Testy

Citroën C4 Picasso 1.6 THP: Futurama teď a tady

Když poprvé vyšly obrázky C4 Picassa, mnozí si klepali prstem na hlavu, jakouže to maškarádu si pro nový rok Citroën připravil. Jenže rok se s rokem sešel a místo klepání na čelo si drbeme hlavu nad otázkou, jak to jen ti Francouzi dokázali. Na mysli máme zcela originální design skloubený s funkčností interiéru, který ochromí nejedno srdce. Třešničkou na dortu pak je poměr výkon – spotřeba.

2

Ikdyž naší redakcí C4 Picasso již párkrát prošlo, nelze se divit, že jej tu máme znovu. Rádi zkoušíme jednotlivé modely napříč motorovou paletou a tentokrát k nám zavítal nejsilnější benzínový agregát. MPV střední třídy se vyznačuje velkým prostorem, výhledem z vozu a nejmodernějšími asistenty, kteří se pokouší vám cestu co nejvíce zpříjemnit.

Do futuristického neznáma s optimismem

Krok kupředu je vždy velmi těžký. Chce to odvahu, jasnou představu, ale i podporu okolí. Zejména podpory se modelu C4 Picasso příliš nedostávalo, přesněji od jeho potencionálních zákazníků. Ovšem Citroën ukázal, že má „koule“ na to, aby nedal na první dojmy zákazníků a nové Picasso se s jakousi pachutí dočkalo sériové výroby. To se psal rok 2013, pokud to ještě více zúžíme. Stalo se tak po ženevském autosalonu, kde měla třetí generace Picassa premiéru.

Pokud bychom měli ukázat na prvek, který nese přívlastek největší extravagance, pak to jistě bude přední maska. Právě ta byla trnem v oku, kvůli té si mnozí experti klepali na čelo. Obavy ovšem byly na místě. Dnešní designérský trend vystihuje dobu, v jaké žijeme, a proto tato auta máme rádi. Přední maska musí vypadat agresivně, aby vyjadřovala, že není radno si s ním (autem) a jeho pánem začínat a přesně to se Citroënu podařilo. Obrátil pořadí světlometů, přesně naopak podle důležitosti. LEDky dal na první místo, tedy výše než klasická světla pro svícení při snížené viditelnosti. LED pásky navíc plní funkci směrových světel a jsou tedy více než designérskou lahůdkou.

Model C4 Picasso utvrdil můj názor na to, že není nad osobní setkání. Zvláště záď na fotografiích vypadala poněkud bachratě, mohutně až těžkopádně. Zdali za to může masivní plastový nárazník nevím, nicméně ten pocit tam byl. Zkušenosti mě nicméně vyvedly z omylu. Navíc „3D lampy,“ (sdružené lampy s prostorovým efektem 3D), jsou rovněž vítězstvím v loterii krásy. Zvláště poté, co se v noci rozzáří.

Plovoucí vesmírná loď

Interiér vozu rovná se pohodlí. Pohodlí rovná se Citroën C4 Picasso. Tak tomu opravdu je. Už při pohledu dovnitř vám docvakne, čeho chtěla automobilka docílit. Jedná se zejména o komfort na palubě, snadný přístup ke všem prvkům interiéru, přehlednost, výhled z vozu, vzdušnost interiéru a takto bychom mohli pokračovat. Jenže povedlo se všechno, tak jak by si běžný uživatel vozu představoval? Pojďme se podívat na jednotlivé, výše zmíněné body.

Komfort. Dnes tvoří nemalé procento z hlavních kritérií při koupi auta. Zastínit jej může snad jen spotřeba. Nejvíce pozornosti se tedy upírá na sedačky, které jsou v Picassu sice příjemným, nicméně ne nikterak velkým překvapením. U automobilů střední třídy jsme u této automobilky zvyklí na poněkud vyšší standard pohodlného posezu. V tomto případě za to vděčí zejména dlouhému sedáku. S vyšší výbavou si pak své hýždě můžete rozmazlovat takovým vyhříváním, ale i odvětráváním či masážními funkcemi. Naopak mírnou absencí disponuje boční vedení, nicméně vzhledem k charakteru vozu to není až takový problém.

51

Nad čím už je třeba se podivit je to, na jak malý prostor se podařilo smrsknout všechny podstatné ovládací prvky interiéru. Mimo volantu se aktivní pracovní plocha nachází zhruba na 30 cm2. Samotný volant je multifunkční a skýtá mnoho tlačítek. Jedno pole je vyhrazeno tempomatu, zbytek se stará o ovládání infotainmentu. Ten se nachází uprostřed středové konzoly a veškerých nastavení docílíte dotykem. Pro někoho muka, pro jiného spása. V tomto případě ani jedno. Zdejší originalitě totiž chybí pořádná odezva. Mezera mezi stiskem a konečným úkonem je dost dlouhá na to, abyste si stihli třeba zívnout. Creative Technology, zní heslo Citroënu, ovšem v tomto bodě je ještě dost místa ke zlepšení. Jedná se totiž o nejslabší článek interiéru.

