Testy

Porsche Cayman S: Zábavnější než 911ka?

Podobně jako Porsche Boxster je i model Cayman častým otloukánkem v podobě výrazů jako "Porsche pro ženy" Pro většinu populace se jedná o auto milenek bohatých jedinců nebo fotbalisty, jenž právě podepsal svůj první profesionální smlouvu. Jenže všechny tyhle předsudky jsou naprosto zbytečné. Porsche Cayman je geniálně postavené auto a dovolím si tvrdit, že po stránce zábavnosti modelu 911 dýchá na paty. Pokud jí již "nepředdýchala"...

Porsche Cayman_ - 3

Slunné měsíce, teplé počasí a lehký jarní vítr. Konzumace kávy na terasách, či vodní radovánky u bazénu ve společnosti osvěžujících drinků. Například takto pro někoho můžou vypadat letní měsíce. Někdo jiný dá zase přednost nedělní projížďce ve svém vysněném voze. Vítr ve vlasech, či zvuk motoru místo rádia. Každý si vždycky najde to své, ale je potřeba hledat. Já jsem našel společnost nikoli u osvěžujícího drinků, ani u lahodné kávy na terase, nýbrž u volantu Porsche Cayman S.

Ty znalejší, kteří vědí, kam Porsche Cayman zařadit, se občas jistě setkali s názorem, že se jedná o “Porsche pro ženy” či “Baby Porsche”. Chápu, že legendární 911 je jednoduše známější a Cayenne zase praktičtější. Každopádně odpověď je taková, že do výše zmíněných škatulek si Porsche Cayman zařadí jen ten, kdo se v něm nikdy nesvezl nebo ten, kdo si plete jednotky hmotnosti.

Starých, dobrých, osvědčených téměř 300 koní

Testovaný kousek byl vyroben v roce 2009. Na exteriéru to díky nestárnoucím křivkám vozů Porsche tak patrné nebylo, ale na interiéru se zub času už podepsal. Ovšem, zde o množství elektroniky, odvětrávaná sedadla a podobně vůbec nejde. To hlavní se nachází hned za sedačkami. Jedná se o šestiválcový, 3,5 litrový boxer s výkonem 295 koní při 7 400 otáčkách v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou, která veškerou sílu posílá na zadní nápravu. Jednoduše řečeno – jde o ódu na radost. Přední i zadní kapota pod sebou ukrývá kufr. Ten přední je poměrně dost hluboký, zadní již o něco menší. I tak bych se s Caymanem nebál jezdit na nákupy. Samozřejmě, že měsíční nákup zde neodvezete, ale naložíte sem daleko více než jeden meloun. A tím myslím ten kulatý, protože pokud ho budete mít i v penězích, pak nejspíše raději sáhnete po 911ce. V interiéru máte vše, co v tomto autě potřebujete. Tedy pedály, volant, řadicí páku, budíky a pro horké letní dny i klimatizaci. Samozřejmostí je velmi nízko položená sedačka a výborné boční držení. Převodovka je jednoduše vynikající. Má velmi krátké dráhy a její chod je precizní.

porsche-cayman_-8

Uložení motoru uprostřed má obrovskou výhodu kvůli rozložení hmotnosti 50:50. Celková hmotnost vozu je 1 350 kilogramů. Když všechna čísla dáte dohromady, je vám jasné, že zde je zaděláno na pořádnou zábavu nebo v případě nerozumné hlavy na obrovský malér. Už při nastartování vám je jasné, že síla zde prostě je. Čím více na plyn šlapete, tím lépe orchestr zní. Do čtyř tisíc otáček si motor hezky zpívá a slušně s celým autem hýbe. To nejlepší však přichází, jakmile se přehoupnete přes čtyři tisíce otáček. Motor se nechá vytočit až téměř k osmi tisícům, vystřeli vás z jakékoli rychlosti, až se musíte hlídat, aby ručička nebyla v číslech znamenající ztrátu řidičského průkazu.

Nádrž sem, nádrž tam

Na okresních silnicích si s Caymanem užijete několik projetých nádrží zábavy a stejně vás to neomrzí. Zapnutá stabilizace vás pustí k lehkému tanečku se zadní částí vozu a v případě že se řítíte do průseru, včas zasáhne. Ovšem i takové “ustřelení” dokáže nejednoho řidiče vylekat. Při vypnuté stabilizaci musíte velmi citlivě dávkovat plyn. Stačí jedno nepřiměřené sešlápnutí a tancovačka začíná. Pak už jen to ovšem jenom o vás, zda se z toho dokážete dostat, či to celé špatně dopadne. Porsche Cayman je velmi zábavné auto, ale jenom za předpokladu, že platí následující rovnice. Adekvátní řidičské zkušenosti + srovnaná hlava = zábava na silnici. Především bych zdůraznil mít hlavu v pořádku. Ovšem pokud vynecháte jakoukoli část, pak se řídíte do problémů. Někdo namítne, že 295 koní není žádný zázrak. Ano, v repertoáru Porsche najdete výkonnější modely, ale věřte, že zmíněných 295 koní vám bude bohatě stačit. Pokud si tedy nechcete honit triko tím, že vaše auto dokáže zrychlit místo 4,9 sekundy ještě o sekundu rychleji. V běžném provoze to stejně nevyužijete, ale proti gustu…

Pokud si pro změnu chcete honit triko tím, že máte Porsche, pak věřte, že většina lidi nerozeznává, zda máte Caymana, 911 či Panameru. V jejích očích máte prostě Porsche, stejně jako soused má BMW či Audi. Jednoduše se smiřte s tím, že na vás okolí bude koukat prostě jinak. Co naplat, že nejlevnější model Caymanu vás vyjde na 1,4 milionu a sousedovo Audi A6 Allroad na 1,5 milionu. Vy prostě máte Porsche a on “pouze Audi”. Bohužel, takto je dnešní společnost nastavená, ale samozřejmě nechci házet všechny do jednoho pytle a ani hanit Audi A6 Allroad, což je mimochodem výborné auto. Pokud se budeme bavit o spotřebě, pak během mého testování se nedostala pod 12 litrů. Pokud vás po měsíci trošku omrzí reakce na plynový pedál a následný zvukový doprovod, pak se pod 10 litrů dostanete. Záleží jen na vás a vašem jízdním stylu.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti luxuryrent.cz

Moje hodnocení:

93%

 

Klady:

+ podvozek

+ motor a jeho zvukový projev

+ dynamika

+ faktor zábavnosti

 

Zápory:

- cena

- praktičnost

 

 

Technické údaje:

Motor: zážehový

Zdvihový objem: 3 436 ccm3

Největší výkon: 217 kW (295 k) při 7 400 1 /min

Největší točivý moment: 370 Nm

Palivo: benzin

Převodovka: šestistupňová manuální

 

Výkony:

Maximální rychlost: 281 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s

Spotřeba benzin: (město/mimo město/kombinovaná): 11,2 l / 6,2 l / 8,0 l/100 km

Objem palivové nádrže: 64 l

 

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4 380 mm

Šířka: 1 801 mm

Výška: 1 295 mm

Rozvor náprav: 2 475 mm

Pohotovostní hmotnost: 1 350 kg

Objem zavazadlového prostoru: 275 l

 

Cena:

Cena nejnovější generace Porsche Cayman S: 1 832 000 Kč, vč. DPH


Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...