Testy

Nová Škoda Superb Combi – Jízdní dojmy se všemi motorizacemi + NÁŠ TIP!

Jako jediní vám přinášíme první jízdní dojmy se všemi nabízenými agregáty nové Škody Superb Combi. Krom srovnání dynamiky a spotřeby motorů jsme se dále zaměřili na převodovky, podvozek a jízdní asistenty.

IMG_20150703_183023

Jak je nová Škoda Superb (Combi) úžasná a výjimečná, jste jistě už slyšeli (a ještě mnohokrát uslyšíte) minimálně od samotného výrobce. My se přes tyto fráze přeneseme (minimálně do doby redakčního testu, který proběhne zanedlouho) a po hlavě se vrhneme na to, co budoucí majitele a uživatele auta bude zajímat nejvíc. Jak nová vlajková loď Škodovky jezdí a jaké panují rozdíly mezi jednotlivými motorizacemi auta? Jinými slovy, která varianta praktické verze vlajkové lodi Škody Auto je nejlepší, nejvhodnější?

Do nového Superbu Combi si budete moci od začátku výroby objednat celkem sedm motorů. Překvapivě hned čtveřice z nich spaluje benzin a jen tři zbývající naftu. Proč překvapivě? Protože Superb je veliké auto a u takových se z hlediska ekonomiky provozu často vyplácí připlatit si za naftový motor. Ten nejenže nabízí mohutný točivý moment potřebný pro pružné, například dálniční zrychlení, ale hlavně spotřebu, která se i při dynamické jízdě pohybuje v relativně rozumných číslech. No ale, jak mladoboleslavští (či spíše kvasinští) myslí. Připomeňme akorát, že v rámci seznamování jsme měli tu čest se všemi motory, krom nejslabšího 1.6 TDI 88 kW.

Když je nafta na ústupu…

Doby, kdy jste si do Superbu mohli objednat vznětový agregát s více než čtyřmi spalovacími komorami jsou v nenávratnu už od časů uvedení druhé generace tohoto vozu. A ono možná dobře. O povedeném 3.0 TDI, známém z koncernového bratrance se čtyřmi kruhy ve znaku, Škodovka nikdy ani nesnila. Jeho náhražka v podobě 2.5 TDI (použitého u prvního pokolení „Supu“) byla zase dobrá možná jen v úplně novém autě. U Superbu číslo tři tak veškeří zájemci prahnoucí po zkratce TDI  visí na bedrech základního čtyřválce 1.6 TDI nebo 2.0 TDI. U druhého z jmenovaných si mohou vybrat, zda-li chtějí mít pod kapotou 110, nebo 140 kilowatt (150 či cca. 190 koní).

A jak dieselový Superb Combi 2.0 TDI jezdí? Rozhodně velice tišše. Na odhlučnění si dali vývojáři evidentně záležet a fakt, že nezasvěcený leckdy není schopen určit, jaké palivo se pod kapotou spaluje, tomu odpovídá. Jízdně si dieselový Superb vede též velmi dobře. Už tah slabší verze nemá s autem příliš práce. Na pobídnutí vaší pravé nohy vůz po překonání turboefektu zdatně reaguje a směle se řadí do levého pruhu dálnice. Silnější varianta navíc přidává elán, jaký dříve znali jen majitelé nabušených sporťáků s velkými motory pod kapotou. Na co se ale musíte připravit u obou verzí je skutečnost, že onen elán dává jednotka do placu až za hranicí dvou tisíc otáček. Do té doby se motorům příliš nechce (navzdory papírovým údajům). Silnější varianta dokonce nejradši ručičku otáčkoměru o další půl tisícovku výše. Zvlášť v porovnání s extrémní elasticitou motorů TSI (viz níže) trochu zvláštní skutečnost.

