Testy

Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 Monte Carlo – Stylově na hory

Komu se líbila původní verze, nemůže být zklamaný ani z té následující. Z Yetiho se po uvedení na trh stalo jedno z nejoblíbenějších aut, zvlášť když je v nabídce i čtyřkolka. Po kvalitních autech Češi přímo touží, s drobným faceliftem tedy přišla Škodovka akorát včas. Do silnějšího turbodieslu s pohonem na všechna čtyři kola se zamilujete.

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (38)

Mnohokrát se již stalo po zveřejnění faceliftu nějakého vozu, že změny nebyly prakticky k nalezení. To však neplatí o Škodě Yeti, kterou si s minulou generací opravdu nespletete. Nejen, že oproti starší verzi má méně oblé tvary, ale také přišla o svůj hlavní znak. Všichni už asi tušíte, že řeč je o velkých kruhových mlhovkách, které se vkrádaly do hlavních lamp. Nyní se mlhovky přesunuly do nárazníku a navíc už nemají ten, tolik typický, kruhový tvar. Mnohým tento malý detail vadí, nicméně si nemyslím, že by to mělo hrát prim při výběru nového vozu.

Mladoboleslavská automobilka vybavila svého bájného sněžného Hominida hned několika verzemi. Ze základu vychází nejdříve Yeti Fresh (výbavově má oproti ostatním verzím navrch), dále navazuje Yeti GreenLine (bere v potaz životní prostředí), nechybí ani Yeti Outdoor (kamarád do terénu) a v neposlední řadě pak Yeti s paketem Monte Carlo (stylař zaměřující se na design). No a právě poslední jmenovaný nám dělal společnost. Pojďme se tedy na něj podívat trochu pod lupou.

Zaměřeno na design

Jako v pohádce. Janek vyrazí do světa, v bucláčku s pár buchtami hledat svou milou. V tomto případě spokojeného zákazníka. O ty ovšem nemá nouzi a to ani za hranicemi. Škoda prožívá velmi silné období a Yeti je velmi platným a silným článkem tohoto soukolí. Sám za sebe mohu jen říct, že si tento úspěch zaslouží. Práce pana Kabaně je na velmi vysoké úrovni, což postupně dokazuje na dalších modelech. Obecně lze ale říci, že je stvořen pro design, kterému český lid náramně rozumí. Trend je momentálně takový, že místo zakulacování je v popředí hranatější tvar s ostrými liniemi. A ty můžeme vidět i na novém voze Yeti. Ikdyž se vám to na první pohled nemusí příliš pozdávat, zaměřte svůj druhý pohled na detaily. Stačí porovnat přední části vozu.

Prolisy na kapotě si zachovaly svůj tvar, nicméně jsou mnohem výraznější. Výrazné jsou i nové světlomety, kde se na hrankách rovněž nešetřilo. Maska chladiče je toho ostatně také důkazem. V tomto případě jde o mnohoúhelník. I spodní mřížka nárazníku má výrazně odlišné tvary a to nemluvě o již zmiňovaných dominantních mlhovkách, které jsou taktéž součástí nárazníku a ztratily svůj kulatý tvar. Takto bychom samozřejmě mohli pokračovat postupně po celém autě, ale myslím, že rozdíly jsou tak markantní, že je poznáte sami.

Škoda Yeti 2.0 TDI Monte Carlo

 

Co se ale týče designu, tak se zde musíme přeci jen ještě chvíli zastavit. Jak už v úvodu bylo nastíněno, tak pokud si půjdete pro Yetiho ve verzi Monte Carlo, největší potěchu z toho budou mít vaše oči, respektive obraz, který se vyryje na vašich sítnicích. Ten uspokojí veškeré vaše choutky po poutavém voze, za který se rozhodně nebude muset stydět. Ne že byste se snad museli i s ostatními verzemi bát vyjet z garáže, ale tento paket má opravdu něco do sebe. Sám jsem po dobu testování ani jedinkrát nepocítil touhu na voze cokoliv měnit. Hlavními poznávacími znaky Yetiho v Monte Carlu jsou černá střecha spolu s dalšími kontrastně ladícími prvky jako zrcátka, doprovodné lišty apod. Zapomenout vám nedají ani všudypřítomné emblémy s nápisem města luxusu.

