Testy

Audi A1 1.4 TDI – luxusně do města i mimo něj

Trh malých městských automobilů zahrnuje širokou škálu automobilek a možností. Jenže pokud chcete něco malého, avšak luxusnějšího, pak se zde nabízí pouze tři možnosti. Citroen DS3, MINI 5D a Audi A1. Kvality posledně jmenovaného vozu jsme důkladně otestovali. Zaslouží si titul nejlepšího luxusního malého vozu právem?

Audi A1

Nabídka malých městských vozů je velmi pestrá a je čím dál tím těžší zaujmout a přilákat tak potencionální zákazníky na svou stranu. Nejpopulárnějším vozem na našem území je jednoznačně Škoda Fabia, kterou se snaží konkurenti nahánět, co to jen jde. Pokud však chcete něco více “luxusnějšího” a “stylovějšího”, pak většinu z vás napadne například Audi A1. Právě nejmenší vůz z nabídky ingolstadtské automobilky nemá v luxusním segmentu malých automobilů moc konkurence. Opravdu si zaslouží titul nejluxusnějšího vozu ve svém segmentu?

Mezi hlavní konkurenty Audi A1 můžeme zařadit například Citroen DS3 nebo Mini 5D. Designově se Audi dle mého názoru nemůže s konkurencí rovnat. Jenže jak již dobře víte, tak na našem trhu toto není žádný handicap. Ba naopak, konzervativní design u nás táhne a důkazem jsou i prodejní výsledky. Audi A1 přišlo na trh v roce 2010 a od té doby se jich vyrobilo více než půl milionu.

Audi A1 prošla faceliftem, který přinesl drobné kosmetické změny. Přepracované nárazníky nebo nové světlomety s diodami pro denní svícení. Facelift přinesl také nové výbavové stupně a přepracované pohonné jednotky. O designové stránce již byla řeč. Audi A1 není tak atraktivní jako Mini 5D a ani proti Citroenu DS3 nedrží všechny trumfy ve svých rukou. Jenže pokud se budeme bavit o prodejních číslech, pak Audi A1 drtí své konkurenty na celé čáře. Konzervativní design prostě nestárne a především neurazí. Prestiž automobilky Audi na tom jistě bude mít také svůj podíl.

Jednoduchost a kvalitní materiály. To je, oč tu běží

Interiér v podání Audi A1 působí velmi jednoduše až minimalisticky. Oproti vozům vyšší třídy zde nenajdete středový tunel, na kterém se obvykle nachází ovládací prvky systému MMI. Ty se zde přesunuly na středovou konzolu, které dominuje dvojice výdechů a výklopný displej systému MMI. Celý interiér je perfektně zpracovaný, sází se zde na kvalitní materiály a vypadá to, že inženýři, kteří stojí za vývojem interiéru Audi A1 nikdy neslyšeli o tvrdých plastech. Samozřejmě, to vše se projeví také na ceně. Testovaný kus převyšoval cenu 600 000 Kč, ale ani za tyto peníze jsme neměli tu čest s nejvyšší možnou výbavou. Celková cena příplatkové výbavy se pohybovala na hranici 100 000 Kč, za které byl vůz vybavený mimo jiné multifunkčním volantem (+ 3 700 Kč), automatickou klimatizací (+ 9 800 Kč), parkovacím systémem (+ 9 700 Kč), bi-xenonovými světlomety (+ 18 000 Kč), MMI rádiem (+ 11 800 Kč) a nechyběl zde ani Audi Connectivity Paket (+ 15 800 Kč). Ostatní věci jako je například loketní opěrka, navigace, tempomat nebo vyhřívaná přední sedadla jsou součástí paketu Lifestyle za 26 100 korun.

17

Prostorově zde není žádný problém. Je jasné, že na zadních sedadlech se musí cestující uskromnit, ale s tím se u takovéhoto vozu musí zkrátka počítat. Místo pro vaše věci najdete například v loketní opěrce, před řadicí pákou či v boxu u kolenou spolujezdce.

