Testy

Škoda Octavia RS 2.0 TDI – Stříbrný šíp a naftová svině

Asi málokterý vůz vzbuzuje tolik kontroverze jako právě Škoda Octavia RS. Přidáte-li navíc turbodiesel pod kapotu, máte o hospodskou zábavu zcela jistě postaráno. Jedni ji zbožňují a druzí nenávidí. Pro zaryté odpůrce máme pár odpovědí na to, jak se s touto nechutí alespoň v rámci možností vypořádat. A pro ty, co kopou za „Ereso“ hlava nehlava, zase pár výtek k tomu, proč by měli upustit trochu páry.

12

(I)racionální sporťák? Sousloví, jako polemika na úvod. Jak se to vezme. Pokud jste sami vyzkoušeli Octavii s nálepkou RS v obou variantách, sami víte o čem je nyní řeč. V něčem dokáže škodovácká chlouba neuvěřitelně překvapovat, ale na druhou stranu i zklamat. Dalo by se říci, že je to auto dvou tváří. Rozporuplnější model potírající svůj původ byste asi těžko hledali. Na jednu stranu jde o hodně povedený sportovně vypadající vůz, ale na tu druhou jde o to slovo vypadající. Já osobně jej vidím jako rychlejší rodinný vůz. Takovou oscilující pružinu na hraně jízdy naslepo a bezpečného rodinného společníka. V čem je tedy její kouzlo?

V imaginativnosti? Možná

Trochu krkolomné slovo, uznávám. Ale pojďme si ho trochu přiblížit z pohledu Škody Octavie RS. Pokud vás jako první náhrada tohoto slova napadlo slovo neskutečný nebo fantazie, pak i o tom je tento vůz. „Oktáva“ poutá pozornost odjakživa a s každou generací je tato pozornost, zdá se, markantnější. Pomalu se stává hmotným měřítkem na trhu. Také je nutno podotknout, že za svou éru se nepotýkala s žádným designérským výstřelkem, jako jiné modely mladoboleslavské značky. Současná generace strhává nejvíce kolemjdoucích pohledů zejména při čelním pohledu, kde balancuje na hraně elegance skloubené s dravostí. Tento dojem pak podtrhnou rozsvícené LED pásky pro denní svícení, které jako by dodaly na šarmu. Sportovní nárazník společně s maskou chladiče a emblémem příslušnosti RS zase dokreslují původ tohoto, v našem případě stříbrného, šípu.

Jak se ale pohledem dostáváme dozadu, auto jakoby najednou zcela rezignovalo na svůj esteticky vyladěný původ. Jde tedy spíše o uniformní střih kabátu a nebýt zadního spoileru a sportovních koncovek výfuku, člověk by jí ani náhodou nepřiřkl pole působnosti ve vysokých otáčkách. Jedno se ale musí nechat, neustále totiž kolem sebe strhává vlnu otázek. Spousta lidí se mě také ptala na jedno a totéž. Každého totiž zajímala jaká je, jaký je to pocit vozit se v takovém autě. Z toho mi nevyplývá nic jiného, než že jej lidé neustále vnímají jako jakýsi vzor luxusního, sportovního a drahého vozu. Jako něco víc.

5

Sex appealu na rozdávání

Vyrobit sériový vůz, který by zákazníkům rovnou dal to, oč žádají, tomu říkám umění. Ještě jsem se nesetkal s vozem, kterému bych něco nevytknul. Každé má prostě svá pro a proti. Ale tak nějak u Škody RS je věcí, které byste jí vytkli opravdu minimum. Interiéru dominují sportovní přední sedadla. To je přesně ten prvek, na který se jako první zaměříte. Zaujmou i další prvky, jako třeba sportovní volant, pedály z ušlechtilé oceli či kontrastní červené prošívání volantu, řadicí páky a sedaček. Toto všechno vám dohromady dá ucelený vzhled interiéru. Přítomnost živější verze Octavie zase dávají připomenout emblémy RS, ať už na volantu, řadicí páce, prazích nebo sedačkách. Škoda jen, že nemáme více fyzických důkazů ostré Octavie. Mám tím na mysli třeba vzhled budíků, které se nikterak neliší od davů obyčejných verzí. Trochu také zamrzí zpracování palubní desky. Působí spíše laciněji, než by si asi RS zasloužilo.

