšem záměrně neudáváme údaj o litrech, jelikož indikace objemu je v tomto případě trochu oříškem, vhodná pro veverku z Doby ledové a liší se jednotlivými trhy. Minimem je ale necelých 370 litrů, zatímco maximem může být až 430 litrů. My v Čechách bychom měli využívat zavazadelník o objemu kolem 400 litrů, ale záleží i na velikosti rezervy. Nicméně v kufru naleznete variabilnější prvky a důkazem může být například přepažovací lišta, která je součástí druhé podlahy.

Jestliže máte zkušenosti s předchozí variantou, určitě oceníte jednoduchost a ještě větší přehlednost interiéru. Zatímco prve vás vítal spíše Renault, tentokrát dostanete mnohem originálnější design. Středová konzola se stala celistvější a ovládací prvky již nejsou tak nahodile rozprsknuté. Velmi příjemným překvapením se stal volant. Ačkoliv se jeho věnec zprvu zdál být velmi tenký, jeho elipsovitý tvar v podélném směru zajišťuje perfektní držení. Pokud se zaměříme na odkládací prostory, tak i těch je tu dost, ale záleží na tom, co budete odkládat. Třeba na takovou 1,5litrovou láhev s vodou můžete rovnou zapomenout, nevejde se ani do dveří. Vše by měl ale vynahradit komfort. Japonci zde bodují zejména sedačkami a to rovnou s prvky, které využívá NASA, proto ani dlouhé cesty by neměli být problémem.

dscn4918

Pružná a výkonná jedna-šestka

Vybrat správnou motorizaci nebývá tak jednoduché, aby tak Nissan usnadnil výběr, nabízí 2 benzínové a 2 dieselové agregáty. Úplným základem je benzínová motorizace 1.2 TCe, ano správně tušíte, je od Renaultu a nabízí 115 koní výkonu. Druhou jednotkou je jedna-šestka. Pohonné jednotky 1.5 dCi a 1.6 dCi jsou zde připraveny pro příznivce naftových motorů s výkonovým rozpětím 110 respektive 130 koní, přičemž silnější z této dvojice je možné spřáhnout s pohonem čtyř kol, v nabídce jako jediný motor s pohonem na všechna kola. Standardem pak je bezklíčový vstup a systém start-stop snižující emise CO2.

Pakliže už se podíváme za volant, pak i zde nás čekalo velmi milé překvapení v podobě chování auta. Nicméně i tady by se dal vytknout malý vroubek. Na české asfaltky je nastavení podvozku až příliš tuhé, a tak není divu, že jízda po okreskách není nikterak příjemná. Ale to jsou asi ty největší rezervy, které bychom u jízdních vlastností našli. Samozřejmě i tento fakt by se dal regulovat například snížením velikosti kol či většími profily. Samotné řízení vozu je ale pohádkou. Auto velmi příjemně nahlíží do zatáček a sedí jako přibité i při vyšších rychlostech. Co by mohlo pomoci s celkem přeposilovaným volantem, jsou předdefinované nastavení tuhosti řízení, ovšem taková volba tu chybí, a tak se nezbývá smířit s tímto faktem, který na druhou stranu nehraje tak podstatnou roli.

Na řadu ale přichází spotřeba. Dieselová jedna-šestka je velmi agilní, má tendenci se sbírat z poměrně nízkých otáček, seřazení jednotlivých stupňů je téměř dokonalé, samotné řazení velmi přesné a tak nezbývá než dodat tu poslední tečku. 5,3 litrů. To údaj, který vyjadřuje konkurenceschopnost modelu, ale i samotného motoru v segmentu SUV. Při dálničních 130 km/h, ale i při proplétačkách ve městě spotřeba vzroste zhruba o 0,5 litru. Další věcí, která mne překvapila, je hlučnost motoru. Ačkoliv se zdá, že Japonci na tomto detailu hodně zapracovali, stále zeje velká díra. Já bych to ale jako velký problém neviděl, spíše jsem to vnímal jako velmi sympatické gesto.

dscn4753

Verdikt

Nissan se svou první generací strávil na evropských tržištích pěkných pár let, přesněji šest a kousek. Co je ale důležité, tak nepřestal sledovat chování zákazníků. A co je velmi příjemné a obrovsky sympatické, s jakou empatií se Japonští inženýři pustili do návrhu druhé generace. Jsem zastáncem názoru, že je lepší vyprodukovat jeden velmi zdařilý model (generaci) za oněch šest let, než chrlit „novinky“ ob rok a to i z marketingového úhlu pohledu.

Dalším plusem nového Qashqaie je přesnost. Sebemenší detaily jsou vyladěné, vy máte pocit jako by to tam mělo být, všechno je přehledně seřazené a i přes veškerou výbavu a asistenty až neuvěřitelně jednoduché na ovládání. Ostatně jak již bylo zmíněno, tohoto detailu si všimlo více jak 2 miliony lidí, proto již není nutné cokoliv dodávat.

Klady:

+ nízká spotřeba

+ cena

+ ovladatelnost

+ vlastnosti motoru

Zápory: 

- některé prvky interiéru

- odhlučnění

- tužší nastavení podvozku

 

Moje Hodnocení:

92 %

 

Technické údaje:

Motor:

zážehový čtyřválec

Zdvihový objem 1598 cm3

Největší výkon 96 kW (130 koní)

Největší točivý moment 320 Nm při 1750 1/min.

Palivo: Diesel

Převodovka: šestistupňová manuální

Výkony:

Max. rychlost: 190 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,9 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 5,8 l/ 4,9 l/ 5,3 l/100km

Objem palivové nádrže: 55 litrů

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4377 mm

Šířka: 1806 mm

Výška: 1590 mm

Rozvor náprav: 2646 mm

Pohotovostní hmotnost: 1535 kilogramů

Cena:

Základní cena: 563 900 Kč vč. DPH (Visia)

Testovaného modelu: 714 900 Kč vč. DPH (Tekna)

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...