Testy

Audi A3 Sportback g-tron: Plynařský minimalista

Vozů, které jezdí na našich silnicích s pohonem CNG, rok od roku přibývá. Čerpacích stanic, kde si zemní plyn můžete doplnit je v tuto chvíli na našem území více než sedmdesát. Navíc většina obchodní center se již poučila, chcete-li vzdělala, a vozy na CNG pouští do svých garáží. A důvod? CNG při úniku jde oproti variantě LPG nahoru. Tudíž při náhlém úniku nehrozí žádné nebezpečí.

Titulka 2

Říká se, že pro lidstvo všeobecně je nejhorší právo volby. Jistě to neplatí pro každého. Každopádně u našeho testu máte právo volby jen poloviční. V Audi A3 Sportback g-tron můžete jezdit jak na CNG, tak benzin. Pokud však máte v nádrži nějaké to CNG, tak po ohřátí se pohon přepíná právě na zemní plyn. Až CNG dojde, tak budete jezdit na benzin. Jedná se o stejný princip jako v námi testované Škodě Octavii G-Tec.

Pod kapotou tedy najdete 1,4 litrový motor TFSI s výkonem 110 koní. Kombinovaná spotřeba CNG udávaná výrobcem je 3,3 kg/100 km. Při ceně CNG okolo 27 Kč/kg vás sto kilometrů vyjde na necelých devadesát korun. Jaká je ovšem skutečnost? Opravdu se dá náklady stlačit pod jednu korunu na kilometr?

Ve stylu minimalismu

Po usednutí za volant vás překvapí poměrně nízko položená sedačka. Druhá věc, které si všimnete je minimalistický interiér. V porovnání se Škodou Octavii G-Tec je zde opravdu minimum tlačítek. Především výborný multimediální systém MMI stojí za úsporou několika ovládacích prvků. Celý systém se ovládá pomocí kulatého tlačítko před loketní opěrkou, vedle něhož najdete pár dalších tlačítek pro rychlejší přistup k jednotlivý funkcím. Celkově je systém MMI zatím tím nejlepším, se kterým jsem se ve vozech mohl setkat. Na středové konzole najdete jen ovládání klimatizačních podmínek ve voze. O kousek výše se nachází dva vzduchové výdechy nad kterými se vysouvá elegantní a velmi praktický displej multimediálního systému MMI. Na volantu najdete pár tlačítek pro ovládání palubního počítače, přepínání rádia nebo zvýšení hlasitosti. Právě regulace hlasitosti mě trošku překvapila. Například ve Škodě Octavii G-Tec nebo ve Volkswagenu Golf Sportsvan najdete tlačítko pro zesilování na levé straně multifunkčního volantu. Jenže u Audi A3 Sportback g-tron je toto ovládání na straně pravé. Rozhodně se nejedná o špatnou věc, jen bych čekal v rámci koncernových vozů větší symetrií. Ještě se vrátím k výdechům klimatizace. Líbí se mi, že design nebyl použit na úkor praktičnosti, ale obojí je zde výborně spojeno. Stříbrné kruhy okolo výdechů nejsou jenom designové, ale i praktické. Jejich otočením si otevíráte či zavíráte přívod vzduchu. Hezké, jednoduché, praktické. Celkově interiér působí svěžím, jednoduchým dojmem ve kterém jsem si cítil velmi příjemně. I prostor pro zadní cestující je dostatečný. Náš kolega při svých 186 centimetrech měl dostatek místa na nohy a nad hlavou mu také nějaký ten prostor zbýval.

img_0716

Odkládacích prostorů je v interiéru také dostatek. Odkládací boxy najdete ve dveřích, kam se vejde i 1,5 litrový pet láhev. Naopak menší nápoj si můžete umístit do středového panelu. Mobilní telefon dostal místo pod loketní opěrkou a zbytek můžete vložit do kastlíku. Zavazadlový prostor má hodnotu 280 litrů a po sklopení zadních sedadel naroste o dalších 940 litrů.

Design, ať už se jedná o exteriér či interiér vozu je vždy velmi subjektivní. Audi A3 Sportback g-tron někomu přijde jednoduchý, obyčejný. Já si to ovšem nemyslím. Designová stránka na mě působí velmi svěže, lehce sportovně a elegantně. Rozhodně nemám pocit, že zde by bylo něco v nepořádku. Na druhou stranu, ať si zde každý udělá svůj názor sám.