Na zadních sedadlech a v kufru se pak sportovní verze od běžného provedení Octavie liší pramálo. I tak ale vyniká prostor, který je ke svým pasažérům opravdu velkorysý a patří k tomu lepšímu, co daný segment může nabídnout. Stejně ale bude problém dozadu naskládat tři dospělé osoby. Na druhou stranu sedačky byly dost kluzké, jelikož nedisponovaly bočnicemi a tak člověk vzadu při projetí nějakou vlásenkou spíše plaval. To se při plném obsazení stát prostě nemůže. Objem zavazadlového prostoru činí 590 litrů, tedy máme tu nárůst o 5 litrů oproti předchozí generaci. Navíc kufr disponuje slušnou hloubkou, ale neoslní variabilitou. Sedačky už nejsou dělené a tak je sedák zaprvé vcelku a zadruhé pevně ukotven, což neumožní dosáhnout absolutní roviny.

Velkou dominantou je také velký osmipalcový dotykový displej s nejlepším navigačním systémem Škody, tedy Columbusem. To je doslova high-tech porno. Největšími přednostmi infotainmentu je zmiňované dotykové ovládání, které reaguje opravdu bryskně. Kdo si ale s dobou moderních prvků netyká, tu samou službu mu pak vynahradí knoflíky. Navíc vše je uspořádáno velmi jednoduše a ovládání je opravdu logické. Takže za ergonomiku by si jistě RSová Octavia odnesla známku nejvyšší. Ovšem je tu i ta temnější stránka věci. Je totiž samozřejmostí, že si za tuto nadstavbu připlatíte celkem slušný balík. Konkrétně se bavíme o 36 300 korunách. Další vychytávkou tohoto systému případ rozsvícení se rezervy. To vám Columbus okamžitě vyhledá nejbližší čerpací stanice, což také není k zahození.

17

V levém pruhu jako doma

Bývala nejrychlejší, to už ale s příchodem nové 230 neplatí. I tak si velmi svižnou jízdu užívá a domovem je jí levý dálniční pruh. Roztáhnout se nechá až do 200 km/h kam se blíží velmi agilně. Poté už sotva popadá dech, zejména za to vděčí přítomnosti dieselu, a k hranici maximální rychlosti 230 km/h se jí moc nechce. Ale to není místo Achillovy paty. Míst, kde si můžete užít rychlostního bezvládí, je v Evropě stejně jako šafránu. Za svůj výkon vděčí nově nadopované pohonné jednotce, která získala 10 koní navíc oproti předchozí generaci a produkuje tak 135 kW nebo lépe vypadající údaj, 183 koní a operuje s 380 Nm točivého momentu. Stovku tak z klidu pokoří za 8,1 sekundy.

Pojďme se ale podívat na to, jak se doopravdy chová na silnici. V nízkých otáčkách je velmi pružná a její elasticitu pocítíte prakticky ihned. Jak už jsme ale naznačili, jako doma se chová i ve vysokých otáčkách a tak se vaše pole působnosti rázem rozroste do neobvykle širokého spektra otáček. To je jeden z nejpříjemnějších faktů, které jsou na RSové „oktávce“ k obdivování. Škoda jen, že to působení ve vysokých otáčkách neumí podpořit i kvalitním hlubokým zvukem sportovního vozu. Tedy vlastně umí, ale z vašich Cantonů se ven požene jen povedené šméčko. Je to celkem příjemné zpestření, nicméně po chvíli vás z toho dunění začne bolet hlava a tak rádi uvítáte tlačítko Eco před řadicí pákou. To vám nejen umožní zklidnit svůj styl jízdy, ale zároveň uleví ušním boltcům. Kvalitní sání a dobré koncovky výfuku prostě nejde nahradit.

Na vlásenky ostře ale čistě

Kdo by si občas rád nepopustil uzdu? A právě na to čeká i Octavia RS. Až sešlápnete pedál k zemi a zase tak jednou rozvíříte prach. Ano opravdu si občas zaslouží tento malý hřích. Je na to ale připravená? Měla by a taky bude. Velmi mile překvapí naladěním podvozku. Nejde o prkennou záležitost, ale o velmi vhodně nalezený střed klonící se přeci jen k tužšímu nastavení. Není se čemu divit, stále jde o rodinný vůz. S nerovnostmi nemá sebemenší problémy a vyrovnává se s nimi opravdu se ctí. A co je dalším důležitým faktem, chová se velmi stabilně a to i v ostře projetých zatáčkách, kde dovede velmi pohotově přenést zatížení a jak se říká zakleknout. Zkrátka je s ní sranda za všech podmínek. Jen odhlučnění by mohlo být na vyšší úrovni, ale naoplátku máte možnost slyšet tu naftovou svini chrochtat pod kapotou.

