Testy

Škoda Rapid Spaceback Styleplus 1.6 TDI: Designový žluťák s pár chybami uvnitř

Nový Rapid Styleplus je zajímavá výzva. S oceněním Red Dot Design Awards okouzlí nejednoho motoristického nadšence. Rapid Spaceback velikostně zaujímá místo mezi Octavií a Fabií, čímž Škoda vyplňuje mezery. Vyzkoušeli jsme nejsilnější dieselovou verzi, protáhli jsme ho spletitými cestami po Švýcarsku. Všude obstál s grácií, nicméně nějaké ty chyby se najdou.

DSCN4959

Žádná tuctovka. Ti z vás, kteří u nového vozu hledají vždy něco navíc, jakousi přidanou hodnotu, pak s verzí Spaceback a paketem Styleplus mají vyhráno. Touto charakteristikou totiž disponuje právě nový Rapid a také o tom svědčí ocenění Red Dot Design Awards. A pokud někdo oponuje názorem, že není zrovna jednoduché jej rozeznat od tolik profláklé Octavie, zde je jeden malý návod. Jeden Německý policista nás totiž při testování zastavil, aby si auto prohlédl. A jelikož klasický Rapid se rozměrově blíží Octavii a občas je obtížné je od sebe rozeznat, on při prvním pohledu utrousil, že auto je velikostně stojící mezi Fabií a právě zmíněnou Octavií. Stačil jeden boční pohled a měl jasno. A jak už asi tušíte, test neprobíhal na domácích komunikacích, ale vzali jsme jej na malý výlet do Švýcarska.

Originální pampeliška

V dnešní době, kdy na silnicích vládne bílá barva, působil náš Spaceback jako pěst na oko. Byla to taková malá pampeliška v záplavě bělásků. Kdo by ale čekal, že mu jeho barva uškodí, pak se plete. Ačkoliv je to barva spíše atypická, s paketem Styleplus jde rozhodně dohromady. Ten totiž přidává černé akcenty nejen v interiéru, ale i exteriéru. V jejich zastoupení jsou to třeba zpětná zrcátka nebo černě lakovaná litá kola. Leč se mu nedají odepřít kořeny Octavie, rozhodně se celkem výraznou měrou z této cesty odchýlil k vlastní linii.

koda-rapid-7

 

V České republice není propíranějšího výrobce, než je právě Škoda. Zaslouží si ale tak obsáhlé kritiky? Já si z této pozice netroufám tvrdit to či ono stanovisko. Ale už když se podíváte na samotný interiér, víte, že jste doma. Palubka je stejná napříč portfoliem společnosti i segmenty. Kdo ale může tvrdit, zdali to není účelně? Je ale obrovská škoda, že i tady se najdou chyby a to ne zrovna celkem zanedbatelné. Ty se stávají takřka nepřijatelné poté, když za tento nadstandard na dřevo přihodíte pěkný špalíček bankovek. Nicméně najde se i pár věcí, za které je třeba chválit.

Hned v úvodu nás zaujaly sedačky, ty se tvářily velmi schopně a je třeba říci, že pohodlné opravdu byly i po delší cestě. Nejen jejich výrazné „sportovní“ tvarování, ale spolu s integrovanou opěrkou hlavy fascinují i svou velikostí. Pohled směrem k palubní desce už tak lichotivý není. Ačkoliv třeba volant vypadá hezky, sportovně a příjemně se drží, stále to bude ten z Octavie. Ale vy si přeci nechcete koupit Octavii. Opravdovým nesmyslem je pak loketní opěrka v kombinaci s krátkou řadicí pákou, krajně nepohodlné řešení. Největším mínusem je ale navigačně informační systém. Absolutní nespokojenost plynula zejména v jeho ovládání, přičemž zde vládne i lehký chaos.

A co nabízí cestujícím vzadu? Ti by zejména měli ocenit prostor nad hlavami, který je díky stavbě karoserie o něco větší než v provedení liftback. V oblasti kolem kolen, ale celkového prostoru je vzadu opravdu hodně, možná až přespříliš. Naopak méně ho je v kufru, kde sice naleznete dostačujících 415 litrů, ovšem není to žádný zázrak a to ani po sklopení zadních sedadel, kdy se dostaneme na celkovou hodnotu 1300 litrů. Není tajemstvím, že panoramatické střechy působí pozitivně na spoustu pasažérů a tak i Rapid nezahálel a jednu takovou si nechal nasadit.

