Testy

Škoda Octavia RS TSI – Opravdová Radost Se vozit

Je prakticky nemožné si pořídit vůz od Škody Auto v takové konfiguraci, aby jste alespoň trošku vyčnívali. Jedno neúplné řešení, jak lehce vystoupit z davu je Škoda Octavia RS, ale i těch zde jezdí požehnaně a věřte, že jejich počet na naších silnicích ještě přibude. Ptáte se proč? Protože tolik populárni “RSo” je prostě dobré!

SONY DSC

Designové křivky jsou řekněme velmi decentní. Škoda Octavia RS si nehraje na žádného svalnatce. Zůstává decentní, avšak to, že se nejedná o obyčejnou Octavii RS poznáte a to i bez identifikace emblému “RS” na zádi či přídi vozu. U druhé generace byl maličko problém rozeznat RSo od obyčejné Octavie pokud vůz jel před vámi. U třetí generace se nemůžete splést. Nejsilnější škodovku všech dob poznáte podle rámečku kolem výfuků a nárazníku, který je ozdoben červenou reflexní lištou. Velmi pěkně působí tmavá kola v kombinaci s námi testovanou šedou metalízou, které podtrhují červeně nabarvené brzdové třmeny. Jednoduše řečeno, nejedná se o žádného svalnatého chlapa, ale to že má daleko více síly, v našem případě více koní pod kapotou, než obyčejný chlápek s názvem Škoda Octavia prostě poznáte.

 

Klasická Octavia, až na pár detailů

Interiér se nese v praktickém a jednoduchém duchu. Stejně jako u Škody Octavie GreenLine musím pochválit velký dotykový displej. U RSa se také zastavíme u sedaček, které jsou opravdu dobré a zejména v zatáčkách oceníte jejich boční vedení. Snad jen tlačítko na zamykaní bych raději umístil na dveře řidiče vedle ovládání okének jako tomu bylo dřív. Nesčetněkrát se mi stalo, že jsem vystoupil ze zamčeného auto, ale abych otevřel dveře zadní, jsem se musel opět natáhnout před řadicí páku, abych auto odemkl. Škoda Octavia RS je stále především Octavia, tudíž vám celkově nabídne veliký kufr a celkový prostor pro cestující, kterého mají především ti na zadních sedadlech dostatek.

 

Točit, točit a točit

Námi testovaná verze bude dle mého názoru nejvíce prodávaná. Jednalo se o benzínovou Škodu Octavii RS, která má pod kapotou přeplňovaný dvoulitr s výkonem 220 koní a 350 Nm točivého momentu. Vůz byl ve variantě kombi s manuální převodovkou. RSo si můžete samozřejmě pořídit i s automatickou převodovkou DSG, či jako liftback. Rozhodování je pouze na vás. Za sebe říkám, že pokud netrávíte 90% času, který sedíte ve voze, ve městě jako je Praha, Brno či větší města, pak bych jednoznačné sáhl po manulní převodovce. Má poměrně krátké dráhy, její chod je bezproblémový a pokud občas do většího města zavítáte, tak to “odřadíte” i s manuálem. Co se týká otázky zda vybrat naftu nebo benzín, tak věřím, že to budeme mít vyřešeno poměrně rychle. Benzínová varianta je dynamičtější a hladová po otáčkách, ale to nejspíše není věc, která vás zajímá. S námi testovanou variantou jsem se s trochou citu dokázal přesunout od Lipna až do Prahy za 6,5 litrů na sto. Pořád vám dává nafta smysl? Při extrémně sportovní jízdě budete jezdit za 15 – 20 litrů, ale to je spíše otázka několika kilometrů, které si pojedete užit na okresní silnice. V normálním provozu, kde si zejména při předjíždění nebo výjezdu z měst budete užívat otáčky motoru budete úplně v pohodě jezdit okolo 8 – 9 litrů. Motor postrádá jakoukoliv výkonovou špičku, jednoduše řečeno při prvním jízdě sešlápnete plyn, čekáte, čekáte, auto zrychluje a poté se z ničeho nic ozve omezovač. Ano, nárůst výkonu je velmi lineární, což sebou nese jednu výhodu. Nemusíte si hlídat otáčky motoru, stačí vždy sešlápnou plyn a Škoda Octavia RS vás s radostí poslechne. Motor je hladový po otáčkách a je radost mu je dopřát. Jediná varianta, kdy mi naftová verze dává smysl je, že by se jednalo o firemní vozidlo, kde se jako palivo používá primárně právě nafta.

