Testy

Fiat 500x 1.4 MultiAir 140k Lounge – Malý Cayenne

Skloubit dohromady dobře jezdící a vypadající stylovku, která navíc poskytne svým majitelům dostatečný pocit bezpečí, se pokusil už leckterý výrobce. Teď přišel na řadu Fiat. Podařilo se? Díky společnosti IMOFA jsme to mohli zjistit.

11667107_1169154853111062_1602055198_n

Mezi prsty svírám ovladač volby jízdních režimů a „na férovku“ jej stáčím do režimu Sport. Ikdyž na pedál plynu působím stále stejnou silou, auto najednou vyráží znatelným způsobem vpřed a společně s náhle o dost tužším řízením se jak já, tak tahle „oplácaná pětikule“ těšíme na první sérii zatáček. Jak ale vzápětí sleduji v zrcátku, nejsme jediní. Na kufru máme přilepený „postrach“ českých silnic, pýchou se dmoucí a výfukem dýmající Octavii TDI.

Pěkně od podlahy

Neplánovaná stíhačka začíná. Smrt v očích řidiče v autě za mnou jasně prozrazuje názor, že zrovna jeho „žádnej blbej Fiat nepojede“. Onen Fiat je ale tentokrát hodně tvrdé sousto. Nejen, že se díky 140ti benzinovým koním přeplňované čtrnáctistovky MultiAir ochotně pasuje s rychlými výjezdy z jednotlivých zatáček. On dokonce perlí v samotných obloucích! Lepivé GoodYeary na osmnáctipalcových ráfcích odvádí svoji práci na výbornou a prakticky vůbec nenechávají vůz vychýlit ze zvolené stopy. Jen při opravdu agresivním, spíš až hulvátském chování mezikusu mezi sedačkou a volantem auto začne až moc drhnout hrany gum a nedotáčivým smýkáním kyne na pozdrav blížícímu se příkopu.

Když pak přijde na řadu „vracáky“ okořeňující šikana mezi stromy, dominance Fiatu vrcholí. Do hry se zde naplno přidává element víceprvkové zadní nápravy. Na silničních vlnách vůz ani jedním z kol neztrácí adhezi, je perfektně čitelný a díky tvarem povedenému volantu se výborně a zábavně vodí.
Protože celek ucelených jízdních vlastností nepodkopávají ani brzdy, které, byť ne nejlehčí vůz, dokáží zkrotit přesně dávkovatelným účinkem, není se čemu divit, že po své druhé „krizovce“ nás náš pronásledovatel nechal být.

11696676_1169155699777644_1960051328_n

Ač by jste to do něj neřekli, je dost možné, že nový Fiat 500x budete nejčastěji vídat z tohoto pohledu.

Útulný, praktický, luxusní

Sjíždím s autem na malé odpočívadlo, pomocí tlačítka vypínám motor, nechávám zadní kola sevřít elektronickou parkovací brzdou a rozhlížím se kolem sebe. Z toho co vidím mi sice „zrak nepřechází“ (zvlášť v barvě testovaného kusu) , ale zabydlel bych se tu. Mohutná přístrojová deska s ideálně navrženým rozložením tlačítek působí moderně a stylově zároveň. Její zpracování je navíc na vysoké úrovni. Plasty a dekor interéru dobře vypadají, za jízdy tu nic nevrže, neskřípe. Velmi kladně hodnotím klasický panel ovládání automatické dvouzónové klimatizace (za zpracování a za to, že tu vůbec je), šikovnou dvojici odkládacích přihrádek před spolujezdcem (ta větší je klimatizovaná), hluboký úložný prostor pod polohovatelnou loketní opěrkou nebo i dostatečně rozměrné schránky ve dveřích. Vyhovovat tu snad jen někomu nemusí menší budíky otáčkoměru a rychloměru (horší čitelnost) a grafika 5´´ displeje palubního systému. Ano, svoji práci odvede (což je hlavní), ale mnozí jiní to už umí podat graficky v daleko vyvedenějším vzezření.

Co naopak umí snad jen Fiat 500x je množství informací, kterými vás doslova zasype palubní počítač. Krom klasických údajů (aktuální/průměrná spotřeba, dojezd, doba jízdy, ujetá vzdálenost apod.) tu v celkem sedmi dalších kategoriích naleznete záležitosti jakými jsou teplota oleje, tlak vzduchu v pneumatikách, informace o přehrávané skladbě či naladěné rozhlasové stanici, info navigace nebo případné hlášky o poruchách. Se zvoleným jízdním režimem Sport tu navíc máte přehled o bočním přetížení vozidla nebo podávaném tlaku turbodmychadla.

