Testy

Brit proti německé konkurenci. První dojmy z Jaguaru XE

Německý trojlístek prémiových značek dostává nového soupeře na tvrdém “bitevním” poli o zákazníky. Mercedes-Benz třídy C, BMW řady 3 a Audi A4 má zatopit charismatický brit, který se povedl - Jaguar XE.

Jaguar XE - 4

Pokus číslo dvě ve snaze utrhnout kousek segmentu, ve kterém kraluje trojlístek Audi A4, BMW řady 3 a Mercedes-Benz třídy C. To je úkol pro Jaguar XE, na který se automobilka velmi spoléhá. V minulosti měl v tomto segmentu německým automobilkám zatopit model X-Type, který stál jen na základech Fordu Mondeo, ale jeho prodejní čísla automobilku příliš nenadchla. Povede se to modelu XE, do kterého Jaguar pod novým vlastníkem investoval nemalé finanční prostředky?

Jaguar XE je první model využívající novou modulární platformu a je jediným, který využívá velký podíl hliníku. Samotný skelet má hmotnost 251 kilogramů a je ze 75 procent vyroben právě z hliníku. Novinka XE využívá slitinu hliníku, která je vyrobena převážně z recyklovaného materiálu, což dovoluje výrazně snížit celkové emise CO2. Na voze se příliš nešetřilo. Důkazem například dvojitá příčná ramena, která se starají o přední zavěšení. Ani klasická víceprvková zadní náprava nebyla Jaguaru po chuti a byla nahrazena řešením Integral Link. Jedná se o systém, který nabízí ideální hodnoty boční a podélné tuhosti. I zde byl ve velké míře použit hliník, aby byla zachována co nejnižší hmotnost vozu.

Podle slov automobilky se jedná o nejlehčí, nejtužší a nejaerodynamičtější sedan značky Jaguar. Poprvé model od Jaguaru dostal také elektrický posilovač řízení.

Bohatá bude i nabídka pohonných jednotek z řady Ingenium. Zde můžete vybírat ze dvou dvoulitrových dieselů s výkony 163 a 180 koní. U silnějšího dieselu s osmistupňovou automatickou převodovkou má být kombinovaná spotřeba 4,2 litru. To i díky výborné aerodynamice s koeficientem odporu 0,26. Sáhnout zde můžete i po šestistupňovém manuálu. Benzinové dvoulitrové jednotky mají výkon 200 a 240 koní. Nejsilnější varianta je třílitrový přeplňovaný benzinový šestiválec s výkonem 340 koní, který zrychlí z klidu na sto za 5,1 sekundy a maximální rychlost má elektronicky omezenou na 250 km/h.

Za volantem

Nejnovější přírůstek do rodiny Jaguar působí velmi něžně, až roztomile už na první pohled. Přední maska vám jasně dává najevo, že máte tu čest s vozem Jaguar. Zadní část již není tolik povedená, velkým rozporem jsou velké světlomety, které do designu tolik nezapadají. Svažující se záď na první pohled připomíná sportovní kupé, což podtrhuje sportovní design.

Interiér vypadá hezky. Sázka zde byla na jednoduchost a to se povedlo. Displej mezi budíky mohl dostat lepší rozlišení, jeho pixely jsou velmi dobře viditelné. Na druhou stranu displej infotainmentu již tento problém nemá. Právě pod displejem jsou dva řádky základních funkcí pro klimatizační podmínky. Vše ostatní provádíte přes dotykový displej. Na středovém tunelu nechybí klasický otočný volič převodovky. Sedadla jsou posazená poměrně nízko. Prostoru je zde dostatek, jen vyšší pasažéři na zadních sedadlech mohou mít problém. Interiér je dobře zpracovaný a zanechal pozitivní dojem.

jaguar-xe-6

O bezpečnost se zde kromě pevné karosérie stará například Head-up displej, který poskytuje všechny důležité informace na čelním skle a vy tak nemusíte směřovat oči na displej infotainmentu. Jaguar jako první automobilka využívá technologii stereokamer. Ty umí měřit rychlost před vámi jedoucího vozidla s vyšší přesností a zabránit nebo zmírnit následky kolize. Zároveň rozpoznávají dopravní značení a varují před opuštěním jízdního pruhu. Nechybí zde ani systémy jako monitorování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat nebo parkovací asistent.

Příští rok nabídne Jaguar systém InControl Remote, který nabídne funkce jako WiFi hot-spot nebo ovládání různých funkcí přes váš chytrý telefon. Zmínit můžeme zamknutí či odemknutí vozu nebo si před jízdou vytopit interiér.

Nyní zadokolka, čtyřkolka později

Největší zájem Jaguar předpokládá o motory spalující naftu. K dispozici jsou hned dva s výkonem 163 a 180 koní. Poháněná je zadní náprava, ale v budoucnosti je plánovaná i varianta s pohonem všech kol.

Nám přišla pod ruku silnější dieselová varianta, kterou jsme si mohli vyzkoušet v krásné scenérií v okolí Salzburgu. První dojem po usednutí za volant je velmi příjemný, pohodlný a velmi nenásilný. Rozhodně na vás dýchne to pohodlí, které model XE ve svých útrobách nabízí. Hned vám dojde, že se nejedná o trhače asfaltu, ale o úplně jinak cílený vůz. Při pohledu na spotřebu zajásají všichni ekonomicky smýšlející lidé. Jezdit se dá za 5 – 6 litrů nafty. Horské scenérie a velké množství zatáček vás lehce vyprovokuje a tak Jaguar XE dostal i trošku naloženo. A výsledek? Obstál. Ačkoli zábava není jeho posláním, rozhodně se jí nebrání. Spotřeba se v takovém případě vyhoupne na 10 – 12 litrů, ale jedná se o extrém, kdy auto nedostalo nic zadarmo. Vytknout se dá snad jen hrubší projev dieselového motoru nebo poměrně rychle zahřáté brzdy, které však neztrácely na účinnosti. Osmistupňová převodovka ZF dělá svojí práci více než dobře a ochotně reaguje i na pokyny pádel. To stejné se dá říci o elektro-mechanickém posilovači, který nabízí dostatečnou zpětnou vazbu.

Pokud pokukujete po více sportovně zaměřené variantě, pak raději sáhnete po benzinovém motoru, který se na tyto radovánky bude hodit více.

Cena Jaguaru XE se základním naftovým motorem ve výbavě Pure začíná na 1 020 030 Kč. Za své peníze dostanete například asistenta nouzového brzdění, ukazatele opotřebení brzdových destiček, sedmnácti palcová litá kola, halogenové světlomety, dvou zónovou automatickou klimatizaci a mnoho dalšího.

Kompletní ceník najdete na oficiálních stránkách automobilky.

 

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...