Místa tak akorát, kufr strádá

Tady pozor. Zvenčí vypadá Yeti jako velké rodinné auto, ale ani zdaleka tomu tak není. Vysvětlení je pro to jednoduché. Stačí se podívat na zadek auta, který celý je naprosto vertikálně skosen. Na délku proto měří pouhých 4222 milimetrů a i z tohoto důvodu se není čemu divit. Jako posádka se budete cítit opravdu dobře, nikde si na místo stěžovat nebudete. Díky své stavbě poskytuje dost prostoru i pro vyšší osoby, ale milimetry na délku budou chybět zejména v zavazadlovém prostoru. Jeho výměra činí opět pouhých 416 litrů v základním režimu. Zde hádám, bude největší prostor, proč se do Yetiho strefovat. Alespoň na českém trhu. Jako národ chalupářů dostatečně nedoceníme objemnost kufru.

Pokud bychom měli rozepsat nějaké řádky ohledně funkčnosti a rozestavění interiéru, bylo by to nejspíše jen opakování sebe sama. Jde o Škodu a je jedno jestli o Yeti nebo Octavii. Na jednu stranu to lze brát jako indispozici, na stranu druhou je to výhodou z pohledu častého přesedání z auta do auta, ze Škody do Škody. Samozřejmostí i nadále je kvalita dílenského zpracování koncernu Volkswagen, kterému se konkurenti jen těžko vyrovnají, což je dle mého názoru obrovskou devízou samotné automobilky. Není tedy divu, že se VW tlačí na první místa prodejního žebříčku. A právem.

Škoda Yeti 2.0 TDI Monte Carlo

 

I v interiéru Yetiho Monte Carlo ale lze najít odlišnosti. K nejvýraznějším patří sedačky spolu s volantem. Ten již není typicky kulatý a navíc je laděn trochu do sportovnější odlesku. Opět si nemůžu odpustit chválu i zde. Prostě nové tříramenné volanty od celého koncernu padnou do ruky a navíc i skvěle vypadají. Jedinou drobnou výtkou je poněkud nižší umístění informačního systému, ale i samotná odezva na dotek, což lze považovat za největší slabinu interiéru. Sedačky naopak k příjemnému překvapení. Navíc jsou plní i funkci dekorační a působí jako zpestření interiéru, díky svému kontrastnímu zbarvení.

Jedině 4×4, zlatý střed pak postačí

Položte si otázku. Je Škoda Yeti SUV? Pakliže odpovíte ano a já tak rovněž činím, pak by dle mého soudu mělo být takové auto vybaveno pohonem všech kol. Když vezmu Yetiho globálně, to znamená i vyjímaje výbavu Monte Carlo, tak to, že je v nabídce verze s motorem 1.2 TSI, výkonem 77 kW a pohonem jen na přední nápravu, mi přijde jako znouzecnost. Takže pokud půjdete pro Yetiho, má rada zní, zapomeňte na slabý benzín. My jsme ovšem měli trochu jiný kalibr. Vrcholnou verzi k dostání v Monte Carlu. Tedy dvoulitrové TDI s výkonem 103 kW a pohonem 4×4 s automatickou převodovkou DSG. I zde je ale na pováženou zda za tyto peníze neuděláte mnohem více muziky jinde. Proč? Nacenění jednotlivých výkonových verzí je totiž balancování na hraně infarktu. Rozdíl mezi 81 kW a 125 kW je plnotučných 130 tisíc korun. Za každou kilowattu výkonu tak zaplatíte téměř 3 tisíce. Je to adekvátní náhrada? Ze zkušenosti víme, že postačí i základ se 77 kW, nicméně abyste se nemuseli obávat nárůstu výkonu i ve vyšších otáčkách, pak je optimální sáhnout po 103 kW. I zde si ale budete muset připravit sumičku o 70 tisících korunách.