Motorově ne zrovna králem

Škoda do svého Rapidu nasazuje čtyři jednotky. Nikoho nepřekvapí, že jsou to dvě benzínové a dvě dieselové, přičemž jsou výkonově od každé jednotky stejné. Na nás čekala úloha odhalení „pandořiny skříňky“ silnějšího z dieselových agregátů. Ostatně jedná se o nejoblíbenější dieselový motor. Jeho výkon je vyměřen na 77 kW, což by v kombinaci s proporcemi, jakými Rapid disponuje, mělo bohatě stačit. Ani točivý moment 250 Nm neprozrazuje na první pohled nic a tak není nic lepšího než jej vyzkoušet.

My jsme se rozhodli jej vzít na delší projížďku do Švýcarska, abychom doopravdy zjistily jeho neduhy.  Po nastartování vás přivítá typický hrubý chod, který vás nenechá na pochybách o tom, co že to vlastně spočívá v jeho útrobách. Tato dieselová varianta byla spřažena s pětistupňovou manuální převodovkou, přičemž samotné vzdálenosti jednotlivých stupňů jsou vyladěné do puntíku. Většinou jsme poučení z toho, kdy nesedí jeden či dva stupně, nicméně toto není ten případ. Pokud bychom měli porovnávat s očekáváními, která jsme mu předem určili, pak je motor spíše pod průměrem této pomyslné hranice. Jeho přednosti jsou zejména rychlé manévry při nižších rychlostech, kde působí velmi pružně a svědčí mu asi nejvíce, ale pokud bychom se přesunuli až na pátý rychlostní stupeň, dostaneme do úzkých. Právě tam je motor takový mdlý, je třeba ho nechat rozjet a rychlost udržovat. A to bychom u nejsilnější verze prostě nečekali.

koda-rapid-26

 

Naopak zle na tom není se spotřebou. V normálním režimu jízdy dokáže konzumovat průměrných 4,5 litru. O další půlitr navíc si řekne při dálničním limitu 130 km/h. No a ať si říká každý, kdo chce, co chce, palubní počítače prostě vždy o několik desetin litru šálí naše zraky. Důvodem jsou testování v tunelech za ideálních podmínek, tudíž auto nikdy nespatří realitu a ejhle rázem je tu spotřeba o něco nižší než doopravdy je. Dejme tedy tomu, že takto ošálený počítač dává dolu další 0,3-0,5 litru. S připočtením této odchylky se už dostáváme k hranici 5 litrů, nicméně to je stále parádní výsledek.

Ani jízdně a dynamicky na tom není nikterak zle. Jenže jak si tyto vlastnosti můžete naplno užít, když je podvozek tak tuhý, neochotný jakkoliv odvést nerovnosti od vaší pozornosti. Jistě, část z toho lze přičíst i 17palcovým litým kolům nízkého profilu, ale to je tak 15 % z celku. Už to ovšem není takové plavidlo jako dříve, zadek už není připraven jen uskakovat. Jako velmi zajímavou vlastnost rovněž vidím to, jak se lehce vypořádává se zatížením, ba dokonce se některé jízdní vlastnosti zlepšují.

Verdikt

Škoda Rapid Styleplus je nesmírně krásné auto. Má své kouzlo, svou originalitu, však také připomínáme, získal ocenění Red Dot Design Award, což není náhoda. Je to ovšem Škoda, takže si připlácíte za to, že později vaše auto neztratí tolik z ceny. Nicméně cena námi testovaného modelu je až příliš vysoká na to, co za ni dostanete. Auto má i potenciál, ale chybí tam kousek k dokonalosti, taková třešnička na dortu. Ani nejsilnější dieselový motor příliš nenadchnul a omezený výběr agregátů nedává příliš možností sestavit si svůj dokonalý vůz. Možná varianta se jeví s motorem 1.4 TSI, jenže i ta je tabu jelikož tato jednotka není v seznamu motorů pro tento model. Pokud ale neřešíte kačky, pak by neměl být problém ani s touto verzí.

 

Klady:

+ nízká spotřeba

+ ovladatelnost

+ design

Zápory:

- některé prvky interiéru

- navigační systém

- tužší nastavení podvozku

- cena

 

Moje Hodnocení:

85 %

 

Technické údaje:

Motor:

přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem 1598 cm3
Největší výkon 77 kW (105 koní)
Největší točivý moment 250 Nm při 1500 ot/min.
Palivo: Diesel
Převodovka: pětistupňová manuální

Výkony:

Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 5,5 l/ 4,2 l/ 4,6 l/100km

Objem palivové nádrže: 55 litrů

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4304 mm
Šířka: 1706 mm
Výška: 1459 mm
Rozvor náprav: 2602 mm
Pohotovostní hmotnost: 1260 kilogramů

Cena:

Základní cena: 413 900  Kč vč. DPH (Ambition)

Testovaného modelu: 533 500 Kč vč. DPH (Styleplus)

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...