Testy

Ferrari FF: Rozumbrada s ďáblem v těle

Testovat Ferrari je vždy takový malý svátek. Navíc když se dostanete prakticky k vrcholu současné produkce je radost vždy o to větší. Nemohl jsem se dočkat až dostanu FF do ruky. Byl jsem také moc zvědav, jak výborné jízdní vlastnosti prakticky všech modelů z Maranella ovlivní pohon všech čtyř kol.

Ferrari_FF_6

Není pro každého

Vzhled Ferrari FF rozhodně není šálkem kávy pro většinu lidí. Přední část se drží aktuálního designérského jazyka značky. Příď je tak snadno zaměnitelná s modelem F12 Berlinetta nebo s trochou fantazie modelem 458 Italia.

Zcela jistě je diskutabilní záď vozu. Ta oproti krásným liniím modelů uvedených výše působí jako hrb Quasimóda.  Je to o vkusu ale přiznám se, že na živo vypadá záď FF daleko lépe než na fotografiích. Zároveň vůz působí masivně a nedokážu si představit, že bych s ním měl jet nějak závratně rychle, tak že by i moje Porsche 911 rudlo závistí, ale všechno hezky popořádku….

ferrari_ff_12

Klasika z Maranella 

I tento titulek je zcela výstižný pro interiér vozu FF. Ferrari nikdy příliš nebylo na nějaké tzv. „kudrlinky“ v interiéru. Středobodem vesmíru po nasednutí do vcelku pohodlných sedaček má být volant, pádla a centrální otáčkoměr – tento cíl byl splněn na jedničku. Ostatními věcmi jako třeba lehce pokulhávající navigací nebo nepříliš vábným (vůči ceně) zpracováním interiéru se nemá smysl zaobírat.

Největší motor

Kromě toho že Ferrari FF je jedním z největších modelů, který italská automobilka vyrobila, tak do vozu dala i největší motor, jenž spatřil světlo továrny. Dvanáctiválec o objemu 6,3 litru s přímým vstřikováním a atmosférickým sáním budí respekt. Když k tomu navíc přidáte výkon 485 kW (660 koní) a točivý moment 683 Nm, tak vám okamžitě naskakuje husí kůže.

ferrari_ff_17

K probuzení motoru k životu stačí pouhé stisknutí tlačítka na volantu. Ferrari FF si velmi razantně odplivne a za neustálého brumlání se usadí ve volnoběžných otáčkách. Nechám motor trochu ohřát a koukám se na obří kotouče vpředu o průměru 398mm a vzadu 360mm.

Jsem také moc zvědav na pohon všech kol, který Ferrari pojmenovalo 4RM. Nechci být nějak neuctivý vůči Ferrari ale prakticky se jedná o složitější Haldex. Vůz služeb systému 4RM využívá jen v režimech „Comfort“ nebo „Snow“, jinak se jedná o čistou zadokolku. Systém navíc funguje jen do 4. převodového stupně, pak se odpojí. Na to že se má jednat o jedno z nejlehčích řešení, tak působí dost složitě, ale to už nechám na inženýrech Ferrari…

Hodný pejsek 

Nejdříve si Ferrari musím osahat a proto vyrážím na cestu po švýcarských dálnicích, které jsou proslulé svou „velkou přívětivostí“ k rychlé jízdě. Vůz tedy ponechávám v režimu Comfort stejně tak nechám v automatickém módu sedmistupňovou automatickou převodovku.

Vůz se pohybuje velmi ladně a k mému překvapení tlumí většinu nerovností. Převodovka zbytečně motor nevytáčí a dokonce ani motor do cca 3000 ot./min není prakticky slyšet. Na začátku cesty jsme brali plnou (nádrž má 91litrů), takže dojezd hlásí zhruba 650km, na Ferrari celkem příjemné číslo.

