Testy

Škoda Octavia G-Tec: Nízké provozní náklady v hlavní roli

Plánujete si koupit nový automobil a váháte jaký? Řešíte zda sáhnout po benzínové variantě nebo raději dát přednost ekonomičtějšímu vznětovému motoru? A co takhle zkusit tak trochu něco jiného? LPG dneska nefrčí a elektromobily jsou na velmi vysoké pořizovací ceně. Řešení? Možná CNG.

IMG_7379

Škoda Auto říká o své nové Octavii G-Tec, že dokáže jezdit za méně než korunu na jeden kilometr. Ihned vám povíme, že pokud jezdíte velmi plynule, pak se s náklady pod jednu korunu na kilometr opravdu dostanete. G-Tec je zkratka slov Gas Technology. CNG je zase zkratka slov comprese natural gas. Prosím nezaměňovat s LPG. CNG při eventuálním úniku směřuje nahoru, naopak LPG se drží u země. S vozem na CNG můžete například v Pardubicích v AFI Paláci v klidu zaparkovat bez jakéhokoliv postihu. To samé se už nedá říct o obchodním centru Futurum v Hradci Králové. Zde vás zachrání pouze parkování na střeše. Téma o parkování v obchodním domech s vozy na CNG si ale necháme na jindy.

Škoda Octavia G-Tec je poháněna 1,4 litrovým motorem TSI s výkonem 110 koní, který umí spalovat jak benzin, tak CNG. Nádrž na CNG je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru a pojme patnáct kilogramů plynu. Rezervu v tomto modelu nehledejte, stejně tak tažné zařízení a ani po sportovním podvozku se neptejte. Naopak ťěšte se na víceprvkovou zadní nápravu, kterou Octavia G-Tec má.

Škodovácká klasika

Ať už si sednete do Škody Octavia GreenLine, G-Tec či RS, prakticky vždy najdete stejný interiér v rámci jednotlivých výbavových kategorií. Interiér je dobře zpracovaný, nikde nic nevrže, vše působí velmi celistvě a pevně. V námi testované variantě byl k dispozici adaptivní tempomat, který funguje bez větších chybiček. Nouzové brzdění, u kterého minimálně zvuková signalizace funguje též, pracuje velmi dobře. Samozřejmostí je, bohužel, i start/stop systém, který jde sice vypnout, ale musíte tak učinit po každém nastartování. Jediná velká změna se udála na palubních ukazatelích. Nyní zde nenajdete ukazatel teploty motoru, nýbrž množství CNG v nádrži. Maličkost, ale velmi potěšující, je věta ukazující se na mediálním displeji, za předpokladu, že máte připojený telefon přes bluethooth, ve znění: “Nezapomenťe si váš mobilní telefon.” Inu, hned by mohlo být o pár vykradených automobilů méně. Pokud by vás o interiéru lákalo zjistit více, pak se podívejte na test Škody Octavia GreenLine nebo sportovní verze RS.

Design Octavie jako Octavie

Na první pohled nemáte moc indícií, jak Octavii G-Tec poznat. Jednou z nich je, že na zádi nenajdete žádnou koncovku výfuku. Ta totiž končí zhruba v polovině vozu. Druhým signálem je štítek s označením G-Tec. A pokud nemáte možnost nahlédnout do interiéru nebo alespoň na otevřenou krytku pro tankování, tak tím výčet poznávacích prvků skončil. Plynová Octavie má stejný design jako její sourozenci. Příď vozu by byla bez pohledných LED pásků pro denní svícení, umístěných pod hlavnímy světlomety, poněkud mrtvá. Proti zádi nemáme žádné výtky.

Méně je někdy více

Škoda Octavia G-Tec má díky přítomnosti nádrže pro patnáct kilogramů CNG menší zavazadlový prostor. Varianta kombi o 130 litrů v případě liftbacku o litrů 61. V nabídce si nevyberete ani rezervní kolo nebo určité velikosti kol. I tak můžou mít všechny tyto zdánlivé nevýhody jednu výhodu. A to jsou především nízké náklady na provoz. Pro někoho může hrát důležitou roli i přítomnost víceprvkové zadní nápravy, která je jinak vyhrazena pouze pro modely 4×4 a výkonnější sourozence Škodu Octavii Scout a RS. A věřte, že je to skutečně znát.

img_7377

Příjemné, “Octavkovské” svezení

Motor 1,4 TSI s výkonem 110 koní a točivým momentem 200 Nm funguje velmi kultivovaně. Především při spalování CNG je motor neuvěřitelně tichý a kultivovaný. Po ujetí několika kilometrů na plyn a následném automatickém přepnutí na benzín motor uslyšíte více. Vše je však způsobeno zvyknutím si na tišší chod při spalování CNG. Zda jedete na CNG poznáte tak, že ukazatel stavu paliva svití zeleně. Přepínání mezi palivy se děje automaticky. Žádné tlačítko pro přepnutí zde nehledejte. Celkově bude automobil vyhovovat především klidnějším a ekonomicky smýšlejícím řidičům. Rychlejší jízda benzinu ani CNG nevadí, ale motoru chybí větší zátah.