Nejúspornější motorizace je opravdu úsporná

Pod kapotou jsme měli tříválcový agregát 1.4 TDI ultra s výkonem 90 koní při 3 250 otáčkách a 230 Nm točivého momentu, který se chlubí kombinovanou spotřebou udávanou výrobcem pouhých 3,4 litrů. Jedná se o nejúspornější variantu celé modelové řady. Že se jedná o tříválec poznáte maximálně při startu studeného motoru, kdy pocítíte lehké vibrace na volantu. Po zahřátí se vibrace vytratí a po tříválcovém motoru v interiéru není ani stopa. Výhodou Audi A1 je, že pokud byste místo pětistupňové manuální převodovky chtěli raději automat, pak za 56 600,- můžete mít ve voze sedmistupňový S tronic.

Manuální převodovce není co vytknout. Její chod je precizní a jediné na co si musíte zvyknout je delší první rychlostní stupeň. Ani dálniční cesta není Audi A1 cizí. Při 130 km/h točí motor okolo 2 500 otáček. Co se týká samotné spotřeby, pak po městě se v pohodě vejdete pod 4,5 litrů. Při ekonomické jízdě se dostanete i pod hranici čtyř litrů. Po týdenním testování, kde jsme s Audi A1 najeli více než 200 kilometrů na dálnici a další dvojnásobnou porci přidali po okresních silnicích a městě, nám palubní počítač ukazoval spotřebu 4,4 litrů.

Ani dálnice jí není cizí

Testovaný vůz stál na šestnáctipalcových kolech a do svého repertoáru dostal také dynamický podvozek. Jeho naladění je lehce tužší, ale rozhodně ne nepříjemné. Nemusíte se bát ani ostřeji projetých zatáček. Karosérie auta se trochu nakloní, ale nejde o nic, čeho byste se měli obávat. Posilovač řízení dostal proměnlivou tuhost řízení, takže se vzrůstající rychlostí vám volant tuhne. Palubní rádce za cestou k nejnižší spotřebě vás tlačí do velmi nízkých otáček, kdy jsou patrné nepříjemné vibrace na volantu a především nulová akcelerace při sešlápnutí plynu. Ideálním kompromisem je otáčky držet výše než vám radí palubní počítač. Za odměnu dostanete rychlejší odezvu na plynový pedál, což bude vám i autu daleko příjemnější a hlavně se zbavíte vibrací z volantu.

Verdikt

Ačkoli se Audi A1 nemůže po designové stránce měřit s konkurencí v podobě MINI 5D, tak ani při srovnání s Citroenem DS3 nemá Audi jasně navrch. Jízdní vlastnosti, nestárnoucí design a výborně zpracovaný interiér je nejspíše recept na úspěch, který zákazníci rádi zvolí i přesto, že cena za takto poskládaný model lehce přesáhne hranici 600 000,-. I tak je Audi A1 po právu nejprodávanějším vozem v daném segmentu. A pokud vy toužíte po stylovém městském vozidle, který vás navíc odmění výbornou spotřebou, pak vám Audi A1 mohu s klidným srdcem doporučit.

 

Moje hodnocení:

88%

 

Klady:

+ interiér

+ spotřeba

+ kultivovaná pohonná jednotka

 

Zápory:

- cena

- na dnešní poměry velmi nízké rozlišení displeje infotainmentu

 

Technické údaje: 

Motor: vznětový

Zdvihový objem: 1 422 ccm3

Největší výkon: 66 kW (90 k) při  3 250 1/min

Největší točivý moment: 230 Nm při 1 500 – 2 000  1/min

Palivo: nafta

Převodovka: pětistupňová manuální

 

Výkony:

Maximální rychlost: 182 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s

Spotřeba benzin: (město/mimo město/kombinovaná): 3,9 l / 3,1 l / 3,4 l/100 km

Objem palivové nádrže: 45 l

 

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 3 973 mm

Šířka: 1 764 mm

Výška: 1 442 mm

Rozvor náprav: 2 469 mm

Pohotovostní hmotnost: 1 195 kg

Objem zavazadlového prostoru: 270 / 920 litrů (sklopená sedadla)

 

Cena:

Cena základní se stejnou motorizací: 530 900 Kč, vč. DPH

Cena testované výbavy: 633 600 Kč, vč. DPH

 


Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...