Pro mě osobně hrála samostatnou kapitolu doplňková funkce palubního systému Uconnect zvaná Eco:Drive. Ta po vzoru některých hybridů sleduje efektivitu a tím pádem i ekologičnost vaší jízdy. Započítává rychlost, práci s plynovým či brzdovým pedálem a váš um s řadící pákou. Za to všechno pak systém udělí vysvědčení v podobě „býlí“ (pro později narozené – květiny). Je to prosté. Čím těžší nohu na plynu máte, tím větší „koště“ vám na obrazovce odkvétá a naopak. Pro soutěživé jedince úžasná věc, která dává ploužení se krajinou úplně nový rozměr. Pozor ale na to, že systém nebere jakkoli v potaz lokalitu v jaké se právě nacházíte. K maximální stovce „ekobodů“ se tak budete blížit pouze v rovinatém terénu. V horách plných převýšení a serpentin se za volantem budete moci rozkrájet, ale lepší skóre než cca. 60 ze 100 těžko ukořistíte.

11733496_1169155686444312_1945783935_n

Kvalitně zpracovaná přístrojová deska.

Místa tak akorát

Nyní pár slov k prostornosti auta. Kdo čeká za své peníze rodinný stěhovák, nesmí o Fiatu 500x vůbec uvažovat. Což ale není chyba auta. Jeho hlavním posláním není odvoz babiččiny zachovalé Tatramatky, ale přesunutí jejího majitel(e/ky) z bodu A do bodu B rychle, spolehlivě a v rámci mezí i zábavně. Když se pak objeví někdo nebo něco navíc k převezení, 500x neprotestuje. Zavazadlový prostor prostý jakýchkoli přechodů (nákladová hrana v rovině s ložnou plochou, při sklopení opěradel zadních sedadel vzniklá plocha též beze schodu) je na víkendové nákupy objemný dostatečně. A stejným slovem lze označit i prostor pro posádku. Na rozvalení přebytečných tukových zásob to není. Na jejich zatínání ale také ne. Především na šířku a na výšku je (i vzadu) místa až překvapivý dostatek. Podélně lze Fiat 500x srovnat s těmi nejprostornějšími zástupci třídy malých vozů.

Duší sportovec

Testovaný exemplář byl vybaven zážehovým srdcem 1.4 MultiAir o výkonu 140 koňských sil. Ten sice k žádným žhavým nováčkům na motorovém poli nepatří, stále to je ale díky svému variabilnímu otevírání sacích ventilů moderní a hlavně schopný motor, který nejen podává obstojné výkony, ale je to také skvělý každodenní společník. Během klasického používání o něm takřka nevíte. Přitom spolupracuje již od zhruba 1 300 otáček a elán mu citelně dochází až u hranice 6 00 jednotlivých otoček klikové hřídele (omezovač na hodnotě 6 500). Je tak proto s podivem, že šestirychlostní skříň s níž jednotka spolupracuje, je odstupňovaná celkem krátce. Občasně jsem se rozjížděl na dvojku, kruhové objezdy byly záležitostí čtyřky a městské tempo zvládal po rovině i stupeň vůbec nejvyšší. To se pak dohromady s velkým aerodynamickým a valivým odporem vozu podepisovalo na spotřebě. Běžná jízda znamenala odběr 7 až 7,5 litru každých 100 km. Jízda „na kytičku“ stlačila apetit pod 6,5. Naopak ve městě si auto nebralo servítky a ukázalo kulatou desítku. Čistě dálniční let jsme nevyzkoušeli, ovšem na základě poznatků i z jiných vozů tipujeme odběr nad 8 litrů.

Jízdní etalon třídy

Po zevrubné oblídce interiéru mne opět začalo pálit pravé chodidlo. Kouzelným tlačítkem start/stop jsem tak za protočení ručiček budíků přivedl motor znovu k životu. Jeho volnoběžný chod mi ale spíš než alespoň náznak hluku naznačil otáčkoměr. Ano, tlumících elementů použili v Itálii skutečně dost. Naštěstí ale zase ne tolik, abych při vytočení nezaslechl příjemný čtyřválcový baryton, gradující v omezovači jemným poštěkáváním. K odstartování slušného čtyřkolového představení pak zbývá už jen málo. Připoutat se, do ruky dobře padnoucí a stylovou řadící pákou zavelet „za jedna“ a příjemně tuhým chodem spojky (zabírající v horní polovině dráhy pedálu) plynule seslat na kola prvních několik koňských sil.