Plynová čtrnáctistovka

Pod kapotou Audi A3 Sportback g-tron je stejná technika jako ve Škodě Octavii G-Tec. Tedy 1,4 litrový motor TFSI s výkonem 110 koní a 200 N.m. točivého momentu v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. Výfukové ústrojí je zkráceno a stejně jako u jiných koncernových vozů na CNG končí kousek před zadní nápravou. Už při první ostřejší jízdě mi přišlo, že Audi A3 Sportback g-tron je o trošku živější než sourozenec od Škody Auto. Hmotnost g-tronu je 1260 kilogramů oproti 1390 kilogramům u Škody Octavie G-Tec a to musí být někde znát. Mínusem Audi je absence víceprvkové nápravy, kterou již zmiňovaná Škoda Octavia G-Tec má. Na rozbitých silnicích je zadek poněkud uskákanější a nepomáhá tomu ani větší hmotnost nad zadní nápravou. Potěší akční rádius, který díky padesátilitrové nádrži na benzín a 14 kilogramové nádrži na CNG může být lehce pod tisícem kilometrů. Díky přítomnosti nádrže na CNG, která je umístěná pod podlahou zavazadlového prostoru musíte oželet rezervní nápravu.

Výkon pohonné jednotky je dostatečný. Jen musíte počítat, že pro výkon si budete muset sáhnout do vyšších otáček. Motor začíná lehce táhnou od 1 500 otáček za minutu, ale to nejlepší začíná předvádět až se otáčkoměr dostane lehce za číslici čtyři. Velkou pochvalu si zaslouží brzdy. Jejich nástup je téměř okamžitý a brzdný účinek skvělý.

img_0858

Výborná převodovka, vynikající brzdy a velmi kultivovaný motor, díky kterému bude velmi často kontrolovat zda jste si ten přihlouplý systém start/stop skutečně vypnuli či nikoli. Ano, až tak je pohonná jednotka tichá při stání na křižovatce. To vše spolu tvoří velmi pohodlný celek, který narušuje pouze absence již zmíněné víceprvkové zadní nápravy. Budu tiše věřit, že její absence je odůvodněna menším rozměrem Audi A3 oproti Octavii G-Tec.

A abych nezapomněl odpovědět na otázku, kterou jsem si sám položil. Spotřeba CNG po dobu testování se zastavila na hodnotě 4,9 kg/100 km, což bylo způsobeno častým cestováním po městě a vyšší dynamikou jízdy. Při ekonomické jízdě se mi podařilo dostat i pod 4,2 kg/100 km. Na spotřebu udávanou automobilkou se nedostanete, ale i tak při spotřebě okolo 4,5 kg/100 km a ceně CNG v průměru 27 Kč/kg se dostáváme na na jednu korunu a dvacet haléřů za jeden ujetý kilometr.

Verdikt

U Audi A3 Sportback g-tron budete sedět velmi nízko. Koukat se budete na velmi jednoduchý a svěží interiér, jehož vrcholem je multimediální systém MMI. Jedná se jednoznačně o nejlepší, který jsem kdy v jakém voze mohl používat. Výkon 110 koní je zcela dostačující a odmění vás také nízkou spotřebou. Smířit se zde musíte s horší základní výbavou (absence automatické klimatizace či USB portu) a naopak počítat s vyšší cenou příplatkové výbavy, stejně jako s absencí rezervního kola a zavazadelníku o objemu 280 litrů.

 

Moje hodnocení:

89%

 

Klady:

+ kultivovaný projev

+ spotřeba

+ brzdy

+ převodovka

 

Zápory:

- malá nádrž na CNG

- absence víceprvkové zadní nápravy

 

Technické údaje: 

Motor:

přeplňovaný zážehový čtyřválec

Zdvihový objem 1 395 ccm3

Největší výkon 81 kW (110 k) při 4 800 – 6 000 1/min

Největší točivý moment 200 Nm při 1 500 – 3 500  1/min

Palivo: Benzin / CNG

Převodovka: šestistupňová manuální

 

Výkony:

Maximální rychlost: 197 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s

Spotřeba CNG (město/mimo město/kombinovaná): 4,4 l / 2,7 l / 3,3 kg/100 km

Spotřeba benzin (město/mimo město/kombinovaná): 6,9 l / 4,2 l / 5,2 l/100 km

Objem palivové nádrže na benzin: 50 l

Objem palivové nádrže na CNG: 14 kg

 

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4 310 mm

Šířka: 1 966 mm

Výška: 1 427 mm

Rozvor náprav: 2 637 mm

Pohotovostní hmotnost: 1 260 kg

Objem zavazadlového prostoru: 280 litrů / 1 220 litrů

 

Cena:

Cena základní výbavy: 682 900,- Kč vč. DPH

Cena testované výbavy: 768 200,- Kč vč. DPH

 

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...