Naftový motor jde u mnoha lidí ruku v ruce s automatickou převodovkou. A jestliže svůj vůz necháte vybavit adaptivním tempomatem, pak se mezi tuto skvadru hrdě přihlaste též. Stejně jako u benzinových TSI, i zde totiž tento užitečný pomocník nemá chybu. Směle reaguje na veškeré dění před vozem (krizové nevyjímaje). Nemá problém úplně zastavit a po vašem letmém přidání plynu opět uvést auto do pohybu. S převodovkou DSG a adaptivním tempomatem je zkrátka řízení nového Superbu v některých okamžicích vskutku „easy“ záležitostí. Nebudete-li ale mít na zmiňovanou adaptivní záležitost zálusk, není DSG nutné (zvlášť u 2.0 TDI 110 kW). Dynamika s ním je pocitově o něco slabší než s manuálem,spotřeba paliva stejná. V řeči čísel to znamená, že si „TDíčka“ vezmou každých sto kilometrů 6 – 7 litrů. Při snaze o úspornou jízdu klesne žízeň obou motorů až o 1,5 litru. Naopak přes osm litrů je už trochu problém se dostat.

…a benzín se dere na výsluní

Moderní benzinové turbomotory v sobě skrývají v posledních dobách samé překvapení. Udivují papírově nízkou spotřebou, reálnými výkony, použitými technologiemi. A přesně na této vlně se nese i paleta zážehových motorů nabízených v novém Superbu. Vždyť koho by ještě před nedávnem napadlo, že bude čtrnáctistovka disponovat (v sériovém automobilu) výkonem 110 kW. A vidíte. Základní benzinový motor nové Škody Superb 1.4 TSI ACT přesně takový výkon má. Navíc je tu obohacen o systém ACT. Ten je schopný (při nízkých nárocích na výkon motoru) vyřadit z činnosti až dva válce. A v praxi to skutečně funguje! Stačí se držet na uzdě a nevytáčet motor. Jemné vibrace citelné do zhruba dvou tisíc otáček poté jasně oznamují právě onen motorový „demo“ režim. Bohužel, to málo co našetříte jízdou „na dva“, velmi rychle spálíte během potřeby rychlejší akcelerace. Těžší noha se zkrátka u malého motoru projevuje zvýšeným apetitem. Jet proto se Superbem 1.4 TSI se spotřebou okolo 9ti litrů na sto kilometrů nebude problém (zvlášť po dálnici). Ano, vůz je schopen i čísel začínajících pětkou, ale to už se před vás budou hnát i tuzemští „dravci“, Fabie s motory HTP. Závěr 1.4 TSI je tedy jasný: Jako základní motor funguje velmi dobře. Auto s ním je dostatečně dynamické. Za těžší nohu si nechá ale zaplatit.

To o 22 kW silnější a čtyři „decky“ větší motor 1.8 TSI je pro běžné užívání vozu adekvátnější motorizací. Točivý moment 320 Nm (totožný se slabší variantou naftového 2.0 TDI) s autem krásně cvičí a leckdy se nechce ani věřit, že pod kapotou má „jen“ 180 koní. S daným agregátem se řidič poprvé naplno setkává s neskutečnou elasticitou, kterou jinak disponují obě verze vrcholného 2.0 TSI. Nemáte chuť řadit a raději necháte otáčky povalovat hluboko pod dvěma tisíci? Pro TSI žádný problém! Fascinující je nejen že motor neprotestuje. On dokonce zdatně z těchto sfér akceleruje! Zvlášť po zkušenosti s „točivými“ TDI něco, co téměř vyráží dech. Nezapomeňte ale, že vyzdvihované pružnosti je motor schopný především ve spojitosti s manuální převodovkou. Automat DSG nejenže agregát tolik podtočit nenechává, ale také mu ubere značných 70 Nm z točivého momentu. A spotřeba? Nejčastěji do osmi litrů na sto kilometrů. Jde to i za méně, ale samozřejmě i mnohem více.