Naopak velmi silnou stránkou tohoto vozu oproti konkurentům, je nepřekonatelný výhled z vozu. Chytrým základem se pro to staly A-sloupky, díky kterým je mrtvý úhel pasé a také příplatková panoramatická střecha. Navíc s mrtvým úhlem vám pomohou asistenti a v případě nálezu vozu v zóně, kde jej nemáte šanci zahlédnout, vám to okamžitě signalizuje na zpětném zrcátku. Prostorově uvnitř C4 Picasso nikterak nevyniká, avšak na druhou stranu je prostor velmi variabilní. Zadní posuvné sedačky zajišťují to, že ze základních 537 litrů v zavazadelníku můžeme udělat až 630 litrů. To už je ale na úkor cestujících hodně velký limit. Po sklopení sedadel získáme až 1709 litrů volného prostoru. No a nakonec není nouze ani o odkládací kapsy, kterých je zde také dost. Méně místa už je pro tři pasažéry vzadu, ovšem výškově se vejdou i ti „indisponovaní.“

Jízda jako v ráji

Sedmdesát kilo dole, nejsilnější benzínový agregát s výkonem 156 koní, nízko posazený točivý moment a výborný výhled. No sami si teď řekněte, co byste od tohoto kousku očekávali. Ve skutečnosti jde o dobře zvládnutou práci v tomto segmentu. Nová platforma EMP2 zajistila úbytek váhy o 70 kilogramů, což už není málo. Citroën nabízí několik motorických variant o různých výkonových rozpětích. Největší zbraní ale zůstává nejsilnější benzíňák o objemu 1.6 litru. Ten je se 156 koňmi více než dost agilní a 1535 kilogramů živé váhy rozhýbe velmi svižně. V kombinaci těchto vlastností nemá problém ani ve městě, a ačkoliv nabývá větších rozměrů, nebojí se ani úzkých městských ulic. Motor je živý ve všech polohách otáčkoměru. Dokáže si poradit v nízkých otáčkách, ale i v těch vyšších pozicích mu dech rozhodně nedochází.

38

Komfort už je i o tom, jak dnešní auta dokáží utlumit hluk motoru. V případě Picassa neuslyšíte v nižších otáčkách prakticky nic. Ale o moc více, což je zajímavé, není slyšet ani při 130 km/h, snad jen šum obtékajícího vzduchu. Velmi dobrý počin v odhlučnění kabiny. Jízdně tedy není co vytknout.

Verdikt

Ač se to nezdá, když vyšli první obrázky konceptu budoucího Picassa, opravdu se zdálo, že už se Francouzi zbláznili. Nicméně došlo k obrovskému překvapení nás všech a až při osobním setkání s ním vám vlastně dojde, že to nesmysl není. Však co by měl řidič obdivovat jako první, jsou jízdní vlastnosti. Ty jsou až na pár detailů opravdu skvělé. Jenže největším trnem v oku byl samotný design vozu. I ten je ale opravdu povedený a zapadá do dnešní doby. Navíc se povedlo vše skloubit s funkčními prvky. Auto jezdí za pár litrů a to i v benzínové verzi, skýtá dostatek prostoru a samotný interiér je hodně variabilní a pružný na vaše požadavky. Citroën C4 Picasso prostě není jen tak ledajaké auto a na našich komunikacích už se začíná objevovat v hojnějším počtu.

Klady:

+ nízká spotřeba

+ jízdní vlastností

+ neotřelý design

+ prostor

+ zpracování interiéru

Zápory:

- hlavní displej mimo zorné pole

- horší jízdní vlastnosti na nekvalitní vozovce

 

Moje Hodnocení:

87 %

 

Technické údaje:

Motor:

přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem 1598 cm3
Největší výkon 115 kW (156 koní)
Největší točivý moment 240 Nm při 1400 ot/min.
Palivo: Natural 95
Převodovka: šestistupňová manuální

Výkony:

Max. rychlost: 209 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,0 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 8,5 l/ 4,5 l/ 6,0 l/100km

Objem palivové nádrže: 57 litrů

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4428 mm
Šířka: 1826 mm
Výška: 1625 mm
Rozvor náprav: 2785 mm
Pohotovostní hmotnost: 1460 kilogramů

Cena:

Základní cena: 454 900  Kč vč. DPH (Attraction)

Testovaného modelu: 655 900 Kč vč. DPH (Exclusive)

Cena je uvedena bez započtení slev a bez příplatkové výbavy.

 

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...