Samotné tédéíčkové motory rovněž patří k tomu lepšímu, co může Škoda na trhu nabídnout. Vyznačují se ale poněkud hrubším chodem, což se ale k autu s tímto charakterem a temperamentem náramně hodí. Jak vůz napovídá, jeho silnou stránkou nebudou dálnice, ale silnice „českého“ typu. Ani zde se ale neprojeví, jako vyrovnaný společník. Trochu nerad vyrovnává nerovnosti a je až příliš agresivní, takže budete cítit téměř každou díru. Na druhou stranu to lze brát jako aktivní systém zabraňující tomu, abyste propadli mikrospánku. Jinak ale nemusíte mít z jízdy strach, drží jako přilepený.

Verdikt

Opět jde o velmi kvalitní vůz. Záleží tedy na vašem racionálním uvažování, proto místo typického verdiktu vyjádřím některé ze základních myšlenek, které by si měl zájemce o Yetiho nechat projít hlavou. V prvé řadě jako zájemce nemůžete koukat na peníze. Takřka minimem, které vysázíte na dřevo je 600 000 Kč. Určitě přemýšlejte o pohonu 4×4, časem zjistíte, že to má cenu. Pokud hodně cestujete a to zejména na dlouhé trasy, Yeti asi nebude úplně tím pravým společníkem. Nebo bude, ale na klidnou jízdu. Pokud si kladete vyšší nároky na prostor, pak jediné, co je zde v sázce, je variabilita interiéru. Takže ano, i na občasné převezení hromady harampádí to bude. Pokud vám jde o pohodlí a bezpečnost vaší manželky a to zejména na sněhu, míříte po správné cestě.

Klady:

+ jízdní vlastnosti

+ variabilita interiéru

+ kvalita dílenského zpracování

+ design

Zápory:

- vyšší spotřeba

- málo prostoru

- tužší nastavení podvozku

- cena

 

Moje Hodnocení:

89 %

 

Technické údaje:

Motor:

vznětový čtyřválec
Zdvihový objem 1968 cm3
Největší výkon 125 kW
Největší točivý moment 350 Nm při 1750-2500 ot/min.
Palivo: Diesel
Převodovka: automatická DSG

Výkony:

Max. rychlost: 197 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 8,2 l/ 7,2 l/ 7,7 l/100km

Objem palivové nádrže: 60 litrů

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4222 mm
Šířka: 1793 mm
Výška: 1691 mm
Rozvor náprav: 2578 mm
Pohotovostní hmotnost: 1540 kilogramů

Cena:

Základní cena: 511 900  Kč vč. DPH (Monte Carlo 1.4 TSI)

Testovaného modelu: 713 900 Kč vč. DPH (Monte Carlo 2.0 TDI-bez příplatkové výbavy)

 

 


Komentáře k článku (2)

 
  1. Podle mého Yeti nejvíce tratí na malém kufru jak je zmíněno a proto si většina lidí koupí raději Octavii. Jsem zvědav jaká je nová Fabie všude na ní zatím samá chvála.

    • Dobrý den,

      Je to tak, jak říkáte. Koncepce kufru není zrovna silnou stránkou modelu Yeti, ikdyž něco nažene na výšce. Pokud se na to podíváme z pohledu nacenění (nedoporučoval bych motorizaci 1.4 TSI – zejména kvůli agilitě vozu), pak šplháme na částku kolem 600 000 Kč. Je tedy velký rozdíl v užitné hodnotě vozu a výsledné ceny vozu.
      Co se týče Vámi zmíněné Fabie, pak na její test se můžete v brzké době těšit i na našich stránkách. Nejprve otestujeme nejslabší 1.0litrovou verzi a následně přijde na řadu motorizace 1.2 TSI o výkonu 66 kW.