Vyloženě lenivá jízda Fiatu moc nevoní. Tužší naladění podvozku v nízkých rychlostech nedovoluje tlumičům řádnou komresi a zvlášť na příčných vlnách auto doslova poskakuje. Stačí ale jen trochu zrychlit a vše se rapidně mění. 500x se stává pohodlným, městským i meziměstským vysoce stylovým přibližovadlem, ve kterém je radost jezdit. Sedadla jsou pohodlná, nabízená hudební aparatura slušně zní. Máte-li čas, můžete tu například pomocí snadno spárovatelného telefonu přes bluetooth handsfree vyřídit telefony. Nemáte-li ale čas, Fiat bude jedině rád.
Auto se v zatáčkách minimálně naklání. To sice znamená, že se budete muset v sedadlech postrádajících výraznější boční vedení více držet, ale následně se konající malá horská dráha za to rozhodně bude stát. Řízení je v normálním režimu skutečně synteticky normální. Průměrný účinek posilovače, průměrná zpětná vazba (tedy takřka žádná). Stačí ale otočným ovladačem systému Drive Mood Selector navolit režim Sport a vše je hned jinak. Ovládání je znatelně lepší. Dostavuje se nejen náznak zpětné vazby, ale hlavně přesně tuhý chod díky němuž se vůz po silnici skvěle vodí. V motoru pak najednou „chytnou saze“ a jeho chuť po otáčkách je značná. Řazení má krátké, přesné dráhy a emocionálně orientovaný řidič bude žehrat snad jen nad jeho přílišně lehkým chodem. Zkousnete-li proto vyšší posez, máte před sebou velmi zdatný vůz schopný o víkendu pobavit a přes týden v pohodě kamkoli pohodlně dopravit.
Zajímají-li vás schopnosti vozu v terénu, vězte, že v případě verze Cross či Cross Plus s náhonem na všechna čtyři kola rozhodně nebudou k zahození. U námi recenzované dvoukolky ve výbavě Lounge (městké provedení City Look), je to už horší. Přesto. Výlet po čerstvě posekaných pastvinách zvládla 500x bez ztráty bodu (viz fotogalerie).

11720459_1169154989777715_2145094764_n

Přepínač jízdních režimů Drive Mood Selector se zasloužil o největší překvapení z celého auta.

Ceny a výbavy

Testovaný kus byl v nejvyšší městské specifikaci Lounge. Ta ve výbavě zahrnovala tempomat s omezovačem rychlosti, bezklíčové odemykání vozu Keyless, automatickou dvouzónovou klimatizaci, senzor deště, systém Stop&Start,vyhřívané přední sedačky (+ 5 500,-), senzor světel se samočinným přepínáním (+ 2 700,-), nebo dojezdové rezervní kolo (+ 2 000,-). To všechno (a mnohem víc) za cenu 568 800,- . Vezmeme-li v úvahu nabízenou hodnotu a styl vozu, ale v neposlední řadě také kouzelný přepínač jízdních režimů Drive Mood Selector, jde o částku adekvátní. To potvrzuje i fakt, že vůbec nejdražší verze Fiatu 500x, verze Cross Plus (4×4) s dieselovým dvoulitrem a devítistupňovým automatem vychází na 708 900,- (bez příplatkových položek). Naopak nejlidovější varianta s atmosférickou šestnáctistovkou a skromnější výbavou Pop vyjde na 347 900,-

Verdikt

Fiat 500x je pro svou cílovou skupinu zákazníků skvělé auto. Výborně jezdí, má kvalitně zpracovaný interiér, krom jiného potěší i nadobro deaktivovatelným systémem Start/Stop a ve vhodně zvolené barevné kombinaci táhne svým zjevem zaslouženou pozornost. Navíc je osazen kouzelným přepínačem jízdních režimů, který dokáže nejednomu řidiči vykouzlit úsměv na tváři.

Fiat 500x 1.4 MultiAir 140k MT Lounge

Klady:

+ jízdní vlastnosti

+ přepínač jízdních režimů Drive Mood Selector

+ kvalitní a dobře vypadající interiér

+ rozsáhlé funkce palubních systémů a počítače

Zápory:

- horší grafika 5″ displeje navigace

- sedačky postrádající výraznější boční vedení

- natřásání posádky v nízkých rychlostech

Technické údaje:

Motor:

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec s variabilním otevíráním sacích ventilů s nepřímým vstřikováním paliva

Zdvihový objem: 1 368 ccm

Kompresní poměr: 9,8 : 1

Nejvyšší výkon: 103 kW při 5 000 ot./min

Nejvyšší točivý moment: 230 Nm při 1 750 ot./min.

Převodovka: manuální šestistupňová

 

Výkony:

Maximální rychlost: 190 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,8 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná/kombinovaná reálná): 7,8 l / 5,0 l / 6,0 l / 6,2 – 8,5 l / 100 km

Součinitel odporu vzduchu Cx: neudává se (odhadovaný 0,34)

Rozměry a hmotnosti:

Délka: 4 248 mm

Šířka: 1 796 mm

Výška: 1 600 mm

Rozvor náprav: 2 570 mm

Pohotovostní hmotnost: 1 395 kg

Objem zavazadlového prostoru: 350 / 1 000 l (- 100 l s plnohodnotnou rezervou)

Světlá výška: 163 mm

Objem palivové nádrže: 48 l

Cena:

Základní cena modelu: 347 900,- (výbava Pop, motor 1.6 E-torq 110k)

Základní cena modelu s testovanou motorizací: 540 900,-

Cena testovaného modelu: 568 800,-

foto: Pavlína Holubcová

Komentáře k článku (0)

 

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...