9

Řízení, potažmo samotné otáčení volantu, už asi nikdy nebude taková zábava. Jde o to, že ikdyž je řízení přesné, nikdy se nedostanete na vlnu opravdového sportovního vozu. Co se ale na druhou stranu zase povedlo, to je ovládání pedálů, které jsou pěkně tuhé a s rychlejší manipulací nemají problém. K rychlejšímu řazení pomohou i kratší dráhy v kulise řadicí páky. Celkový dojem je tak velmi dobrý a všechno funguje jako švýcarské hodinky a hlavně hladce.

Z dieselové podstaty dává tušit, že v porovnání s motorem TSI je to nebe a dudy. To se týče i spotřeby obou vozů. Ta se papírově liší minimálně o dva litry, ale ve skutečnosti je to ještě o něco více. S dieselovým motorem ale máte možnost volby a to je jakási přidaná hodnota. Můžete jet za 5 litrů ale také za 12. Je na vás a vaší náladě k jakému výkonu ji pobídnete. S nádrží na 50 litrů si bez problému v klidném režimu ujedete i 700 kilometrů, což opravdu dokazuje přesnost palubního počítače s minimální odchylkou v realitě.

Verdikt

Momentálně jde o velmi těžké rozhodování. Kdo ale nehledá opravdu sportovní verzi, kterou v tomto případě zastupuje verze 2.0 TSI, je ta dieselová trefou do černého. Prostoru nabídne stejně, svižné svezení rovněž nechybí a tak si tak myslím, že v kombinaci faktorů Rodina-Spotřeba-Prostor-Výkon zkrátka nemá konkurenci. Jenže je to tak v podstatě proti přírodě a proti zdravějším benzínovým motorům. Jde ale o velmi slušný ekvivalent a to s příplatkem pouze 10 000 za dieselovou verzi.

Klady:

+ živý design

+ spotřeba

+ nastavení podvozku

+ ergonomie

Zápory:

- cena

- příplatky

- některé prvky interiéru

 

Moje Hodnocení:

90 %

 

Technické údaje:

Motor:

přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem 1968 cm3
Největší výkon 135 kW
Největší točivý moment 380 Nm při 1750 – 3000 ot/min.
Palivo: Diesel
Převodovka: šestistupňová manuální

Výkony:

Max. rychlost: 230 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,1 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 6,5 l/ 4,6 l/ 5,5 l/100km

Objem palivové nádrže: 50 litrů

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4685 mm
Šířka: 1814 mm
Výška: 1449 mm
Rozvor náprav: 2680 mm
Pohotovostní hmotnost: 1460 kilogramů

Objem zavazadlového prostoru: 590 l

Cena:

Základní cena: 668 900  Kč vč. DPH

Testovaného modelu: 898 900 Kč vč. DPH (s doplňkovou výbavou)

 

Foto: Veronika Kožešníková, Jana Vachelová


Komentáře k článku (4)

 
  1. Celý test a fotky skutečně odpad…

  2. Koukám, že tu mažete negativní komentáře. O vaší „profesionalitě“ to vypovídá své. Celé je to ušité horkou jehlou a vy raději testujte kola, než auta a učte se od ostatních z oboru, kteří tomu na rozdíl od vás rozumí…

  3. Děkujeme za komentář. Vážíme si i negativních vzkazů od čtenářů. Odpadu je v naší republice opravdu hodně, proto bych chtěl znát Váš názor na to, co je podle Vás dobré.

  4. To, že vám Škodovka půjčí RSo (vlastně vás zásobuje auty hlava nehlava), neznamená, že z dieselový Octavie budete dělat bohyni..
    Těžký dvoulitr s litinovým blokem posazený podélně za osou přední nápravy nemůže znamenat nějakou zábavnou jízdu a už vůbec ne kvůli charakteru dieselu. Přední kola nemají odpovídající grip a řízení je bez zpětné vazby. Jak pak můžete psát něco o vlásenkách a už vůbec ne o srandě za všech podmínek.
    Naftový RSo je jen silnější diesel, který vypadá dobře.
    Přeposilované brzdy, vláčný podvozek co nezvládá udržet přenosy hmotnosti a nebo XDS, který nemá šanci přemoci protáčení odlehčeného kola na konci apexu.
    Jako cesťák dobrý, sporťák na oblíbenou okresku nikoliv.