Vrchol co stojí za to!

Špičkový model značky si už z podstaty říká o špičkový motor pod kapotou. Řadíte-li se mezi ty vyvolené, kterým ani tato kombinace nezruinuje rozpočet, přijměte prosím naši gratulaci. Obě výkonové varianty (162 či 206 kW) totiž skutečně stojí za to! Zde povinná převodovka DSG si s agregátem výborně rozumí a bleskurychle řadí nejvhodnější rychlostní stupně. Kdyby přeci jen panovala nespokojenost s její prací, pádla pod volantem jsou vždy připravena na váš povel.

Motory samotné dávají velice rádi na odiv svoji sílu. U obou verzí shodný nejvyšší točivý moment 350 Nm vás vždy rychle vyprostí z téměř jakékoliv „šlamastiky“. Výkon, nemající u silnější verze daleko k hranici mocných 300 koní, zase rád předvádí, že omezovač rychlosti skutečně spíná až při tachometrových 260 km/h. Spotřeba je poskytovaným zážitkům adekvátní. Pod sedm litrů je takřka nestlačitelná, nad 10 litrů velice snadno „vyšvihnutelná“.

Jako v peřince

Je jasné, že moderní vůz jakým je nová Škoda Superb Combi není jen o motoru jako takovém. Zvlášť, když se zde vůbec poprvé objevuje možnost volby vzduchového podvozku a s ním volba jízdního režimu s názvem „Comfort“. Ten jsme už lehce načali v našem prvním reportu z prvního svezení. Zde už psané rozšíříme: Na „vzduchu“ se Superb nese tak, jako ještě nikdy. V režimu Comfort auto změkne dokonce natolik, že řidič sám začíná podvědomě hledat silniční nedokonalosti, schválně je přejíždí a užívá si, jak moc je uvnitř necítí. Kolíbavost, jakou vůz v „Comfortu“ trpí, je srovnatelná s  Citroëny vybavenými podobným systémem odpružení. Oproti konvenčním pružinám si navíc auto vybavené příplatkovým podvozkem znatelně lépe rozumí s nízkoprofilovými pneumatikami 18ti či 19ti palcových kol.

Z jízdních asistentů nejlépe fungující adaptivní tempomat jsme již probrali. Z těch dalších jmenujme asistent udržení jízdního pruhu, který po vyjetí za čáru nejdříve akusticky, poté rázným (krátkým) přibrzděním vzbudí řidiče. Z dalších pomocníků lze vypíchnout například samočinné přepínání natáčecích světlometů. Tato „hračička“ krom očekávaného ztlumení z dálkových na potkávací (za předpokladu vozu v protisměru nebo pohybu ve městě) udivuje tzv. „obtočením“ paprskem světla auta před vámi.

Náš TIP

Máme-li z prvního seznámení se Škodou Superb Combi říci, která motorizace bude nejuniverzálnější, musíme po pravdě uznat že – „těžko říct“. Při značně omezeném rozpočtu bychom se nebránili základní zážehové čtrnáctistovce (s nejnižší výbavou za 629 900), která při lehké noze z nádrže  málo uzme a při jejím poškádlení překvapivě slušně jede. Naopak ti na každou korunu nehledící mohou s klidným svědomím sáhnout po nejvyšší výbavě Laurin & Klement a motoru 2.0 TSI 206 kW (od 986 900). Nejvyšší výbava L&K je jediná, která rozmazluje většinou ze všech vychytávek trojkového Superbu. Daný motor zase přinese na záď vozu pohlednou dvojici koncovek výfuku, sympatický dunivý zvuk a dynamiku v produktech značky Škoda dosud nepoznanou (podporovanou i systémem pohonu všech čtyř kol). Vezme-li se to tedy kolem a kolem, zlatou střední a tudíž nejprodávanější cestou se tradičně stanou Superby Combi 2.0 TDI (od 670 900,-).

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...