SONY DSC

Tím se dostávám k věci, které z pohledu automobilky možná i rozumím, ale z pohledu zákazníka už ne. Jedná se o “generátor zvuku”, který je umístěný mezi motorem a kabinou. Díky tomu k vám do interiéru putuje daleko sytější, v jistých otáčkách velmi umělý, zvuk. Naopak velkou pochvalu zaslouží brzdy, které ani při ostřejším jízdě nevadnou a nemají s autem sebemenší problém. Velký točivý moment poznáte především v zimě, popřípadě na štěrkovité cestě, kde zadupnete plyn klidně jen ze 75% a na palubní desce vám bude svítit kontrolka jako při světelné show na velmi podařené diskotéce. To samé platí i o rychlejších výjezdech ze zatáček, kdy se automobil pere s trakcí a není výjimka, že i na zařazený třetí rychlostní stupeň má Octavia RS snahu se protočit. Nikoliv chyba, ale vlastnost silněji naladěné předokolky. Mínusem je z mé strany systém ESP, který nejde nadobro vypnout. Při sportovním režimu jde pouze částečně ‘“deaktivovat”. Pokud opravdu nedělá velké blbosti, pak o něm prakticky nevíte, pokud by se blížil z pohledu elektroniky nějaký problém, ESP se v tu chvíli aktivuje.

 

Ideální kompromis

Podvozek Octavie RS je snížený a tužší. Celkově je velmi univerzální a povedený, své si na tom odpracuje i víceprvková zadní náprava. Ačkoliv nejsem veliký fanoušek Škody Auto, pak mi během testování Octavia RS přirostla k srdci a začala mi dávat smysl. Vezmeme si klasickou čtyřčlennou rodinu. Znáte to, občas potřebujete něco převést nebo přestěhovat nějaké věci. Vzít celou rodinu na deseti denní dovolenou a podobně. Žena jednoznačně upřednostňuje rodinné a prakticky zaměřené auto. Jenže tatínek by nejraději něco rychlejšího “sportovnějšího” a tak nastává problém, který Octavia RS dokáže vyřešit. Pochválit musím velmi praktický síťový systém, který naleznete v kufru. Umístíte zde vaše zavazadla a oni zůstanou na svém místě, stejně jako praktické odpadkové koše ve dveřích.

 

Verdikt

Škoda Octavia RS je velmi povedený automobil. Ba jisto jistě nejlepší Škoda Octavia všech dob. Chybičky se hledají jen stěží. „RSo“ je daleko zábavnější než standardní Octavie, spotřeba se drží ve velmi příjemných číslech, stejně tak i cena není oproti standardní Octavii v podobné výbavě přemrštěná. Potěší jak tatínky, kteří touží po rychlejším kombíku, tak i ženy, které prahnout po větším, rodinném voze. A vůbec, finální slovo může mít i cena, která je za velmi praktický vůz s výkonem větším jak 200 koní více jak příjemná.

 

Moje hodnocení:

94%

 

Klady:

+ sedadla

+ dynamika motoru

+ spotřeba

+ převodovka

+ podvozek

+ cena

Zápory:

- dokreslování sportovního zvuku

- nemožnost vypnout ESP

 

Technické údaje: 

Motor:

přeplňovaný zážehový čtyřválec

Zdvihový objem 1 983 ccm3

Největší výkon 162 kW (220 k) při 4 500 1/min

Největší točivý moment 350 Nm při 1 500 – 4 400 1/min

Palivo: Benzin

Převodovka: šestistupňová manuální

 

Výkony:

Maximální rychlost: 244 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 7,7 l / 5,3 l / 6,2 l/100 km

Objem palivové nádrže: 50 l

 

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4 685 mm

Šířka: 1 814 mm

Výška: 1 452 mm

Rozvor náprav: 2 680 mm

Pohotovostní hmotnost: 1 412 kg

Objem zavazadlového prostoru: 610 litrů / 1 740 litrů

 

Cena:

Základní cena vozu: 631 990 ,- Kč vč. DPH


Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...