S automobilem jsme nacestovali přesně 1 375 kilometrů. Spotřeba CNG po dobu testování byla něco okolo dvou a půl nádrží, reálně tedy lehce přes 750 km na plyn. V nepřítomnosti čerpací stanice jsme jezdili na benzin. Reálný dojezd na jednu plnou nádřž plynu je podle nás okolo 330 km a to se nemusíte dvakrát loudat. Poslední den testování na nás svítila průměrná spotřeba 4,4 kg/100 km. V případě stejného průměru při námi najetých kilometrech odpovídá cena jednoho kilometru na 1,20 Kč. To není nikterak špatná hodnota, vezmeme-li v potaz, že s automobilem jsme jezdili velmi dynamicky. Průměrná spotřeba benzínu se zastavila na 7,4 litrech na sto kilometrů.

Hudba budoucnosti? 

Klady pohonu na CNG jsou velmi patrné. Jsou to především nízké provozní náklady, ekologičtější provoz a to vše za velmi podobné pořizovací peníze jako v případě naftové nebo benzinové Octavie. To se o elekromobilech říci nedá. Ani hybridní pohon není stále na takové úrovni. S ohledem na snižovaní emisí ano, ale nikoliv s ohledem na snižování provozních nákladů. Zmínit musíte také fakt, ačkoliv západní země jsou na tom stále ještě lépe, kde parkování v obchodních centrech s CNG je možné, ikdyž ne ještě zdaleka ve všech. Nevýhodou je poměrně omezená možnost čerpání. My jsme objevili veřejnou čerpací stanici v obci Hrušová, blízko Vysoké Mýta a druhá naše čerpací stanice byla na okraji Olomouce. Díky nedostatku čerpacích stanic velmi oceníte padesátilitrovou benzinovou nádrž.

CNG může být alternativa a také hudba budoucnosti. Síť čerpacích stanic by podle našich informací měla růst rok od roku, stejně jako množství modelů s tímto pohonem. Každé dva roky budete muset do servisu na kontrolu tlakového hrdla. Životnost nádrží je 20 let. Olej u varianty G-Tec budete muset měnit po 15 000 kilometrech, u klasického motoru TSI je interval prodloužený na dvojnásobný počet kilometrů. Koupí vozu na CNG jste také osvobozeni od ekologické daně, která se pohybuje v závislosti na obsah motoru.

Verdikt

Ať už hledáte firemní vůz nebo automobil pro soukromé účely a důležité jsou pro vás provozní náklady, pak CNG je velký favorit. Pořizovací hodnota oproti naftové nebo benzinové variantě při stejném obsahu není tak výrazná. Pokud pomineme pár obchodních center, jejíchž vedení nejspíše nevědí v jakém století to žijeme, pak pro vás pohon na CNG neznamená žádné komplikace. Na první pohled či prvních pár ujetých kilometrů chcete-li, prakticky rozdíl nepoznáte. Nedostatek čerpacích stanic vede k tomu, že některé cesty budete muset absolvovat při spalování benzinu, což provozní hodnotu lehce pozvedne. Každopádně to finální rozhodnutí je pouze a pouze na vás.

 

Moje hodnocení:

85%

 

Klady:

+ kultivovaný projev

+ víceprvková zadní náprava

+ spotřeba

 

Zápory:

- malá nádrž na CNG

- menší výkon oproti stejné motorizaci bez spalování CNG

 

Technické údaje: 

Motor:

přeplňovaný zážehový čtyřválec

Zdvihový objem 1 395 ccm3

Největší výkon 81 kW (110 k) při 6 000 1/min

Největší točivý moment 200 Nm při 1 500  1/min

Palivo: Benzin / CNG

Převodovka: šestistupňová manuální

 

Výkony:

Maximální rychlost: 193 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 11 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 3,9 l / 3,1 l / 3,3 l/100 km

Objem palivové nádrže na benzin: 50 l

Objem palivové nádrže na CNG: 15 kg

 

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4 659 mm

Šířka: 1 814 mm

Výška: 1 461 mm

Rozvor náprav: 2 680 mm

Pohotovostní hmotnost: 1 390 kg

Objem zavazadlového prostoru: 640 litrů / 1 450 litrů

 

Cena:

Cena v základního výbavě: 433 900 ,- Kč vč. DPH

Cena testované motorizace: 433 900 ,- Kč vč. DPH


Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...