ferrari_ff_27

Švýcarské příslušníky zákona nijak nepokouším, navíc jsou na dálnici všudypřítomné stacionární radary.  Tempo kolem 140 km/h vozu absolutně vyhovuje. Navíc si neřekl ani o příliš paliva. Průměr se ustálil na 13,4 litrech. Vůz měl najeto kolem 16 tisíc km a to už je čas, aby se na Ferrari projevily menší mouchy. Ptám se tedy majitele, který se mnou jede v autě jestli mi nějaké prozradí: „Je to moje čtvrté Ferrari a musím uznat, že se ti Italové výrazně posunuli. Jednu mouchu to ale přece jenom má a v servisu mi řekli, že se to zatím nedá spravit. Zkus ostřikovače.“ Zkouším si tedy očistit čelní sklo a z trysek nic nejde. Majitel tedy pokračuje: „Vidíš, nemá to tlak a ani v autorizovaném servise si s tím nevědí rady, už to měli několikrát rozdělané a na nic nepřišli. Jo, a ještě abych nezapomněl, občas nejde otevřít kufr…“ Se smíchem pokračujeme dál po dálnici a oba víme, že i tyto „mouchy“ dělají z Ferrari vůz, který absolutně milujete.

Ďábelská svině

250 kilometrů po švýcarských dálnicích bylo celkem únavných, zvlášť když víte jaký potencionál se skrývá pod vaší pravou nohou. Sjíždíme na božské okresky s tak fantastickým povrchem, který byste těžko našli i v Německu.

Ovladač „Manettino“ putuje do sportovního režimu a pádly si podřazuji o tři kvalty dolů. Motor se neskutečně rozeřve a po přidání plynu se zadní pneumatiky zahryznou do asfaltu. Pod plným plynem pouštím otáčky až k omezovači a pádly dávám povel k přeřazení na vyšší stupně. Rychlost je již daleko za 200 km/h a vůz dál neuvěřitelně zrychluje, jak kdybych dal plný plyn teprve při rozjezdu. Přichází první zatáčky, pádly si podřazuji na trojku a v první vracečce zkouším co Ferrari umí. FF drží absolutně neskutečně a najednou již nepůsobí tak masivním dojmem. Propletám se vlásenkami s neuvěřitelnou rychlostí a grácií. Na jedné rovince přejíždím BMW M3 E92, které se absolutně nechytá. Brzdy fungují výborně a řízení snese ty nejpřísnější měřítka. Neuvěřitelné, co inženýři stvořili.

ferrari_ff_7

Dovoluji si k autu víc a víc a i tak vím, že limity jsou mi pro dnešek zapovězeny, protože zkrátka 660 koní nelze na silnicích úplně. Občas při pohledu na digitální rychloměr si představuji, co by se mnou švýcarští policisté dělali. Přemýšlím o závratných pokutách a na jedné rovince si myslím, že by mě rovnou zastřelili a nezabavovali mi ani vůz.

Neuvěřitelné spojení

Ve Ferrari se jim podařilo něco neskutečného. Dokázali skloubit praktičnost s denní použitelností a nesmyslným výkonem. Ferrari FF je prakticky dokonalé auto. Už Ferrari 612 Scaglietti bylo dokonalé auto a Ferrari FF v tom pokračuje a vylepšuje měřítka, která nastavil předchůdce.

Klady:

+ denní použitelnost

+ praktičnost

+ výborná převodovka

+ geniální motor

+ vysoká cena (pořídí si jen blázen do aut)

Zápory: 

- lacinější interiér

- vysoká cena (jsem blázen do aut a nemůžu si ho koupit)

 

Moje Hodnocení:

96 %

 

Technické údaje:

Motor:

zážehový dvanáctiválec

Zdvihový objem 6,3l

Největší výkon 485 kW (660 koní)

Největší točivý moment 683 Nm při 6000 1/min.

Palivo: Benzin

Převodovka: sedmistupňová automatická

Výkony:

Max. rychlost: 335 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,7 s

Spotřeba: 15,4 litrů/100km

Objem palivové nádrže: 91 litrů

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4907 mm

Šířka: 1953 mm

Výška: 1379 mm

Rozvor náprav: 2990 mm

Pohotovostní hmotnost: 1880 kilogramů

Cena:

Cena testovaného modelu: cca 7,6 milionu Kč

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...